• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • mariakall
    SötFlöt skrev 2011-03-31 12:38:43 följande:
    Amning är väl visst bäst men det finns ju en del faktorer som man måste ta hänsyn till, t ex har man tillräckligt med bröstmjölk, hur gammal är bebisen och om man kontrollerar sitt barn på BVC regelbundet.

Nu gjorde ju inte dessa flumföräldrar det. Dessutom har jag svårt att tro att någon normal mamma enbart ammar sitt barn på 11 månader...Uppbarligen är det ju fel på dessa föräldrar. Dom fattade väl inte bättre och man får hoppas att dom får sitta i fängelse.

Tack och hej

Jag gör det... nästan. Och jag anser mig vara rätt så normal. Obestämd

* * * Lill-Skruttan 100618 * * *
  • Anna o Leia

Amning e ju inte heller bra om mamman sitter och drar linor och tar sprutheroin heller. Om man äter en kost som ger dålig näring till brösten eller om mamman bara helt eneklt har kass mjölk så får man ju ge ersättning..

Jag är för amning och tycker inte att denna artikeln ska skrämma andra ammande mammor...
    Detta verkar vara ett par idiotiska hippieföräldrar som vägrar lyssna på läkarnas råd. Ungen hade ju tom bronkit. Märker man inte att barnet är tunt som ett skelett?? Är man verkligen så besatt av att tro på sitt eget skit när barnet mår som det gör? Tror inte att detta enbart hade med amningen att göra.

• Här och nu
    instinkt skrev 2011-03-31 12:46:31 följande:
    Jag har aldrig påstått att man dör av att vara vegan, men om man inte äter alla näringsämnen man behöver blir man sjuk. Är kroppen försvagad så drabbas den hårdare och lättare av infektioner. Det spelar då ingen roll vilken kost man äter om man inte får i sig alla näringsämnen. Äter man varierat så ökar chansen för att man får i sig det man behöver utan att man behöver vara påläst, utesluter man något utan att ersätta det med något annat som innehåller samma näringsämnen börjar kroppen faktiskt att brytas ner. Att en vegan lider av kobalamin brist är inte ovanligt och är ofta ett resultat av att personen inte är tillräckligt påläst.
    Dessutom avråds barn upp till skolåldern från vegankost och får inte vegansk skolmat.
  • instinkt
    mariakall skrev 2011-03-31 12:43:10 följande:

Jag är stolt över att fortfarande föda mitt barn huvudsakligen med bröstmjölk vid den åldern, men jag måste säga att jag tyvärr känner mig ganska ensam om det.

Ja, det är så hysteriskt. Man ska minsann amma annars är man en dålig mamma men man ska sluta vid 6 månader. Punkt!

Nu är mina barn uppväxta tillstörsta delen på ersättning då jag inte lyckades att amma tyvärr, men jag började ionte med smakportioner vid rekommenderade 3 månader. Det var inte heller bra! Då riskerade barnet ökad risk för allergier, skulle lära sig att äta och så vidare. Så fort man avviker från "normen".....
  • SötFlöt
    mariakall skrev 2011-03-31 12:48:31 följande:

Jag gör det... nästan. Och jag anser mig vara rätt så normal. Obestämd

Jag går bara efter vad BVC sagt till mig, inte att man är onormal (ursäkta) men finns det tillräckligt med näring i bröstmjölk efter 9 månader? Det har dom sagt till mig att det inte gör. Och man vill ju gärna ge det bästa till sin barn men alla gör som dom vill eller tycker är bäst.
    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Lillkrabat 110409 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • SötFlöt
    SötFlöt skrev 2011-03-31 12:41:49 följande:
    Hade föräldrarna tagit sitt barn till BVC eller läkare så hade ju barnet inte dött med andra ord så i vilket fall är det föräldrarnas fel fel fel fel fel
    Ursäkta igen, såg att dom varit på läkarbesök. Minuspoäng till läkaren då som inte ringde socialen när barnet vägde flera kilon för lite.
    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Lillkrabat 110409 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Suneboll
    Här och nu skrev 2011-03-31 12:45:24 följande:
    Återigen dog barnet av näringsbrist.
    ja men antagligen inte för att mamman var vegan eller för att barnet ammades som artiklen beskriver..då skulle det inte finnas några ungar alls i u-länderna el i krigsdrabbade områden...där lider ju mammorna av vitaminbrist etc o varenda unge ammas i flera år. I indien är de flesta veganer o alla barn ammas länge.nä ngt annat har drabbat det stackars barnet. om man överhuvud taget tror på den typen av journalistik så förstår man att dessa skräptidningar kan överleva. texten är missvisande med bilden och det finns inte ett uns av saklighet el fakta i texten...mer än att ett par har vanvårdat ett barn som de ANTAGLIGEN förstod var sjukt...står inte heller någonstans hur det är med det. Ett barn som är sjukt o inte äter får näringsbrist såklart.
  • Här och nu
    Suneboll skrev 2011-03-31 12:53:51 följande:
    ja men antagligen inte för att mamman var vegan eller för att barnet ammades som artiklen beskriver..då skulle det inte finnas några ungar alls i u-länderna el i krigsdrabbade områden...där lider ju mammorna av vitaminbrist etc o varenda unge ammas i flera år. I indien är de flesta veganer o alla barn ammas länge.nä ngt annat har drabbat det stackars barnet. om man överhuvud taget tror på den typen av journalistik så förstår man att dessa skräptidningar kan överleva. texten är missvisande med bilden och det finns inte ett uns av saklighet el fakta i texten...mer än att ett par har vanvårdat ett barn som de ANTAGLIGEN förstod var sjukt...står inte heller någonstans hur det är med det. Ett barn som är sjukt o inte äter får näringsbrist såklart.
    Nej, de flesta i Indien är inte veganer men vegetarianer.
  • Här och nu
    SötFlöt skrev 2011-03-31 12:53:35 följande:
    Ursäkta igen, såg att dom varit på läkarbesök. Minuspoäng till läkaren då som inte ringde socialen när barnet vägde flera kilon för lite.
    Ja miljoner minuspoäng. Man behöver inte anmäla, men säga att barnet MÅSTE läggas in. Går man emot det är man inte nån lämplig förälder.
  • Suneboll
    instinkt skrev 2011-03-31 12:46:31 följande:
    Jag har aldrig påstått att man dör av att vara vegan, men om man inte äter alla näringsämnen man behöver blir man sjuk. Är kroppen försvagad så drabbas den hårdare och lättare av infektioner. Det spelar då ingen roll vilken kost man äter om man inte får i sig alla näringsämnen. Äter man varierat så ökar chansen för att man får i sig det man behöver utan att man behöver vara påläst, utesluter man något utan att ersätta det med något annat som innehåller samma näringsämnen börjar kroppen faktiskt att brytas ner. Att en vegan lider av kobalamin brist är inte ovanligt och är ofta ett resultat av att personen inte är tillräckligt påläst.
    Visst är det så...men ofta så klarar kroppen mer än man tror, man har ju kompisar som aldrig äter varesig frukt el grönsaker o som lever på kaffe o cigg....ibland undrar man hur länge de ska hålla.

Känner att ibland är det tom tvärtom, att om man har en underliggande sjukdom och äter dåligt DÅ blir man sjuk eftersom kroppen inte orkar...tex genom att vara vegan. Är man fullt frisk från början pallar kroppen mkt.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....