• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • instinkt
    Suneboll skrev 2011-03-31 13:02:06 följande:
    Har du rätt i en del indier äter mjölkprodukter men oftast äter de veganskt. i kina äter de flesta aldrig vare sig kött eller fisk el mjölk....många i världen är veganer utan att lida av det.
    Menade på att det beror på att föräldrarna haft något annat fel i huvudet än att de varit kosten som spelat roll.
    Nej, många indier dricker lassi, och har smör och mjölk i maten.
  • instinkt
    MissJP skrev 2011-03-31 14:21:19 följande:
    Både amning och veganism ska enligt tidningsartikeln vara fel.
    Snälla, se till att detta handlar om två sjuka individer som troligtvis lika gärna kunde snöat in på vilka idiotiska idéer som presenterats för dem i rätt ögonblick.

Bröstmjölk är bäst för barnet på alla sätt. Som någon nämnde tidigare så krävs att mamman är mycket undernärd för att mjölken ska vara sämre.

Veganer och vegetarianer (de flesta sköter sin kost bättre än köttätare) lever i genomsnitt längre och friskare än de med blandkost. Så glöm argumenten mot veganism för barnets och mammans bästa.. de hör inte hit och är viktigast av allt felaktiga.
    Uppenbarligen har ju mamman slarvat med kosten om man ska utgå ifrån artikeln. Då börjar kroppen att brytas ner och mjölken innehåller således inte alla näringsämnen i tillräcklig mängd. Det går att leva på vegansk kost om man äter tillskott utan att kroppen förstörs. Vegetariansk kost utan problem då man ofta äter antingen ägg eller mejeriprodukter. Sedan finns de ju de som påstår att de är vegetarianer men äter fisk och kyckling. De som är pålästa och äter vegetariansk kost äter ofta bättre än "köttätarna" av den enkla anledningen att de äter varierat till skillnad från vissa köttätare som äter massa "skräp"mat, det är inget hokouspokus med det. Hade dessa pålästa vegetarianer valt att äta kött hade de mått lika bra då det handlar om att äta en balanserad och vettig kost. Inte huruvida man äter kött eller inte vilket dessa människor ofta påstår. Men veganer som inte äter tillskott kommer tillslut att må dåligt. De lever inte längre än någon som äter en näringsriktig och balanserad kost.
  • vattenlilja

hat läst bara ts.
    idiotisk artikel! det är inte amningsfel. föräldrar är sjuka i huvud. deras principer var viktigaste än deras barn. 
    om flickad vägde 5,7 kg vid 11 mån hur mycket vägde hon vid 9 mån kontroll då? sa läkaren ingenting om hennes lågvikt? 

• Bambusa
    SötFlöt skrev 2011-03-31 12:52:21 följande:
    Jag går bara efter vad BVC sagt till mig, inte att man är onormal (ursäkta) men finns det tillräckligt med näring i bröstmjölk efter 9 månader? Det har dom sagt till mig att det inte gör. Och man vill ju gärna ge det bästa till sin barn men alla gör som dom vill eller tycker är bäst.
    självklart finns de näring kvar, en kanske inte så de räcker till helamning,utan man får ge smakisar eller hela potioner vanlig mat med.. amma utöver vanlig mat är bra om man gör till 2 ungefär..  bvc är oftas väldigt dåligt insatta i amning.. tyvärr...
  • MinNatalie

Jag blir så trött på allt tjat om att börstmjölk är det bästa! Det må vara så.......Men trots att jag bara kunde ge min dotter bröstmjölk i 2 månader och därefter mjölkersättning så blev hon aldrig sjuk förens hon var omkring året.
    Även fast vi var mycket på öppna förskolan och annat där det är lätt att komma i kontakt med bakterier och virus.
    Än idag blir hon nästan aldrig sjuk!

Jag känner däremot många som ammat sina barn länge och deras bebisar blev/blir sjuka titt som tätt och ordentligt dessutom.

• Matillin

De måste ju varit förståndhandikappade.
    Stackars flicka

• Pallas
    MinNatalie skrev 2011-03-31 15:00:41 följande:
    Jag blir så trött på allt tjat om att börstmjölk är det bästa! Det må vara så.......Men trots att jag bara kunde ge min dotter bröstmjölk i 2 månader och därefter mjölkersättning så blev hon aldrig sjuk förens hon var omkring året.
    Även fast vi var mycket på öppna förskolan och annat där det är lätt att komma i kontakt med bakterier och virus.

Jag känner däremot många som ammat sina barn länge och deras bebisar blev/blir sjuka titt som tätt och ordentligt dessutom.
    Nu förstår jag inte hur ditt inlägg öht relaterar till debatten ifråga.
  • Bambusa
    MinNatalie skrev 2011-03-31 15:00:41 följande:

ja, råjölken är ju den viktigaste, och 2 månader är bra mkt bättre än inget.. hur mkt dom blir sjuk beror ju på massa olika orsaker, min dotter ammades i 10mån, va förkyld 1-2gånger innan 1 år..
    då träffade vi massa andra barn,dom böt nappar osv.. vi är mkt på köpcentrum,ikea, ullared osv där de sprids mkt förkylningar å sånt..
    fick 3dagars feber vid 15 mån.. sen lite förkylningar och 1magsjuka, nu är hon 2år 3mån..
    jag har alltid haft lätt för å bli sjuk, och har varit förkyld mm i 7veckor sen dec förra året..  jag fick tex inte gå på dagis för barnläkarn min.. hoppas inte dottern ärvt de från mig..
  • JaneEyre

Ärligt talat nu. Hur mkt näring kan det finnas i den kvinnans bröstmjölk? Blir så arg, sånna människor borde inte ens få ha barn. Att det inte ringer någon som helst klocka när ens 1åring väger 5 kilo!! 5 KILO!? Har för f*n sett nyfödda som väger mer! För övrigt så anser jag amning är alltid bäst och veganism är fel. Allsidig kost ska det vara!

• infragilis
    Bambusa skrev 2011-03-31 15:08:57 följande:
    ja, råjölken är ju den viktigaste, och 2 månader är bra mkt bättre än inget.. hur mkt dom blir sjuk beror ju på massa olika orsaker, min dotter ammades i 10mån, va förkyld 1-2gånger innan 1 år..
    då träffade vi massa andra barn,dom böt nappar osv.. vi är mkt på köpcentrum,ikea, ullared osv där de sprids mkt förkylningar å sånt..
    fick 3dagars feber vid 15 mån.. sen lite förkylningar och 1magsjuka, nu är hon 2år 3mån..
    jag har alltid haft lätt för å bli sjuk, och har varit förkyld mm i 7veckor sen dec förra året..  jag fick tex inte gå på dagis för barnläkarn min.. hoppas inte dottern ärvt de från mig..
    Fast råmjölken skyddar inte framledes. Och amning skyddar så länge amningen fortgår.

Men det här är så OT. Att ersättning funkar är en helt annan fråga.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....