Inlägg från: instinkt |Visa alla inlägg
  • instinkt

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

Det tål att upprepas, att vara vegan är inte bra, människokroppen är gjord för att äta en kost som innehåller kött. Ska man vara vegan ska man vara sjukt bra påläst om näringslära, vilket få är. Man ser ofta veganer med livlöst hår och grå hud. Och jag vill understryka att det är veganer och inte vegetarianer jag uttalar mig om, då termerna ofta missförstås då de som äter de olika kosterna "lägger till" saker till kosten som egentligen inte tillhör. Många kallar sig vegetarianer och så äter de kyckling, skaldjur och fisk! Man utesluter alltså bara "rött" kött...

Det är helt rätt att föräldrarna åtalas, att läkaren inte tvångsinla bebisen är också uppseende väckande. Det var läkarens skyldighet att göra och han lät bli. Usch!

Sedan har detta inte med amning i sig att göra. En kvinna som äter en bra kost har en bra näringssammansättning i mjölken och kan därför helamma bebisen när den är 11 månader utan att bebisen lider brist. Det är en fruktansvärd hysteri kring amning och ersättning som inte är sund alls. Den ena ammar förlänge, en annan är barnmisshandlare för att hon väljer att ge ersättning, (det är ju dock inte ett val för alla, jag kunde till exempel inte välja).

Vad man än gör, så gör man fel. Denna präktighet och duktighetssyndrom för att minska sitt egna dåliga samvete är helt tragiskt och kommer att stressa sönder en hel generation. Hela debatten är utan nyanser. Man ska vara superkvinna som gör allt rätt hela tiden. Ammar tillräckligt länge, inte för länge men inte för kort heller. Man ska förvärvsarbeta, gärna heltid, hämta tidigt på dagis, baka surdegsbröd, ha ett fint hem, ett underbart humör, en jämställd man och vara kåt och glad! Man ska även ha tid till egentid, mysiga hemma kvällar, tid för långbad och läsning av någon heminredningstidning, umgås med vänner, gå ut och äta samtidigt som barnen inte ska ha barnvakt.....

Oj det blev lite ot...

• instinkt
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-31 11:53:25 följande:
    Jag har läst men jag tror inte på detta riktigt ni vet att alla tidningar och internet ljuger och hittar på.
    Jag trodde tråden handlade om artikeln, inte huruvida det var en sanning eller om det ligger mer bakom än tidningen berättar. Det brukar ju förhålla sig så, att det är mer i historien alltså.
  • instinkt
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-31 12:11:21 följande:
    Alla begår MISSTAG !!
    Att glömma D-vitamindropparna en dag eller att slänga picknikpåsen istället för soppåsen är ett misstag. Att välja vara vegan utan att läsa på om näringslära är inte ett misstag, det är dumheter. Då är man korkad på riktigt. Varför du väljer att försvara föräldrarna och påstår att vanvård, ett medvetet val som uteslutande av kött i kosten är och påstår att det är ett misstag att barnet dör är mig en gåta.
  • instinkt
    Suneboll skrev 2011-03-31 12:37:46 följande:
    Man dör inte av att vara vegan. barnet måste ha varit sjukt på ngt vis, vilket det oxå stod, bronkit o B12 brist etc. Bronkit är en kraftig infektion orsakad av bakterier som obehandlad är dödlig. B12 produceras i tarmen o vid brist får man nevrologiska skador.
    Detta ahndlar knappast om kosten som föräldrarna äter el om hur mkt bröstmjölk barnet ätit utan om ngt helt annat. fy för så dålig o vinklande journalistik :0(
    Jag har aldrig påstått att man dör av att vara vegan, men om man inte äter alla näringsämnen man behöver blir man sjuk. Är kroppen försvagad så drabbas den hårdare och lättare av infektioner. Det spelar då ingen roll vilken kost man äter om man inte får i sig alla näringsämnen. Äter man varierat så ökar chansen för att man får i sig det man behöver utan att man behöver vara påläst, utesluter man något utan att ersätta det med något annat som innehåller samma näringsämnen börjar kroppen faktiskt att brytas ner. Att en vegan lider av kobalamin brist är inte ovanligt och är ofta ett resultat av att personen inte är tillräckligt påläst.
  • instinkt
    mariakall skrev 2011-03-31 12:43:10 följande:

Jag är stolt över att fortfarande föda mitt barn huvudsakligen med bröstmjölk vid den åldern, men jag måste säga att jag tyvärr känner mig ganska ensam om det.

Ja, det är så hysteriskt. Man ska minsann amma annars är man en dålig mamma men man ska sluta vid 6 månader. Punkt!

Nu är mina barn uppväxta tillstörsta delen på ersättning då jag inte lyckades att amma tyvärr, men jag började ionte med smakportioner vid rekommenderade 3 månader. Det var inte heller bra! Då riskerade barnet ökad risk för allergier, skulle lära sig att äta och så vidare. Så fort man avviker från "normen".....
  • instinkt
    Suneboll skrev 2011-03-31 13:02:06 följande:
    Har du rätt i en del indier äter mjölkprodukter men oftast äter de veganskt. i kina äter de flesta aldrig vare sig kött eller fisk el mjölk....många i världen är veganer utan att lida av det.
    Menade på att det beror på att föräldrarna haft något annat fel i huvudet än att de varit kosten som spelat roll.
    Nej, många indier dricker lassi, och har smör och mjölk i maten.
  • instinkt
    MissJP skrev 2011-03-31 14:21:19 följande:
    Både amning och veganism ska enligt tidningsartikeln vara fel.
    Snälla, se till att detta handlar om två sjuka individer som troligtvis lika gärna kunde snöat in på vilka idiotiska idéer som presenterats för dem i rätt ögonblick.

Bröstmjölk är bäst för barnet på alla sätt. Som någon nämnde tidigare så krävs att mamman är mycket undernärd för att mjölken ska vara sämre.

Veganer och vegetarianer (de flesta sköter sin kost bättre än köttätare) lever i genomsnitt längre och friskare än de med blandkost. Så glöm argumenten mot veganism för barnets och mammans bästa.. de hör inte hit och är viktigast av allt felaktiga.
    Uppenbarligen har ju mamman slarvat med kosten om man ska utgå ifrån artikeln. Då börjar kroppen att brytas ner och mjölken innehåller således inte alla näringsämnen i tillräcklig mängd. Det går att leva på vegansk kost om man äter tillskott utan att kroppen förstörs. Vegetariansk kost utan problem då man ofta äter antingen ägg eller mejeriprodukter. Sedan finns de ju de som påstår att de är vegetarianer men äter fisk och kyckling. De som är pålästa och äter vegetariansk kost äter ofta bättre än "köttätarna" av den enkla anledningen att de äter varierat till skillnad från vissa köttätare som äter massa "skräp"mat, det är inget hokouspokus med det. Hade dessa pålästa vegetarianer valt att äta kött hade de mått lika bra då det handlar om att äta en balanserad och vettig kost. Inte huruvida man äter kött eller inte vilket dessa människor ofta påstår. Men veganer som inte äter tillskott kommer tillslut att må dåligt. De lever inte längre än någon som äter en näringsriktig och balanserad kost.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....