Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
Det tål att upprepas, att vara vegan är inte bra, människokroppen är gjord för att äta en kost som innehåller kött. Ska man vara vegan ska man vara sjukt bra påläst om näringslära, vilket få är. Man ser ofta veganer med livlöst hår och grå hud. Och jag vill understryka att det är veganer och inte vegetarianer jag uttalar mig om, då termerna ofta missförstås då de som äter de olika kosterna "lägger till" saker till kosten som egentligen inte tillhör. Många kallar sig vegetarianer och så äter de kyckling, skaldjur och fisk! Man utesluter alltså bara "rött" kött...
Det är helt rätt att föräldrarna åtalas, att läkaren inte tvångsinla bebisen är också uppseende väckande. Det var läkarens skyldighet att göra och han lät bli. Usch!
Sedan har detta inte med amning i sig att göra. En kvinna som äter en bra kost har en bra näringssammansättning i mjölken och kan därför helamma bebisen när den är 11 månader utan att bebisen lider brist. Det är en fruktansvärd hysteri kring amning och ersättning som inte är sund alls. Den ena ammar förlänge, en annan är barnmisshandlare för att hon väljer att ge ersättning, (det är ju dock inte ett val för alla, jag kunde till exempel inte välja).
Vad man än gör, så gör man fel. Denna präktighet och duktighetssyndrom för att minska sitt egna dåliga samvete är helt tragiskt och kommer att stressa sönder en hel generation. Hela debatten är utan nyanser. Man ska vara superkvinna som gör allt rätt hela tiden. Ammar tillräckligt länge, inte för länge men inte för kort heller. Man ska förvärvsarbeta, gärna heltid, hämta tidigt på dagis, baka surdegsbröd, ha ett fint hem, ett underbart humör, en jämställd man och vara kåt och glad! Man ska även ha tid till egentid, mysiga hemma kvällar, tid för långbad och läsning av någon heminredningstidning, umgås med vänner, gå ut och äta samtidigt som barnen inte ska ha barnvakt.....
Oj det blev lite ot...