• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • Fräcka Fröken

men att helamma en 11 månaders säger väl sigsjälvt eller?
    Då är barnet så pass gammalt att det äter även äter vanlig mat med föräldrarna...
    Att amma småbarn är en annan sak.
    Personligen tycker jag att helamning är bra till 4-6 månader och då börjar man med smakisar och ökar på det succesivt.

~ Även små stjärnor lyser i mörkret ~
  • Pellinell
    Fräcka Fröken skrev 2011-03-31 20:38:40 följande:
    Då är barnet så pass gammalt att det äter även äter vanlig mat med föräldrarna...
    Personligen tycker jag att helamning är bra till 4-6 månader och då börjar man med smakisar och ökar på det succesivt.
    Är det en slump att du tycker exakt som experterna som ger råd om amning? Eller tycker du så för att de har sagt att det är bäst? Om de sade att man bör helamma till 8 månader, eller 3 månader, eller 3 veckor, hade du tyckt att det var bäst då?
    Bara undrar. 
  • Noiis
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-31 10:50:51 följande:
    Varför föräldrarna  undrar jag !
    Dom gjorde inget fel.
    gjorde inte föräldrarna nåt fel? dom hade ihjäl sitt barn!
  • AmandaN
    OKUNSKAP, ledde till detta tragiska inte amning!

Vilken kost man än väljer att ha så ska man "lära" sig hur man skall äta denna för att få i sig all näring som kroppen behöver. Man kan vara Vegan och tillgodose sig själv och bröstmjölken med fullgod näring.

Men en 11 månaders bebis bör vid den åldern blivit introducerad till "fast" föda.

Att påstå att detta handlar om amningens "vara bra" eller "icke bra" är befängt!

• Phlippan87
    Anonym skrev 2011-03-30 16:37:00 följande:
    www.aftonbladet.se/kropphalsa/article12807647...

Så fruktansvärt tragiskt!!!!
    nej, men en elvamånaders behöver mer än bara bröstmjölk, tror inte att någon amningsförespråkare sagt något annat, från 6 månader behöver man komplettera.
    uppenbarligen får ju inte mamamn i detta specifika fall i sig det hon behöver heller vilket ytterligare förvärrat situationen
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Pallas

Jag ser att det råder rätt kraftiga missförstånd om när barnet behöver annan föda än bröstmjölk. Det korrekta svaret är att det varierar. Mina har klarat sig galant långt över 6-månadersstrecket (mellanpojken till långt över året), andra behöver tillskott av annan föda tidigare av olika orsaker. Det verkar råda någon föreställning av att barn dör som flugor av järnbrist och eller svält om barnet inte äter stadig mat när det är 6 månader.

• mum27

Som sagt det finns tok överallt och på alla områden.
    Man undrar ju att  inte föräldrarna reagerat på att deras barn var så litet 5. 7 kg är ju hälften av vad många 11 månaders väger. 
    De måste ju varit mer än lite lea i huvudet, Kanske pga  egen näringsbrist ? 

• Chocoholic
    Pellinell skrev 2011-03-31 20:18:10 följande:
    Det var ju inte amningen som var felet utan vegankosten som gjorde bröstmjölken näringsfattig. Äter man normalt dör inga barn av att ammas i 11 månader, tvärtom. I utvecklingsländer är det de långtidsammade barnen som klarar sig bäst eftersom de andra får ersättning utrörd i för mycket eller smutsigt vatten, samt alltför små och näringsfattiga måltider. 

Löjlig artikel, tycker jag.  
    Men hur klarar dom sig bäst egentligen? Om mammorna inte får i sig tillräckligt mycket näring så bör ju bröstmjölken vara näringsfattig. Nu har man ju sett att näringsfattig mjölk kan döda barn. Vad är det som de undernärda kvinnorna i u-länder gör annorlunda?
  • Lilymor
    Fräcka Fröken skrev 2011-03-31 20:38:40 följande:
    Pellinell skrev 2011-03-31 20:40:34 följande:
    Är det en slump att du tycker exakt som experterna som ger råd om amning? Eller tycker du så för att de har sagt att det är bäst? Om de sade att man bör helamma till 8 månader, eller 3 månader, eller 3 veckor, hade du tyckt att det var bäst då?
    Bara undrar. 
    Skulle det vara något konstigt i att följa experters råd? Se bara på föräldrarna i artikeln som TS länkar till. De valde att ignorera läkarens/expertens råd vilket ledde till deras barns död. Visst måste man kunna vara kritisk och ifrågasättande också, men inte till den grad att man t.ex. struntar helt i en läkares rekommendationer.
  • tessilus

det hade ju inget med att hon ammade barnet elelr inte att göra. fan vad tråkigt, nu kommer ju många kanske inte amma sitt barn

Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....