• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • systersandra

Fast helamning rekommenderas ju inte efter 6 månaders ålder,då blir det ju näringsbrist.
    Bröstmjölk är till för små bebisar,större bebisar behöver mer än så,uppenbarligen.

• infragilis
    systersandra skrev 2011-03-31 15:12:05 följande:
    Fast helamning rekommenderas ju inte efter 6 månaders ålder,då blir det ju näringsbrist.
    Bröstmjölk är till för små bebisar,större bebisar behöver mer än så,uppenbarligen.
    Bröstmjölk är inte bara till för bebisar. HELamning är för bebisar. WHO rekommenderar delamning i minst två år.
  • Bambusa
    JaneEyre skrev 2011-03-31 15:09:11 följande:
    Ärligt talat nu. Hur mkt näring kan det finnas i den kvinnans bröstmjölk? Blir så arg, sånna människor borde inte ens få ha barn. Att det inte ringer någon som helst klocka när ens 1åring väger 5 kilo!! 5 KILO!? Har för f*n sett nyfödda som väger mer! För övrigt så anser jag amning är alltid bäst och veganism är fel. Allsidig kost ska det vara!
    ja min dotter kom ut i v37 å vägde 4kg.. vid ett år 10 kg..  urs, kan inte ens tänka mig hur smal den stackarn lär ha varit..  in dotter har varit riktigt knubbig so bebis, est när hon helaades, sen smalnade hon av ju indre hon ammade..  ja hade grädde i tuttarna, å nästa gång hoppas de de blir lika,då ska ja donera mjölk till bb/neo så do förtidigt födda och sjuka bebisarna får riktig mjölk..
  • Isola80
    MinNatalie skrev 2011-03-31 15:00:41 följande:
    Jag blir så trött på allt tjat om att börstmjölk är det bästa! Det må vara så.......Men trots att jag bara kunde ge min dotter bröstmjölk i 2 månader och därefter mjölkersättning så blev hon aldrig sjuk förens hon var omkring året.
    Även fast vi var mycket på öppna förskolan och annat där det är lätt att komma i kontakt med bakterier och virus.
    Än idag blir hon nästan aldrig sjuk!

Jag känner däremot många som ammat sina barn länge och deras bebisar blev/blir sjuka titt som tätt och ordentligt dessutom.
    Men vad menar du nu? Hon blev sjuk för att mamman var undernärd och för att hon behövde annan mat än bara bröstmjölk, samt att hon inte fick den vård hon behövde. Om du endast ger ersättning samt för lite ersättning till en 11 månaders och försöker kurera den med lera så klarar sig det barnet säkert inte heller så bra.
  • infragilis
    Bambusa skrev 2011-03-31 15:14:11 följande:
    ja min dotter kom ut i v37 å vägde 4kg.. vid ett år 10 kg..  urs, kan inte ens tänka mig hur smal den stackarn lär ha varit..  in dotter har varit riktigt knubbig so bebis, est när hon helaades, sen smalnade hon av ju indre hon ammade..  ja hade grädde i tuttarna, å nästa gång hoppas de de blir lika,då ska ja donera mjölk till bb/neo så do förtidigt födda och sjuka bebisarna får riktig mjölk..
    Fast tio kg vid ett år är ju bara lite över snittet?
  • MinNatalie
    Isola80 skrev 2011-03-31 15:16:28 följande:
    Men vad menar du nu? Hon blev sjuk för att mamman var undernärd och för att hon behövde annan mat än bara bröstmjölk, samt att hon inte fick den vård hon behövde. Om du endast ger ersättning samt för lite ersättning till en 11 månaders och försöker kurera den med lera så klarar sig det barnet säkert inte heller så bra.
    Jag menade ingenting relaterat till detdär =) Jag var bara lite OT serru ;)
  • lindalake

Tur att sånt inte kan hända i Sverige. om man nu inte vägrar att gå på BVC osv. och är helt blåst.

Att starta en tråd och säga att amning inte är det bästa och länka till den artikeln är också bra dumt. Det säger väl inget om amning är bra eller inte. flickan hade förmodligen inte överlevt iaf med så korkade föräldrar.

• Plutteli
    MissJP skrev 2011-03-31 14:21:19 följande:
    Både amning och veganism ska enligt tidningsartikeln vara fel.
    Snälla, se till att detta handlar om två sjuka individer som troligtvis lika gärna kunde snöat in på vilka idiotiska idéer som presenterats för dem i rätt ögonblick.

Bröstmjölk är bäst för barnet på alla sätt. Som någon nämnde tidigare så krävs att mamman är mycket undernärd för att mjölken ska vara sämre.

Veganer och vegetarianer (de flesta sköter sin kost bättre än köttätare) lever i genomsnitt längre och friskare än de med blandkost. Så glöm argumenten mot veganism för barnets och mammans bästa.. de hör inte hit och är viktigast av allt felaktiga.
    Jamen precis! Dessa föräldrar var ju tydligen totalt insnöade på alternativ medicin och misstrodde den vanliga sjukvården. Att behandla sitt barn med kål och lera mot bronkit säger ju en del...
    Jag vet flera som är veganer som ammar sina barn och barnen är hur välmående som helst men då har de bra koll på vad de stoppar i sig också så att de kan väga upp att de inte äter kött med andra födoämnen för att få i sig alla vitaminer de behöver ändå :)
    Själv var jag vegetarian under en längre period men blev tvungen att sluta med det då min kropp inte fixade det :/
  • Ceka86

Det var inte fel på amningen utan på föräldrarna. Självklart  så e amningen det bäsa för barnet. Jag har kunnat amma mina barn högst 2 månader sen slutade mina bröst producera mjölk och då gick vi över till modersmjölkersättning. Inte går jag runt hakar upp mig för det. 

Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....