Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

Det är inte amningen här som är problemet utan att föräldrarna är aningen...galna och helt enkelt blivit för fanatiska kring att allt ska vara "naturligt" och dessutom fri från allt animaliskt. Hade mamman ätit en normal kost, alt. gått med på att ta kosttillskott för att få i sig A och B vitamin som vanligen fås via animaliska produkter, ja då hade barnet levt idag, möjligen hade hon varit smal men inte död.
    Min dotter helammades till nästan 12 månaders ålder men mådde kanonbra, MEN då var jag också noga med min kost!

• Plutteli
    MissJP skrev 2011-03-31 14:21:19 följande:
    Både amning och veganism ska enligt tidningsartikeln vara fel.
    Snälla, se till att detta handlar om två sjuka individer som troligtvis lika gärna kunde snöat in på vilka idiotiska idéer som presenterats för dem i rätt ögonblick.

Bröstmjölk är bäst för barnet på alla sätt. Som någon nämnde tidigare så krävs att mamman är mycket undernärd för att mjölken ska vara sämre.

Veganer och vegetarianer (de flesta sköter sin kost bättre än köttätare) lever i genomsnitt längre och friskare än de med blandkost. Så glöm argumenten mot veganism för barnets och mammans bästa.. de hör inte hit och är viktigast av allt felaktiga.
    Jamen precis! Dessa föräldrar var ju tydligen totalt insnöade på alternativ medicin och misstrodde den vanliga sjukvården. Att behandla sitt barn med kål och lera mot bronkit säger ju en del...
    Jag vet flera som är veganer som ammar sina barn och barnen är hur välmående som helst men då har de bra koll på vad de stoppar i sig också så att de kan väga upp att de inte äter kött med andra födoämnen för att få i sig alla vitaminer de behöver ändå :)
    Själv var jag vegetarian under en längre period men blev tvungen att sluta med det då min kropp inte fixade det :/
  • Plutteli
    Mandel skrev 2011-03-31 18:21:13 följande:
    Min mamma hade massor av mjölk till oss barn när vi var små, men fick ändå rådet att ge oss ersättning eftersom hennes mjölk inte var tillräckligt näringsrik. Det var mest bara blask...
    Och hon åt en varierande kost så varför den var näringsfattig vet jag inte. Bra att det upptäcktes i alla fall!
    Det är betydligt med sannolikt att hon fick rutten information från vem det nu än var som gav det rådet. Absolut vanligaste när kvinnor anses ha "blask" mjölk är att de har FÖR MYCKET mjölk vilket för det svårt för barnet att tömma brösten och komma åt den feta mjölken. Ett problem jag själv tampas med, men eftersom jag vet att jag har för mycket mjölk så löser det sig och jag har en 2 månaders som mår prima.
  • Plutteli
    Chocoholic skrev 2011-03-31 21:30:04 följande:
    Men hur klarar dom sig bäst egentligen? Om mammorna inte får i sig tillräckligt mycket näring så bör ju bröstmjölken vara näringsfattig. Nu har man ju sett att näringsfattig mjölk kan döda barn. Vad är det som de undernärda kvinnorna i u-länder gör annorlunda?
    Det ska väldigt mycket till innan bröstmjölken blir närignsfattig, när en mamma är i det närmsta döende av närignsbrist, DÅ kan mjölken börja tappa i näring.
    Det var inte bröstmjölken som dödade detta barn, att barnet ammades hade öht inte med saken att göra egentligen. Barnet fick helt sonika för lite mat och hade högst troligt dött även om barnet fått ersättning istället. Problemet här var BARA föräldrarnas inställning till kost och medicinsk vetenskap.
  • Plutteli
    sabinaa skrev 2011-04-01 08:01:39 följande:
    Oerhört tragiskt faktiskt. Så hemskt att sen sån liten ska behöva dö av en sån skitsak. Var det ingen som såg något? Barnet måste ju ha mått dåligt?

Jag har inte ammat mina två barn och jag HATAR när folk säger att ammning är bäst för barnet. Mina barn mår prima fast att dom fick flaskan ända från början.

En vännina som fick barn samma dag som mig ammade sin son och han har var sjuk i stort sett hela tiden dom första åren. Allt från vattkopper till mul och klövsjukan(!!!!) sån otur den lille grabben haft. Jag som bara gett flaskan till mina barn har haft maginfluensa en gång.

Jag funderar på att försöka amma mitt tredje barn men min man vill dock inte eftersom att han vill hjälpa till om nätterna.
    Ja det är tragiskt att ett barn dör pga vanvård, dock tycker jag artikeln borde ha fokuserat på det märkliga system som tillät föräldrarna att ta hem sitt barn trots att hon hade bronkit för att behandla henne med kål och lera! Det är inte amningen det är fel på, det är föräldrarnas inställning till mat och sjukvård och sjukvårdens inställning till föräldrarnas rätt att bestämma över sitt barn in absurdum.

Sen är det lite faschinerande att så många verkar ha svår att fatta statistik kring amning och ersättning vad gäller sjudomar. Barn som ammar är statistiskt friskare och har färre allergier, mindre astma och betydligt mindre problem med öron och halsinfektioner än barn som inte ammas. MEN detta gäller på en populationsnivå när man undersökt tusentals barn! På individinnivå varierar det enormt! Vissa barn som ammas är kärnfriska, andra som ammas är det inte. Det man inte vet är ju om barnet som ammas och ofta är sjuk hade varit sjukare om det inte ammats, eller om barnet som är jättelite sjukt som får ersättning hade varit ännu mindre sjukt om det ammats, osv. Statistik generalliserar och generellt är det bästa för ett barn att få bröstmjölk, via bröst eller via flaska.
  • Plutteli
    EMs mamma skrev 2011-04-01 09:28:36 följande:
    Behöver du läkare för att konstatera om ditt barn går upp i vikt och ser pigg och frisk ut? BVC (sköterska, inte läkare på de vanliga kontrollerna) är frivilligt och ofta tramsigt. Bebisen hade till och medi detta fall  träffat läkare som inte tvångsinla bebisen.....
    Det är ju det som är felet! Bebisen hade bronkit och lades inte in utan föräldrarna fick åka hem för att självmedicinera bebisen med lera!
  • Plutteli
    Här och nu skrev 2011-04-03 09:34:47 följande:
    Bröstmjölk innehåller inte tillräckligt med järn efter 6 mån.
    Jo, det gör den faktiskt.
  • Plutteli
    Pallas skrev 2011-04-03 09:39:22 följande:
    För många räcker det järn som finns, om mamman har bra värden. Helammade barn drabbas inte av akut järnbrist så fort de passerar 6-månadersstrecket. Mina har helammats långt över sex månader och har inte drabbats av järnbrist (kollat av läkare med blodprov).
    Precis. Min dotter åt ingen mat att prata om innan hon var ett år- (En tesked mat här och där räknar jag inte som nått osm verkligen påverkade hennes hälsa på annat sätt än negativt i det fallet)
    Och det har tagit fram till nu när hon snart fyller tre för att få upp hennes matkonsumtion till några mer vettiga mängder. Hon är kärnfrisk och har alltid varit, men så fick hon amma fritt ända till hon var nästan 2 år och då slutade självmant och jag hade massor av mjölk hela tiden.
  • Plutteli
    Angelz skrev 2011-04-03 10:14:45 följande:
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2...

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/S.../

Men när barnet är ungefär ett halvår gammalt behöver bröstmjölken kompletteras med annan mat för att täcka barnets energi- och näringsbehov.

Står ju klart å tydligt på Livsmedelverkets hemsida
    Kompletteras ja, inte ERSÄTTAS av. Dessutom handlar den kompliteringen av typ en tesked om dagen i början och en matsked om dagen lite senare och 1-2 fulla portioner mat vid 1 års ålder. Så om man istället väljer att amma oftare kan man täcka upp behovet ändå.
  • Plutteli
    Angelz skrev 2011-04-03 15:59:02 följande:
    jag har väl inte sagt något om att det ska Ersättas, jag skrev ju kompleteras! kanske du blandar ihop mig med nån annan?
    Nja, jag drog väll lite generella växlar utifrån trådens riktning så att säga. Det är ju oerhört många som hävdar att amningen måste böra ersättas av fast föda, minst en portion om dagen för att barnet ska överleva. När du då lägger in din länk på det sätt du gjorde tolkade jag det (felaktigt som det verkar) som att du håler med om det och att det enligt dig står "svart på vitt" på socialstyrelsen att amningen måste börja ersättas av fast föda.
     Ber om ursäkt för mina förhastade slutsatser, har bara läst lite för mycket ala "amning fyller ingen funktion efter 6 månader" propaganda.
  • Plutteli
    snooslove skrev 2011-04-08 13:02:31 följande:
    Frisk mamma å friskt barn jag va 100 procent friskt och mitt barn med. Hon e nästan aldrig sjuk. Och jag amma nästan hela tiden. och min bvc sa att jag kan inte amma mer. Jag amma så mycket att jag hade ont. Så då fanns bara att försöka ge mer mat. Har inget med friskheten på barn eller förälder har med mjölken att göra vissa kan bara inte producera tillräckligt fet och näringsrik mjölk. Vet flera fall där ,  med första barnet är mjölken jätte lite fet och sen när dem får andra har dem mega fet mjölk. va de beror på e en vetesnskaplig grej och de vet inte jag. 
    Hade du mycket mjölk?
  • Plutteli
    snooslove skrev 2011-04-08 15:35:09 följande:
    Nja till en början va de väl som alla andras men jag fick ju börja amma mer för att hon skulle bli mätt och gå upp mer i vikt och då producerar ju kroppen ännu mer.  ju oftare man ammar ju mer producerar ju kroppen så de va väl så mkt de skulle vara till den mängd jag ammade. :).. 
    Frågar eftersom jag sjäv har problem med för mycket mjölk och innan jag kom till rätta med det så hade jag problem med att min dotter inte gick upp i vikt som hon skulle och det började pratas om "blaskig" mjölk. Har konstaterat att väääldigt många som säger att de inte har näring i sin mjölk egentligen har problem med för stor mjölkproduktion.
  • Plutteli
    snooslove skrev 2011-04-08 17:22:46 följande:
    Nee de hade jag inte i början för mkt mjölk. utan då va de nog lagom lite mindre. men den blev mer rejäl sen.  efter att jag fick börja amma mer.  Men nu är hon ju 2 1/2. Jag fick ju börja med gröt till henne tidigt och då började hon gå upp mer.. Men jag ammade ändå tills hon va 9 -10 mån för hon ville inte ta flaska så de va gröt å vanlig mat :).. 
    Hehe ok. Huvudsaken att hon mår bra nu ju :)
    Min första dotter är också 2.5 nu f.ö :) Hon började gå upp bra i vikt när jag upptäckte blockamning (ammade flera gånger från samma bröst) för då fick hon i sig den feta mjölken också och inte bara den tunna som kommer först.
  • Plutteli
    snooslove skrev 2011-04-08 18:21:47 följande:
    Haha ja exakt :D. 
    Ja måste säga att jag älskar denna åldern :)..
    Jaa exakt. jo min bvc sa att jag skulle göra de men hjälpte inte så mkt, min mjölk va helt enkelt skit :).. Så blir de ibland men tur att de löste sig med ditt, e så frustrerande att ens mjölk inte räcker till.. Hoppas  att den gör de till nästa när de nu blir :).. 
    andra barnet är två månader och går nästan upp för mycket på bara min mjölk ;)
  • Plutteli
    snooslove skrev 2011-04-09 13:12:50 följande:
    Grattis :).. Ja se där :).. Men de e ju skönare de då blir ju den lille mätt iallfall :).. 
    Tack :) Hehe, jo lite väl mätt, vi har en riktig kräkbebis ;)
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....