sabinaa skrev 2011-04-01 08:01:39 följande:
Oerhört tragiskt faktiskt. Så hemskt att sen sån liten ska behöva dö av en sån skitsak. Var det ingen som såg något? Barnet måste ju ha mått dåligt?
Jag har inte ammat mina två barn och jag HATAR när folk säger att ammning är bäst för barnet. Mina barn mår prima fast att dom fick flaskan ända från början.
En vännina som fick barn samma dag som mig ammade sin son och han har var sjuk i stort sett hela tiden dom första åren. Allt från vattkopper till mul och klövsjukan(!!!!) sån otur den lille grabben haft. Jag som bara gett flaskan till mina barn har haft maginfluensa en gång.
Jag funderar på att försöka amma mitt tredje barn men min man vill dock inte eftersom att han vill hjälpa till om nätterna.
Ja det är tragiskt att ett barn dör pga vanvård, dock tycker jag artikeln borde ha fokuserat på det märkliga system som tillät föräldrarna att ta hem sitt barn trots att hon hade bronkit för att behandla henne med kål och lera! Det är inte amningen det är fel på, det är föräldrarnas inställning till mat och sjukvård och sjukvårdens inställning till föräldrarnas rätt att bestämma över sitt barn in absurdum.
Sen är det lite faschinerande att så många verkar ha svår att fatta statistik kring amning och ersättning vad gäller sjudomar. Barn som ammar är statistiskt friskare och har färre allergier, mindre astma och betydligt mindre problem med öron och halsinfektioner än barn som inte ammas. MEN detta gäller på en populationsnivå när man undersökt tusentals barn! På individinnivå varierar det enormt! Vissa barn som ammas är kärnfriska, andra som ammas är det inte. Det man inte vet är ju om barnet som ammas och ofta är sjuk hade varit sjukare om det inte ammats, eller om barnet som är jättelite sjukt som får ersättning hade varit ännu mindre sjukt om det ammats, osv. Statistik generalliserar och generellt är det bästa för ett barn att få bröstmjölk, via bröst eller via flaska.