Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

Familjen Valjus skrev 2011-03-31 11:23:37 följande:
    MEN alla fattar väl att det inte går att amma en 11månaders enbart!
    Måste ju ha tillägg då!
    :( mycket dåligt av föräldrarna
    För många går det alldeles utmärkt. Men visst blev jag kritiserad för att mitt barn inte ville äta ordentligt med mat som "alla andra".
  • Pallas

"Misstaget" i det här fallet ser jag varken som beslutet att vara vegan utan att läsa på, eller att helamma så länge, utan att föräldrarna, istället för att ställa sig under läkarvård när bristerna uppdagades, började hålla på med en massa hokus pokus.

• Pallas
    MinNatalie skrev 2011-03-31 15:00:41 följande:
    Jag blir så trött på allt tjat om att börstmjölk är det bästa! Det må vara så.......Men trots att jag bara kunde ge min dotter bröstmjölk i 2 månader och därefter mjölkersättning så blev hon aldrig sjuk förens hon var omkring året.
    Även fast vi var mycket på öppna förskolan och annat där det är lätt att komma i kontakt med bakterier och virus.
    Än idag blir hon nästan aldrig sjuk!

Jag känner däremot många som ammat sina barn länge och deras bebisar blev/blir sjuka titt som tätt och ordentligt dessutom.
    Nu förstår jag inte hur ditt inlägg öht relaterar till debatten ifråga.
  • Pallas
    Ypsilon skrev 2011-03-31 16:24:53 följande:
    Vad jag försöker säga är att man kanske kan kolla några fler källor än bara EN som är VÄRLDSOMFATTANDE och se om det finns mer relevanta för våra levnadsförhållanden. Att sedan föra diskussion där man itne ens ifrågasätter är trångsynt.
    Kan du uppge några såna källor? 
  • Pallas
    Ypsilon skrev 2011-03-31 16:14:45 följande:

Dessutom kan det vara intressant att läsa sveriges svar på WHO:s rekommendationer:
    www.lakartidningen.se/old/content_0419/pdf/17...

Jag förstår fortfarande inte din poäng. Slv:s rekommendationer skiljer sig inte nämnvärt från WHO:s. Vad gäller länken i citatet kan den väl knappast anses vara "Sveriges svar"? Det är ett debattinlägg skrivet av två författare. Lägg fram det för vad det är, inte som något annat.
  • Pallas

Jag ser att det råder rätt kraftiga missförstånd om när barnet behöver annan föda än bröstmjölk. Det korrekta svaret är att det varierar. Mina har klarat sig galant långt över 6-månadersstrecket (mellanpojken till långt över året), andra behöver tillskott av annan föda tidigare av olika orsaker. Det verkar råda någon föreställning av att barn dör som flugor av järnbrist och eller svält om barnet inte äter stadig mat när det är 6 månader.

• Pallas

Läser man artikeln ifråga och den här tråden så får man lätt uppfattningen att något är katastrofalt fel i vårt skolsystem. Här får både amning och veganism storspö, fast det uppenbart måste ligga helt andra mekanismer bakom detta. Text- och situationsanalysundervisningen ser ut att suga fet bäverpung!

• Pallas

Men alltså, bröstmjölken blir inte näringsfattig för att mamman är vegan. Så funkar det inte. Däremot kan det finnas andra faktorer som påverkar, till exempel amningsfrekvens, eventuella allergier och intoleranser osv.

• Pallas
    Här och nu skrev 2011-04-03 09:22:50 följande:
    Järn måste bla.tillsättas efter 6 mån.
    Om barnet får järnbrist, ja. Det är inte alls säkert. Kollas enkelt med ett litet stick i fingret om man är orolig.
  • Pallas
    Här och nu skrev 2011-04-03 09:34:47 följande:
    Bröstmjölk innehåller inte tillräckligt med järn efter 6 mån.
    För många räcker det järn som finns, om mamman har bra värden. Helammade barn drabbas inte av akut järnbrist så fort de passerar 6-månadersstrecket. Mina har helammats långt över sex månader och har inte drabbats av järnbrist (kollat av läkare med blodprov).
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....