Inlägg från: Cocco |Visa alla inlägg
  • Cocco

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

cwo skrev 2011-03-30 21:43:18 följande:
    På vilket sätt överensstämmer detta med att svältande kvinnor i afrika producerar bröstmjölk av god kvalité? Kan det kanske vara så att olika kvinnor har olika förmåga att producera näringsrik mjölk?
    Bara funderingar från min sida. Jag har absolut inga svar.
    Man måste vara gravt undernärd för att producera dålig bröstmjölk. Sen får man väl hoppas att bara för att man är svältande i afrika inte vanvårdar sitt barn bara för att man har lite dåligt med mat. Lite tillskott av t.ex kött gör rätt stor skillnad för ett barn.
    Olika människor producerar olika bra mjölk men fruktansvärt få som inte är gravt undernärda producerar dålig mjölk.
  • Cocco

Brist på b12 kan ju också vara ett medfätt fel på barnet att det inte klarar av att ta upp b12 från kosten. Inte en okänd sjukdom.

• Cocco
    Pyssola skrev 2011-03-31 22:56:48 följande:
    Mamman var inte undernärd - på bilderna ute på nätet så ser hon tvärtom rätt knubbig ut.
    Undernärd behöver inte betyda att man är smal. Det är väl rätt allmänt känt att många med fetma har näringsbrist.
  • Cocco
    snorkan skrev 2011-04-01 11:14:25 följande:
    öh.....JO det är det!

Men det är ju inte normalt att endast amma en 11 månaders bebis, normalt börjar man ju med smakportioner där vid 4-6 månader....klart att man inte klarar sig på enbart bröstmjölk hur länge som helst.

Sedan var mammam vegan dessutom, bröstmjölken var väldigt näringsfattig.....stackars barn! normalt reagerar man väl på att barnet endast väger 5,7 kg och är 11 månader?!!

Detta handlar inte om att amning inte är det bästa...utan om en mamma som inte hade någon kunskap om bebisar tycker jag.....

Det är ju rätt många 11 månaders bebisar som lever till största delen på bröstmjölk. I de allra flesta fall fungerar det rätt bra. I mina kretsar är det "normalt"
  • Cocco
    snorkan skrev 2011-04-01 18:16:27 följande:
    rekomendationerna är ju att man börjar lite smått med smakportioner tidigare än 11 mån, sen behöver man ju inte börja vid 4.

sen behöver man ju inte börja alls om man nu ska tjura på med bröstmjölk hur länge som helst om man nu tror att DET är det bästa, men sunt förnuft tycker jag säger att man inte kör enbart bröstmjölk efter ett år.

men vill barnet inte äta annat, så är det ju klart att man erbjuder det den äter.

Barnen jag pratade om har erbjudits mat men helt enkelt vägrat äta särskilt mycket. Man kan inte och bör inte tvinga barn att äta.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....