• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • Hemmaföräldern
    Ari Gold skrev 2010-11-22 11:17:36 följande:

Till att börja med så har det aldrig varit särskilt vanligt med hemmafruar i Sverige så jag kan inte låta bli att undra vilket "förr" det syftas på här.

För det andra har vi svenskar aldrig haft så mycket pengar över till "fri konsumtion" som nu.

Jag tror inte hindret för de flesta är att man inte _kan_ överleva på en inkomst. Jag tror hindret för de flesta är att de inte kan leva på samma levnadsstandard på bara en inkomst. DET är inte samma sak.

Den stora skillnaden var att förr hade vi sambeskattning. Alltså den totala inkomsten för familjen beskattade vilket var mer rättvist för familjen med en inkomst. Idag har vi särbeskattning vilket gör det svårare att överleva på en lön och hemmafamiljen betalar också ofta mer i skatt pga det här. I övrigt så ser man faktiskt att fler pappor väljer att vara hemmaföräldrar under några år. Men de som är emot att föräldrar vill ge sina barn tid vill förstås helst kalla det hemmafruar, för att få det att låta som att tiden stått still och att vi som vill ge våra barn tid strävar efter något gammalt. När vi i själva verket strävar efter något nytt och bättre jämfört med det vi kan erbjuda våra barn nu.
  • Hemmaföräldern
    LMJ skrev 2010-11-22 09:52:25 följande:
    Ja jag fick ju honom sent, o har både hunnit med att vara sambo, leva själv o dragit på mig lån, CSN, + andra lån så jag skulle helt enkelt inte ha råd att vara hemma. Men visst skulle man kunna leva på mindre pengar, dra ner på onödig lyxkonsumtion för att kunna vara hemma med honom mera.  Jag o sambon har några månader på oss att fundera hur vi ska lägga upp det, när jag ska börja jobba igen nästa år.  Vi vill ju ge honom en bra uppväxt oxå. Min syrra gick ner i arbetstid o har inte sina barn alls mycket på dagis 2 o 4 år. Men där kan det vara så att flickorna längtar till dagis o behöver dagiset för att träffa sina små kompisar o göra av med energi. Hemma är dom mycket bråkigare på varandra, en dag kan innehålla många slagsmål. Så dagis är inte bara av ondo, utan dom kan trivas väldigt bra där oxå. Barn behöver ju aktiveras o stimuleras.
    Ha, ha nu kommer de där vanliga kommentarerna. Man måste nog ha varit hemmaförälder på allvar för att förstå verkligheten. Ja barn bråkar men då finns man där och vägleder dem och lär dem att samspela socialt. DET är en del av föräldrarollen. Och klarar man inte att hantera sina barn när de är små utan tror att det är enklare att lämna bort dem (och så får de inte sova på dagis för då däckar de inte direkt efter middagen) och få hem dem aptrötta efter 10-11 timmar, för de orkar de/hinner de inte bråka innan de ska sova, så ska man också veta att klarar man inte sina små barn..... hur ska man klara sina tonåringar.

Småbarnsåren så övar man upp till föräldraskap och knyter an till sina barn, det underlättare hela resan med barnen. Och barn som är hemma sitter inte i ett hörn medan mamman/pappan städar. Hemmaföräldrarna satsar hårt på att göra saker med sina barn och försöker aktivt hitta andra barn som är hemma, går till öppna förskolan, letar rätt på lekis eller kyrkis, barndans och bjuder hem andra barn.

www.hemmaforaldrar.se/bygg_din_hemmatillvaro.htm
  • Rundabullar
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 13:08:53 följande:
    Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 
    Självklart handlar det om prioriteringar. För oss går det alldeles utmärkt, vi har bra sparande(inklusive rejält pensionssparande åt mig, eftersom jag är hemma just nu), vi flyger 4-5 gånger om året, vi äter ekologiskt och gott, vi äter ute ibland, besöker museer, går på teater har en friluftsutrustning för 4årstider och många aktiviteter.

Men visst, vi "lever i en liten lägenhet och har inte så mycket räkningar." 

Det vi valt bort är:

bil
    tv-kanalpaket
    fast telefon
    modekläder 
    köper nästan aldrig: gardiner, puffkuddar, mattor, skönhetsprodukter, dukar, vaser, doftljus, pynt.
    presenter (man får en bok eller långkalsonger till julklapp, och inga mängder)
    gym
    hus
    krediter (köper alltså inget på avbetalning)

Vi lägger alltså vår "konsumtion" på upplevelser och aktiviteter, men har väldigt lite saker och de saker vi har är gamla, köpta på loppis eller rejäla saker som går att reparera, bygga/sy om. 
  • Lenora
    LMJ skrev 2010-11-22 10:01:08 följande:
    Sedan en liten fråga till. Vad finns för garantier att förhållandet håller? Då står man där utan sin mans pengar, ingen A-kassa heller då man inte varit ute i arbetslivet på länge.  Vem ska då försörja en..? Raka vägen till soc...
    Det beror förstås på vilken situation man befinner sig i.

För en väninna till mig hände det värsta - efter nästan tio år som hemmafru skiljde de sig. Det tog henne över ett år att hitta ett jobb som hon ville ha men som tur var fick hon ut nästan två miljoner kr när tillgångarna delades upp och hon klarade sig utan att behöva ge upp alltför mycket av sin levnadsstandard.

Själv är jag väldigt säker på att jag kan få ett jobb inom ett par månader ifall något skulle hända oss men då är jag också högutbildad med arbetslivserfarenhet.
  • chokladkaffe

Hemmaföräldern: Sen kanske inte alla barn är på dagis 10-11h om dagen och är aptrötta när de kommer hem På samma sätt som alla hemmabarn inte är odrägliga, socialt inkompetenta snorungar som är vana att alltid ha mammas blickar på sig!

• Rosa30
    Hemmaföräldern skrev 2010-11-22 11:51:16 följande:
    Den stora skillnaden var att förr hade vi sambeskattning. Alltså den totala inkomsten för familjen beskattade vilket var mer rättvist för familjen med en inkomst. Idag har vi särbeskattning vilket gör det svårare att överleva på en lön och hemmafamiljen betalar också ofta mer i skatt pga det här. I övrigt så ser man faktiskt att fler pappor väljer att vara hemmaföräldrar under några år. Men de som är emot att föräldrar vill ge sina barn tid vill förstås helst kalla det hemmafruar, för att få det att låta som att tiden stått still och att vi som vill ge våra barn tid strävar efter något gammalt. När vi i själva verket strävar efter något nytt och bättre jämfört med det vi kan erbjuda våra barn nu.
    Sambeskattning är ju ett sätt att "belöna" arbetsfördelningen 0% vs 100% inom ett äktenskap, vilket leder till stora ekonomiska orättvisor på sikt. Särbeskattning är istället ett sätt att "belöna" arbetsfördelningen 50% vs 50%, vilket gör att barn får tillgång till BÄGGE sina föräldrar, men det är lika möjligt att ha barnen hemma för det om man skulle vilja. Skillnaden är dock att det inte bara är den ena föräldern som får privilegiet att spendera tid med sitt barn.
  • accept
    Newsflash skrev 2010-11-22 10:51:11 följande:
    Tja om man lever som man gjorde förr så klarar man sig på en normallön som man gjorde förr. Nån buggaboo blir det inte.

En låg lön kanske man inte klarar sig på, men det gjorde man inte förr heller. Då fick mamma allt masa sig hem till nån annan familj och städa eller sitta i syatelje eller nåt.
    Vi snålar inte, och hade klarat oss på enbart sambons lön, då han tjänar bra. Buggaboo blir det kanske nu när det är dags att börja kika på vagn!
  • Längtandsfull

oj vad ni har skrivit.. HAr inte varit hemma idag och hunnit med att svara på allt..
    Så nu blir det jobbigt..
    Men jag drar det lite kort..

Det vi betalar till banken varje månad är 7600:-
    Där ingår just nu amorterning på 3000:- och resten är till ränta.
    Vi började amortera ca 4000:- men har nu fått justera det för räntorna ökade.
    Det är anledningen till att vi amorterar så mycket.. så vi inte behöver betala mer bara för att räntorna ökar.

Sambon tvättar och polerar bilar och får ut ca 13,000:-/månad.
    Detta har han gjort i 5-6 år på 2 olika företag.
    Har inte hört någon som får ut dom summorna som pratas om här i den branschen..
    Möjligtvis bilförsäljarna..

Vi har skärt ner på allt så vi kan inte göra så mycket mer med utgifterna..
    Så det handlar ju helt på om sambon kan få högre lön men det är ju inte det enklaste direkt att hitta och få ett sånt jobb som ger det.

• konkelbär

Vanliga dödliga, dvs de som inte var borgare, prästerskap eller adel, hade definitivt inte råd att låta kvinnan gå hemma utan att göra något mer än laga mat, städa och ta hand om barn. Den större delen av befolkningen tillhörde just bondeskapet och deras kvinnor fick snällt arbeta även dem. Vad tror ni egentligen? Att det bara var karlar som arbetade förr?

Fina damer kanske slapp undan arbete förr i dagarna, men de allra flesta kvinnor fick arbeta på fälten med rovor och sädeslag, som pigor, hushållerskor, osv. Helt beroende på var man bodde givetvis.

• konkelbär

Om ni nu missat historialektionerna i skolan, har ni väl ändå sett en och annan Astrid Lindgren-film? Eller läst någon Selma Lagerlöf-bok?

Ursäkta den spydiga tonen, det är inget personligt, men jag blir ganska trött på föreställningen om att kvinnan hade semester fram t o m 1950-talet. Jag skulle säga att kvinnan hade dubbelt arbete fram t o m mitten av 1900-talet då hon BÅDE skulle sköta ett arbete, hushåll och barn. Ingenting har egentligen förändrats, förutom den uppmärksammade rätten för fäder att också ta del av föräldraskapets privilegier.

Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???