• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • LillaTanten

Det beror ju på vad du menar med "förr"?

Jag var hemmafru/mamma mellan mars -89 och augusti - 96 och det fungerade alldeles ypperligt. Visst levde vi snålt, jag bakade bröd, syltade och saftade, vi reste inte på några semestrar utan åkte till famrmor och farfar i sommarstugan, ärvde kläder från vänner och bekanta, körde en sämre begagnad bil, gubben hade alltid matlåda till jobbet, vi köpte inga "statusprylar" osv. Barnen gick inte på dagis, de flesta fritidsaktiviteterna för de åldrarna var gratis eller väldigt billiga. Men trots det lyckades vi köpa hus under den perioden och i det bodde vi betydligt billigare än i hyrd lägenhet.

Som kuriosa kan jag berätta att min första utbetalning på FP  1989 var på 1414 kronor och barnbidraget låg på 650:-, vår dåvarande hyra var 3800:-/månad så visst går det...man kan bara inte köpa allt och ha allt under den tiden.

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • Thaleya

Klart det går!

Har du många utgifter måste partnern ha hög lön
    Har du få utgifter så klarar ni er garanterat med 10 000 i månadslön från ena partnern.

• Fridayyy

Förr köpte man en TV och hade i 20 år! Alla hade samma telefon oclså i minst 20 år. En radio. Mindre hus. Tapetserade man om bytte man inte efter 2 år igen som är vanligt idag. Man hade nog sakerna längre, cyklar, bilar, allt! Nu verkar alla ska ha nya mobiler och alla andra tekniksaker, platt-tv, datorer. Hur många tusen per år blir det? Och alla resor till Thailand, sånt gjorde man ju inte ens när jag var liten. Många hade bara en bil, ialla fall där jag växte upp. Så visst lever alla mycket dyrare idag!

• Landslide
    vi3 skrev 2010-11-21 14:52:54 följande:
    Har inte läst alla svar tyckte de skulle va lite drygt men tänkte dela med mig utav min situation som är så här..

Jag har jobbat hela mitt liv, min man har jobbat hela sitt liv. Han har en 3 årig son sedan innan och vi har precis flyttat till en 4:a i en förort till sthlm. Jag blev gravid och jobbade fram till 17 graviditets veckan innan jag tog tummen ur röven och sökte läkarhjälp pga mitt hjärtflimmer och andningsnöd som jag får så fort jag anstränger mig.. Blev diagnostiserad (?) med ett hjärtfel som gör att jag inte kan arbeta kvar inom vården där jag tidigare jobbat. Visst skulle jag kunna jobba med lättare arbetsuppgifter men nu finns de dock inget sådant i mitt yrke och ingen vill anställa mig för 3 månader ( föder om 3 månader) så jag går hemma med en ansökan inne hos försäkringskassan om sjukpenning fram till jan sedan havendeskapspenning därifrån men idag är det 2 månader sedan jag slutade jobba och har alltså gått 2 månader helt utan lön, ingen sjukpenning nada utan bara min mans inkomst. Han har jobbat med en inkomst på 12.000 i månaden vilket inte fungerade nu när jag upptäckte mitt hjärt fel så han har gått och tatt på sig ett till jobb.. Alltså får min man slita röven av sig på 2 jobb, visst de är inte fysiskt ansträngande nått av dem men med lite sömn mellan arbets passen och 2 jobb som är psykiskt ansträngande så får han ut en lön på 26.000 efter skatt på 2 jobb och våra räkningar ligger på 23.000 varje månad så visst går det om den ena i förhållandet väljer att slita röven utav sig för sin familj och deras välmående medans den andre sitter hemma och får dåligt samvete.. Ja jag har jordens dåligaste samvete över att min man får jobba så mkt och jag bara går hemma men jag förklarar dagligen hur tacksam jag är och hur mycket jag uppskattar allt han gör för våran familj och han klagar aldrig!
    Jag i min tur har tatt på mig allt vad som innebär hemma fru sysslor och ber honom aldrig om hjälp vare sig det är skala potatis eller vika in tvätten i skåpen.. jag gör allt som tillhör hemmet..

Så visst de går om man är beredd på att jobba mkt eller ha dåligt samvete men frågan är bara hur länge de håller innan den parten som jobbar så mkt är helt slutkörd.. Är du sen då villig att köra monster pass på jobbet för att h*n ska kunna vara hemma ett tag...

/A 
    Oj, en liten nyfiken fråga bara.. Hur kan ni ha räkningar på 23.000 spänn i månaden? Äter ni hummer varje dag då? Jag är arbetslös och min sambo jobbar och får ut strax över 24.000 i månaden efter skatt (han är en vanlig arbetare).. vi har bostadsrätt och bil.. och två hundar och just nu lever vi båda två på den lönen. Men vi kommer inte ens i närheten av den summan.
  • i n k o g n i t o

Klart det går, handlar bara om vad man är beredd att offra för att få det att gå ihop. De flesta människor lägger pengar på så enormt mycket onödiga saker - omprioriterar man lite har de flesta råd. Vi har en månadsinkomst på ca 18 000 kr just nu och vi klarar det.

Endast galningar tar sig själva på fullständigt allvar.
  • K anna

Vi skulle överleva på min lön, men vi skulle inte kunna ha någon buffert för oförutsedda utgifter av typen trasig spis eller läckande tvättmaskin. Kortare perioder har vi levt bara på min lön, medan han har varit tjänstledig och renoverat lägenheten, och vi kommer nog att ta sådana perioder igen om hans nya arbetsgivare tillåter det för att han skall kunna vara hemma längre med barnet.

• MissMary

Hoppar in här då jag undrar massor:) Har dock inte läst hela tråden!

Jag skulle jättegärna bli "hemmafru", det hade varit underbart att få vara hemma och pyssla och fixa med mat och hushållsarbete. Lägger man till barn till det blir det ju säkert mer än en 8-timmars sysselsättning. Min sambo skulle antagligen tycka det var lika underbart som jag, han får ju komma hem till ren tvätt, städat hem och mat på bordet. Visst skulle del grejer bli billigare med eftersom man kan storhandla laga storkok och baka eget bröd i större utsträckning. Vi skulle antagligen inte heller behöva två bilar.

Men vad händer sen, när barnen vuxit upp. Vad händer om vi separerar när jag är 45 år utan högre utbildning och ingen arbetslivserfarenhet på ca 20 år?? Ska jag flytta hem till mamma då? Börja om från början?? Tycker det här med att vara "hemmafru" verkar som en stor fälla! kanske är jag en glädjedödare, men en realistisk sådan. Självklart förutsätter jag ju inte att vi kommer separerea/skilja oss men man måste ju se till att ha en rimlig chans att överleva OM det händer.

Hur tänker ni ang. det här?

Sen undrar jag rent praktiskt vad man säger till sin arbetsgivare?? Säger man upp sig? Skulle känna mig riktigt korkad om säger upp mig från ett fast jobb med hyfsad inkomst utan att ha ett annat sen... Antar att man inte får igenom tjänstledighet på obestämmd tid för att vara hemmafru?! 

Hmm..

• Maj80

Tror utan tvekan att det skulle gå. Man får väl mätta magen efter matsäcken bara! Vi bor i Sthlm i ett hus m massa lån så det skulle vara svårt att leva på en lön även om min sambo tjänar ok, men visst skulle det gå även i vår sits men då får det bli till att leva snålt. Om vi skulle ta ett sådant beslut skulle vi endera flytta eller göra ngt annat radikalt, tror allt fungerar om man bestämmer sig för det och är beredd att "offra" vissa saker.

• Midka

Nej, vi skulle inte kunna leva på en lön om vi inte bodde i skogen då. Men då skulle jag bli knäpp...
    Vi skulle nog klara att jag (eller han) jobbade halvtid men inte mer än det.  

• artax

Hade inte varit några problem för oss.. vi bor i hus har räkningar på ca 7000:-/månad. Vi hade lätt klarat oss om en av oss ville vara hemma för jämnan med barn men det är inget vi vill.

Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???