• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • Elavela87

Hemmafruns pentionspeng är åt helvete om hon väljer att vara hemmafru.

• Newsflash

Tja om man lever som man gjorde förr så klarar man sig på en normallön som man gjorde förr. Nån buggaboo blir det inte.

En låg lön kanske man inte klarar sig på, men det gjorde man inte förr heller. Då fick mamma allt masa sig hem till nån annan familj och städa eller sitta i syatelje eller nåt.

• uniMog

Eftersom jag klarar mig själv så ser jag inte riktigt problemet. Skulle vi vara en till så skulle de fasta kostnaderna inte stiga så mycket så ja, vi skulle nog klara oss även om vi var 2 vuxna och bara levde på min lön.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Zixi

Vi lever för nuvarande på endast en inkomst och det fungerar, men det är bor att vi bor i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

2010-07-20 3040/50
  • lunkentuss

Jag har varit hemma i 3.5 år o kommer vara hemma i ca 4 år till... Och jag är så otroligt tacksam att vi har möjloighet att göra detta!

Vi har till och med möjlighet att spara ca 5.000 kr varje månad trots att vi nyligen köpt hus o köpt en familjebil kontant. Det är en blandning av stenhårt arbete o lite tur som gör att vi hsar det så sjukt bra o jag är som sagt supertacksam att jag har möjlighet att vara hemma såhär med mina två, snart 3, barn =)

Intressant att många tror att det finns en baksida av det här. I mina ögon lever vi i lyx -sparar inte in på något utan köper det vi vill, i stort sett

• SunnyBunny

Jodå vi skulle klara oss på en lön, om den lönen är min sambos och vi kapar av allt "lyx" vi har idag som dyra bilar,husdjur,internet,massa extra TV kanaler,fritidssysslor och kolonilott osv osv..men så vill man ju inte leva ha!

• Lajkie

Min sambo får ut ca 20' netto. Jag är föräldraledig och har varit hemma i ganska precis 4 år med barnen. Har  barn så har haft föräldrapenning i ca 3 år av dessa, övriga året har jag haft viss del a-kassa också. Men vi har klarat oss bra, har hus, häst, hund och såna saker. Ny elektronik, men vi har inte kunnat resa tex så mycket vi önskat.
    Men det blir när barnen blir lite större och jag börjar jobba.
    Jag vill gärna vara hemma tills yngsta sonen (nu 8 mån) är minst 1½ år, gärna 2 år. Helst  3 men det tror jag inte att jag "hinner", vill gärna plugga snart också.

cachorrinho.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • Ari Gold

Till att börja med så har det aldrig varit särskilt vanligt med hemmafruar i Sverige så jag kan inte låta bli att undra vilket "förr" det syftas på här.

För det andra har vi svenskar aldrig haft så mycket pengar över till "fri konsumtion" som nu.

Jag tror inte hindret för de flesta är att man inte _kan_ överleva på en inkomst. Jag tror hindret för de flesta är att de inte kan leva på samma levnadsstandard på bara en inkomst. DET är inte samma sak.

• Newsflash
    Ari Gold skrev 2010-11-22 11:17:36 följande:

Till att börja med så har det aldrig varit särskilt vanligt med hemmafruar i Sverige så jag kan inte låta bli att undra vilket "förr" det syftas på här.

För det andra har vi svenskar aldrig haft så mycket pengar över till "fri konsumtion" som nu.

Jag tror inte hindret för de flesta är att man inte _kan_ överleva på en inkomst. Jag tror hindret för de flesta är att de inte kan leva på samma levnadsstandard på bara en inkomst. DET är inte samma sak.

Det syftas på det förr då det var bättre.
  • Maria222
    sirisdotter skrev 2010-11-22 09:47:13 följande:
    Tycker inte väninnorna som nu som pensionerade kan bjuda med sina barn och barnbarn på utlandsresor till solen och för skidåkning verkar  bittrare än jag som inte har råd med det....
    Nej de kanske kunde vara tillsammans med sina barn när de var små i allafall?

Jag skulle i allafall vara väldigt bitter om jag såg tillbaka på mitt liv och hade vigt det hela till mitt jobb, istället för mina ungar när jag själv valt att sätta dem till världen.
    pojke 0706 och pojke 1008.
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???