• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • Lenora
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-11-22 20:42:07 följande:
    Ligger kanske nåt i vad du säger, men tänk också på detta att det är inte särdeles många mammor som är hemmafruar en längre tid. För när man sen får lite äldre barn tycker de faktiskt inte det är nåt kul atts om du springer och mammafikar med spädbarnsmammor, de vill ha  mer utbyte av detta. Hade några andra föräldrar varit hemma med barn i samma ålder vore det ju toppen, men det är ju ovanligt i Sverige med att folk går hemma när barnen är 3-6 år liksom om de inte har småsyskon. Då kan det bli ensamt om man inte känner nån med barn i den åldern som tex är arbetslösa eller sjukskrivna kanske.
    Nu har jag i och för sig själv tänkt att vara hemma till barnen är i 5 års åldern men jag bor också i England där det är ganska vanligt att mammorna är hemma med barn i den åldern. Jag har en stor umgängeskrets av mammor som är hemma med sina barn och de äldre leker jättebra tillsammans med de yngre och de flesta verkar ha ett bra liv med många nära vänner i alla åldrar. Till och med en del av de yngre tonåringarna hänger med på en del av våra aktiviteter. Jag tror och hoppas att mina vänner får lika mycket utbyte av deras relation till mig som jag får ut av dem oavsett vilken ålder deras barn är.
  • Vilmagbg

Vi skulle kunna leva på min mans lön under de förutsättningar som vi har just nu. 

• Cyberdansken

Angående pensionen så är det inget problem. Den som jobbar kan skriva över en del av pensionen på den andre parten. Problemet löst.

• Fru U

Inte läst tråden (ja, jag vet jag borde men jag är sjuk och trött) och jag har bara en fråga: I vilken era talar vi om där en kvinna kunde vara BARA hemmamamma?

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • Tygtiiger
    Fru U skrev 2010-11-22 21:52:07 följande:

Inte läst tråden (ja, jag vet jag borde men jag är sjuk och trött) och jag har bara en fråga: I vilken era talar vi om där en kvinna kunde vara BARA hemmamamma?

Det har varit något som medel- och överklassens kvinnor har kunnat ägna sig åt under en kort period under efterkrigstiden. Fanns väl en och annan även på nittiotalet men det har inte varit någon folkrörelse direkt.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • whabbit

Jag får inte det att gå ihop, hur man kan klara sig på 15'000kr när allt är betalt?
    Hur jag än räknar så hamnar vi på ungefär 25'000kr.

Hade vi inte pluggat (-1800kr), inte bott i Stockholm (-1400kr för SL-kort) hamnar vi på ca 22'000kr.

Betalar a-kassa, förbundsavgift, sjuk & olycksfall samt liv-försäkringar men det tar jag för givet att de flesta gör?

W H Abbit

• LMJ
    Cyberdansken skrev 2010-11-22 21:37:43 följande:
    Angående pensionen så är det inget problem. Den som jobbar kan skriva över en del av pensionen på den andre parten. Problemet löst.
    Men skulle det ge en pension att klara sig på, även om man pansionssparar privat oxå? 
  • Saaaraa
    whabbit skrev 2010-11-22 22:17:29 följande:
    Jag får inte det att gå ihop, hur man kan klara sig på 15'000kr när allt är betalt?
    Hur jag än räknar så hamnar vi på ungefär 25'000kr.

Hade vi inte pluggat (-1800kr), inte bott i Stockholm (-1400kr för SL-kort) hamnar vi på ca 22'000kr.

Betalar a-kassa, förbundsavgift, sjuk & olycksfall samt liv-försäkringar men det tar jag för givet att de flesta gör?

W H Abbit
    Vad har ni för utgifter om ni måste betala 25 000 efter att allt är betalat??
  • sirisdotter
    Cyberdansken skrev 2010-11-22 21:37:43 följande:
    Och det gör alla frivilligt? 

Vaför är inte pensionen arrangerad så från början så att den förälder som sköter familjens barn får hälften av familjens pensionspoäng  automatiskt utan förhandling inom familjen?

Kanske också efter skilsmässa -   barnet har även då två föräldrar.
  • Euforia

Ni som tycker att det är så självklart att vara hemmamamma - hade det lika gärna kunnat vara er man som var hemma i flera år medan ni tokjobbade?

Jag kommer aldrig att vara hemmamamma. Jag tror verkligen att mina barn vinner på att ha en intellektuellt stimulerad förälder (jag är forskare och känner att jag utvecklas massor som person av mitt arbete och de samarbeten och resor som de medför). Jag tror också att det finns en risk för en olustig beroendeställning om den ena parten står för stålarna. Det är ju den personen som har bäst förhandlingsläge, alltid. Är det inte ganska mycket press på förvärvsarbetaren dessutom?

Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???