• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • Längtandsfull
    konkelbär skrev 2010-11-22 13:46:06 följande:
    Om ni nu missat historialektionerna i skolan, har ni väl ändå sett en och annan Astrid Lindgren-film? Eller läst någon Selma Lagerlöf-bok?

Ursäkta den spydiga tonen, det är inget personligt, men jag blir ganska trött på föreställningen om att kvinnan hade semester fram t o m 1950-talet. Jag skulle säga att kvinnan hade dubbelt arbete fram t o m mitten av 1900-talet då hon BÅDE skulle sköta ett arbete, hushåll och barn. Ingenting har egentligen förändrats, förutom den uppmärksammade rätten för fäder att också ta del av föräldraskapets privilegier.
    Men jag måste ju säja att det är månad som idag är 70-.80 år som gick hemma i många år..
    Jag pratar inte om 100-200 år tillbaka..

Det VAR vanligare bland våra mor och farföräldrar att en var hemma.
    Min mormor är 75 och hon var hemma i 18 år ungefär..
    Det har min mamma och hennes bror fått mycket för..
  • konkelbär
    Längtandsfull skrev 2010-11-22 13:50:59 följande:
    Men jag måste ju säja att det är månad som idag är 70-.80 år som gick hemma i många år..
    Jag pratar inte om 100-200 år tillbaka..

Det VAR vanligare bland våra mor och farföräldrar att en var hemma.
    Min mormor är 75 och hon var hemma i 18 år ungefär..
    Det har min mamma och hennes bror fått mycket för..
    Nu är ju inte din mormor (no offens) någon allmän representant för normen 70 år tillbaka. Jag hävdrar fortfarande, eftersom att jag läst en hel del historia, att majoriteten av alla kvinnor behövde arbeta. Även i början av 1900-talet.
  • Längtandsfull
    konkelbär skrev 2010-11-22 13:54:16 följande:
    Nu är ju inte din mormor (no offens) någon allmän representant för normen 70 år tillbaka. Jag hävdrar fortfarande, eftersom att jag läst en hel del historia, att majoriteten av alla kvinnor behövde arbeta. Även i början av 1900-talet.
    Ne det är hon ju såklart inte men det är många jag känner som varit hemma med barnen och hushåll under några år och sen börjat jobba.. Inte bara min mormor som sagt..
  • LMJ
    Hemmaföräldern skrev 2010-11-22 11:59:35 följande:
    Ha, ha nu kommer de där vanliga kommentarerna. Man måste nog ha varit hemmaförälder på allvar för att förstå verkligheten. Ja barn bråkar men då finns man där och vägleder dem och lär dem att samspela socialt. DET är en del av föräldrarollen. Och klarar man inte att hantera sina barn när de är små utan tror att det är enklare att lämna bort dem (och så får de inte sova på dagis för då däckar de inte direkt efter middagen) och få hem dem aptrötta efter 10-11 timmar, för de orkar de/hinner de inte bråka innan de ska sova, så ska man också veta att klarar man inte sina små barn..... hur ska man klara sina tonåringar.

Småbarnsåren så övar man upp till föräldraskap och knyter an till sina barn, det underlättare hela resan med barnen. Och barn som är hemma sitter inte i ett hörn medan mamman/pappan städar. Hemmaföräldrarna satsar hårt på att göra saker med sina barn och försöker aktivt hitta andra barn som är hemma, går till öppna förskolan, letar rätt på lekis eller kyrkis, barndans och bjuder hem andra barn.

www.hemmaforaldrar.se/bygg_din_hemmatillvaro....
    Det är inte ALLT eller inget det handlar om. Jag skrev att jag o sambon funderar på att gå ner i arbetstid för att ge Linus kvalite´på uppväxten. Inget om att han ska lämnas på dagis 11-12 timmar om dagen. Jag är ingen lattemamma som gillar att sitta o fika o leta aktiviteter. Jag bor heller inte i en stor stad så här finns knappt ett fik. Ni som valt att vara hemma, får tycka det ÄR bra.  Vi är alla olika.
    Dom synpunkter jag har haft handlar om vad man får för pension? Om förhållandet spricker, HUR försörjer man sig o sina barn om man står långt utanför arbetsmarknaden? I dagens samhälle måste man nog tänka både en o två gånger över vad det ger för konsekvanser i framtiden.
    Sedan är det väl ett materialistiskt samhälle vi lever i. Barn ser till det yttre, vad andra har för kläder o mobiler o tänk om han vill spela ishockey? Ska man då säga nej för att man valt o gå hemma.. Hemma är inget alternativ för mig. Sedan är det MIN ekonomiska situation det handlar om.
    OM ni har så bra ekonomi att era barn kan få utveckla sina intressen + ha er hemma är ju det bra.
  • VirrigaVerna

Vi skulle överleva ekonomiskt om bara en av oss arbetade men jag har ingen lust att vara hemmafru. Jag vill och jag behöver den stimulans som ett arbete ger.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Mina 78
    Hemmaföräldern skrev 2010-11-22 11:51:16 följande:
    Den stora skillnaden var att förr hade vi sambeskattning. Alltså den totala inkomsten för familjen beskattade vilket var mer rättvist för familjen med en inkomst. Idag har vi särbeskattning vilket gör det svårare att överleva på en lön och hemmafamiljen betalar också ofta mer i skatt pga det här. I övrigt så ser man faktiskt att fler pappor väljer att vara hemmaföräldrar under några år. Men de som är emot att föräldrar vill ge sina barn tid vill förstås helst kalla det hemmafruar, för att få det att låta som att tiden stått still och att vi som vill ge våra barn tid strävar efter något gammalt. När vi i själva verket strävar efter något nytt och bättre jämfört med det vi kan erbjuda våra barn nu.
    Alltså detta resonemang kommer jag aldrig att förstå. Sambeskattningen var på intet sätt mer förmånlig för någon. Däremot var det ju så att man med sambeskattning inte tjänade något på att båda hade inkomst eftersom hela den andra lönen åts upp i skatt. 
  • Gelehallonet

DET GÅR!!

Tror faktiskt att den största skillnaden NU från då e alla prylar man MÅSTE ha=)
    Jag säger inget om de, jag e själv rätt prylgalen;) Men skulle dock ALDRIG å jag säger ALDRIG handla något förutom ett hem på avbetalning.

Men det går absolut å vara hemma med barnen länge om man vill & är beredd att kompromissa en del!
    Självklart så måste ju föräldern som jobba ha en hyffsad inkomst oxå.

• guldplutt

Det beror väl på hur man bor och vad man jobbar med! Innan vi separerade bodde vi i ett större hus, närmare stan och hade två bilar. Då hade vi inte haft råd att tappa en inkomst helt, men föräldraledigheter och sjukdom etc var det lugnt med. Nu bor jag lite längre från stan i ett lite mindre radhus som trots allt skulle funkat för hela familjen, och då hade vi ju uppenbarligen klarat oss på en lön, eftersom jag reder det själv nu.

• sirisdotter
    Mina 78 skrev 2010-11-22 15:16:05 följande:
    Alltså detta resonemang kommer jag aldrig att förstå. Sambeskattningen var på intet sätt mer förmånlig för någon. Däremot var det ju så att man med sambeskattning inte tjänade något på att båda hade inkomst eftersom hela den andra lönen åts upp i skatt. 
    Jaså, var det så sambeskattningen fungerade!!!   Det kan förklara varför vår mor tyckte det var hennes pengar,  när hon började jobba (lärarvikarie)   och samtidigt förväntades sköta hushållet precis som när hon var hemma med oss barn!
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???