• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • Kaxelsson
    LMJ skrev 2010-11-22 00:15:02 följande:
    Att vara hemmafru ÄR en riktig kvinnofälla, vi kvinnor lever längre än våra män. Då dom dött sitter man med en MYCKET dålig pension OM du valt att vara hemmafru. Du blir inte belönad för att du varit hemma o uppfostrat dina barn utan du får leva som en fattigpensionär. Tanken kan visst vara vacker men är inte direkt förenlig med hur verkligheten ser ut.. Tyvärr!
    Att vara hemma den första tiden med barnen är något jag skulle prioritera framför min pension, den hinner jag jobba ihop till senare men barnen är bara små en gång.
    Om jag är hemma 5-10 år när barnen är små så hinner jag jobba sisådär 40 år innan det är dags för min pension och då bör jag ha tjänat in lite granna :))
    ☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
  • Bling1975

Klart man kan, att få ut ca 25.000:- efter skatt i månaden är ju inte direkt ovanligt om man har ett ok jobb. Med tanke på att ni klarar er på bara 16.000:- så kan man tom leva ganska ok på bara en lön. Att få ut 12.000:- efter skatt som din man får är ju ganska långt under snittet i Sverige.

Skillnaden idag mot för 40 år sedan är väl snarare att vi lever efter våra tillgångar och vill inte ge avkall på stort hus, två bilar, utlandsresor varje år, nya kläder, datorer, nöjen, uteluncher och prylar etc. som man fortfarande har råd med om båda jobbar men kanske får ge avkall på om en ska vara hemma eller om båda föräldrarna går ner mycket i arbetstid.

Stitch längtar efter Lilo
  • astro

Beror på ett antal saker men visst går det.

Det går om:

Den som jobbar har hög lön.
    eller
    Man bor riktigt billigt och lever enkelt.
    eller
    Den som är hemma i någon mån kan jobba hemifrån.

Vi har långa tider levt på så pass lite pengar att det mer varit som en inkomst än två, men då har vi också valt bort bil, använt våra kläder tills de faktiskt var helt utslitna istället för att hela tiden köpa nytt (en av mina döttrar blev full i skratt under en föreläsning om att tänka ekologiskt. Föreläsaren sa entusiastiskt att det gör stor skillnad om man eko-tänker och har samma kappa två år. Dottern ifråga älskar sin jacka, har vårdat den ömt och haft den i fem-sex år ...), ätit billigt, hoppat över att åka utomlands, och så vidare.

Det går. Men det är inte lätt idag, och vill man leva ett "vanligt" liv med hög konsumtion så går det inte alls om inte den som jobbar tjänar stora pengar. Och i det läget innebär ju "vanligt" att man satsar ännu mer på statusprylar, så ...

ska man jämföra med min mormor, som var hemmafru tills hon blev pensionär, så levde hon och morfar gott på hans inkomst utan att den var särskilt hög. De kunde t o m sätta undan och köpa en större fastighet som morfar skötte och delvis hyrde ut när han slutat jobba, det skulle ju aldrig i helsike gå idag på en vanlig lön. 

• southernbelle

Jag tror att det skulle funka för dom flesta om man gjorde omprioteringar. Jag bor i ett land där många tvingas att vara hemma pga dyr barnomsorg och det är många som inte tjänar några direkta pengar och ena föräldern är hemma. Här har vi dessutom inte gratis sjukvård osv och ändå så får folk det att fungera. Många tror att alla i USA är materialister, men det stämmer faktiskt inte.

• zebran i Stilla havet

Vi gor det. Fast vi skulle knappast haft rad om vi inte hade haft ett obelanat hus att bo i.

• LMJ

Visst kan man offra pengar för sina barns skull, men jag skulle hellre gå ner i arbetstid än gå hemma helt o hållet. För att göra det helt rättvist så borde ju mannen oxå få vara hemma. Barnen behöver ju sin pappa lika mycket som sin mamma. Dessutom sysselsätter man o gör olika saker med barnen, så idealet är väl att båda föräldrarna ska kunna tillbringa mera tid med sina barn. Hellre det än att ha en försörjare som sliter ar*let av sig. Så vad jag menar är att bättre vore att båda gav upp några procent av sin tjänst än att ha en hemmafru som tar hand om hus o hem.  Pappor behövs dom oxå.

• Gatita01

Min mamma är och har varit hemmafru i perioder. Visst går det om det ena har en riktigt bra inkomst.
    Mina föräldrar är ett bra t ex Min mamma är hemmafru, för min pappa har en inkomst på över 50.000 kr.
    Dom bor i hus, har en ganska nyköpt bil och åker utomlands på semester minst 2 ggr om året. 

Har man ekonomi för att ena kan vara hemma så varför inte?????

• solskina

Ja det går. Vi får in genensamt 27200.
    Vi är 5 vuxna (16,18,40,41o 44) och ett barn (8) När det gäller matinköp.

• Sixtenssons

Allstå att ha räkningar på 15 papp som ni och den summan du tjänar så är det ju nästan samma sak.

Förr anpassade man ju mun & hem efter plånbok..

Har hus med bra lån snart 3 barn och rätt bra ordning. har nästan lägsta mammapeng då ja lyckades bli gravid när ja pluggade.. Och vi klarar oss och skulle vi behöva så visst skulle vi kunna ändra lite så vi klara oss med mannens jobb och ev lite extra pass då och då för honom..

'Men efter 2 år hemma nu och en bebis till påväg så ser ja hellre att mannen är hemmafru ett tag nu Solig

Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???