• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • Anna Paulita
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 13:11:34 följande:
    ok.. kanske är så... Men det är inte det enklaste med jobben...
    Tror det är välldigt vanlig lön att få ut ca 12-13 tusen.
    Jag skulle nog påstå att 12-13 tusen ligger under medel, men det beror kanske på hur gammal man är så klart.
  • taru

jag är hemma, 5 barn.. 15,13,12,2,1år..
    har en stadig utgift på 16 i månan ..
    det funkar bra här :)

• modestyclara

Klart det fungerar! Beror ju på vad den som jobbar har för inkomst och vad man har för kostnader

• Thuleslapper

Vi har det  ganska bra... Sambo´n får ut mellan 22.000 - 25.000 i månaden. När jag flyttade till honom sa jag upp mig från mitt jobb och hade ingen A-kassa. Vi levde alltså på hans lön.
    Till det kommer att han har 2 barn som vi har varannan vecka..... biomamman tar hela barnbidraget för båda barnen.
    Han har ett hus som han sätter undan 5000:- i månaden för, dt ska täcka amortering, ränta samt driftkostnad.
    Bilen är inte den nyaste men avbetald 

Varken sambo´n eller jag har några krediter/ lån/ avbetalningar, det enda han har är huslånet.
    Därför skulle vi klara oss mer än väl om jag vore hemmafru.
    Det handlar väl till stor del om prioriteringar, visst, man kan inte ha 2 bilar eller åka på semester 2 gånger  om året men till allt annat räcker det med en lön.

Nu har jag också jobb (visstidsanställning sen 1 maj till den 31. december) och jag har lyckats att spara en hel del utav lönen.

• Dr Mupp
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 21:44:54 följande:
    Sambon får ut ca 12,000 och jag ca 4,000 och ett barnbidrag på 1050.
    vi har räkningar på 15,000 varje månad då är inte mat och bensin medräknat.
    Då är ju problemet, för mycket räkningar. Vi har ca 10-11 000 i räkningar per månad.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Tinnys

Skulle vi flytta någon timme från Stockholm så skulle vi ha råd med det... det är under bearbetning...

• Längtandsfull
    Hemmaföräldern skrev 2010-11-21 21:50:28 följande:
    Det kan man men det krävs en del planering. Många väljer att downshifta och det kan nog vara ganska skönt att inte dra på sig för mycket kostnader när barnen är små.

Och det kanske är bättre att börja planera nu sedan sitter man fast i ekorrhjulet och stressen. Det enda barn verkligen vill ha är tid med sina föräldrar så man får prioritera och fundera. För er verkar det tufft men om du hittar ett deltidsjobb och ni skaffar er billigare boende...... ?

www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/familj/... 
    Hade gärna hittat ett deltidsjobb men jag har försökt länge.. nu ärdet verkligen inte någon som anställer mig eftersom att jag är gravid.. men jag har inte gett upp..måste söka och gå till ams för att få mina pengar..

Vi lever välldigt billigt om man bortser från vårt boende där vi betalar ca 9-10,000:-/månad.. vi vill inte sätta oss i en 2 rummare.. en 4,a här blir inte så jätte mycket billigare samt att det är kö på ca 3 år innan man får en lägenhet så det är inget man kan skaffa bara sådär.
    Maria222 skrev 2010-11-21 21:51:01 följande:
    Vi skulle kunna klara det och vi bor i hus, har 2 bilar och 2 barn (visserligen små).

Om man ser över sin ekonomi kan man spara massor.
    Min sambo jobbar nätter och får ut ca 17000:- efter skatt, och vi har räkningar (dvs huslån, drift, amortering, försäkringar, bredband/tv, telefoner) på under 10 000 kr. Vi handlar mat (inkl hushållsartiklar, hygienartiklar osv)för ca 3-4000 kr.
    då bor ni välldigt billigt.. vi har skärt ner på allt vi kan..
    och har inte en krona över till nöjen så mer kan vi inte göra med utgifterna
    Otroligt att ni kan bo i radhus om ni bara har räkningar på 10,000:-
    Är ert boende friköpt?
  • DHF
    taru skrev 2010-11-21 21:54:47 följande:
    jag är hemma, 5 barn.. 15,13,12,2,1år..
    har en stadig utgift på 16 i månan ..
    det funkar bra här :)
    Oj, det är väldigt liten utgift per månad tycker jag. Bra jobbat! Helt otroligt.
  • Längtandsfull
    Dr Mupp skrev 2010-11-21 21:59:07 följande:
    Då är ju problemet, för mycket räkningar. Vi har ca 10-11 000 i räkningar per månad.
    men detr finns inget vi kan skära ner på.. har redan skärt på det mesta...
    Räkningarna är bara dom nödvändigaste.
  • Maria222
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 22:00:02 följande:
    Hade gärna hittat ett deltidsjobb men jag har försökt länge.. nu ärdet verkligen inte någon som anställer mig eftersom att jag är gravid.. men jag har inte gett upp..måste söka och gå till ams för att få mina pengar..

Vi lever välldigt billigt om man bortser från vårt boende där vi betalar ca 9-10,000:-/månad.. vi vill inte sätta oss i en 2 rummare.. en 4,a här blir inte så jätte mycket billigare samt att det är kö på ca 3 år innan man får en lägenhet så det är inget man kan skaffa bara sådär.
    Maria222 skrev 2010-11-21 21:51:01 följande:
    Vi skulle kunna klara det och vi bor i hus, har 2 bilar och 2 barn (visserligen små).

Om man ser över sin ekonomi kan man spara massor.
    Min sambo jobbar nätter och får ut ca 17000:- efter skatt, och vi har räkningar (dvs huslån, drift, amortering, försäkringar, bredband/tv, telefoner) på under 10 000 kr. Vi handlar mat (inkl hushållsartiklar, hygienartiklar osv)för ca 3-4000 kr.
    då bor ni välldigt billigt.. vi har skärt ner på allt vi kan..
    och har inte en krona över till nöjen så mer kan vi inte göra med utgifterna
    Otroligt att ni kan bo i radhus om ni bara har räkningar på 10,000:-
    Är ert boende friköpt?
    Men vad är det ni betalar 15000:- till då?

Vi har bundit räntorna så de är låga och har köpt - renoverat - och sålt bostadsrätt där vi gjorde en vinst så 1/3 av husets pris kunde vi betala direkt. Vi har enbart lån på huset. Har betalat bilar elektronikprylar osv kontant jämt.
    pojke 0706 och pojke 1008.
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???