• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • April barn
    FraYo skrev 2010-11-21 14:02:11 följande:
    Men jag vill ju inte låta hnm gå hemma =P
    hehe nej, men i vissa familjer så tycker ju båda att det är en jättebra lösning. Då är det ju bra om de kan göra så, vi skulle jättegärna göra det men har inte råd.
  • Buttelina
    FraYo skrev 2010-11-21 13:52:38 följande:
    Nej fast det är skillnad. STOR skillnad att EN ska behöva belastas med all den ekonomiska biten. Jag hade INTE velat jobba heltid för att försörja min man + barn. Hade du?
    Varför ska då han försörja mig + barn?

Lika ska va lika. Oavsett om det är på hemmaplan eller arbetsmässigt.
    Jag hade inte stått ut med att gå hemma konstant utan att få jobba lite (jag har bara halvtid i kommunen men jobbat 70% de sista året).

Men det är fortfarande så att jag går går mer på vad VI vill. Han hade mer än gärna gått ner i procent o varit hemma mer om jag hade haft en högre tjänst. Så vad skulle ge mig rätt att gå hemma ? De är lite så mina tankar svävar
    min sambo hade kunnat försörja mig om han hade tjänat lite mer än han gör. Detta för att det har så många fördelar både för honom och inte minst för barnen. jag hade ju i så fall skött allt som har med barnen att göra, samt handlat, tvättat, lagat mat och städat medan sambon är på jobb. så han kommer hem till ett städat hem där maten står på bordet och barnen har fått vara med sin mamma. På kvällen behöver man inte ägna tid åt städ/tvätt osv utan den tiden har man tillsammans. Alla vinner på det OM det är så man VILL ha det och om det såklart är möjligt ekonomiskt.
    Vi kommer göra så att när jag börjar jobba så blir det halvtid/deltid så att barnen träffar sina föräldrar mer än bara två timmar/vardag typ.

Lika ska vara lika är bara trams.
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • hernameispekka
    Buttelina skrev 2010-11-21 14:10:42 följande:
    min sambo hade kunnat försörja mig om han hade tjänat lite mer än han gör. Detta för att det har så många fördelar både för honom och inte minst för barnen. jag hade ju i så fall skött allt som har med barnen att göra, samt handlat, tvättat, lagat mat och städat medan sambon är på jobb. så han kommer hem till ett städat hem där maten står på bordet och barnen har fått vara med sin mamma. På kvällen behöver man inte ägna tid åt städ/tvätt osv utan den tiden har man tillsammans. Alla vinner på det OM det är så man VILL ha det och om det såklart är möjligt ekonomiskt.
    Vi kommer göra så att när jag börjar jobba så blir det halvtid/deltid så att barnen träffar sina föräldrar mer än bara två timmar/vardag typ.

håller med om detta!
  • Längtandsfull
    FraYo skrev 2010-11-21 14:01:36 följande:
    Ja DÅ är de en annan sak.
    Om du går ut o jobbar o låter hnm vara hemma eller tvärtom. För mig är det otänkbart att han ska få va hemma och jag missa all tid med bebis osv.
    Så nej, då får vi båda hellre jobba med ist för en hundra o en 50 så kanske bägge kan jobba 80%.. Men inte att han skulle få all tid med barnet (som snart kommer) och ja skulle missa allt
    Men vem skall vara föräldraledig då? Då blir det ju bara en som får jobba och dra in pengarna.
    Buttelina skrev 2010-11-21 14:10:42 följande:

Håller helt med dig.. det är ju som jag sagt innan ett heltidsjobb att ta hand om ett helt hem.. man går aldrig sysslolös. Iallafall inte hos oss... Sambon skulle bli jätteglad om middan stod på bordet när han kom hem och allt var städat och klart...
  • K med lilla E
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 13:44:16 följande:
    Vad pratar vi för jobb då???
    Det är inte många jag vet som inte jobbar mer än heltid som tjänar dom pengarna.
    FraYo skrev 2010-11-21 13:39:15 följande:
    Hmm. Jo vi hade nog klarat av de.
    Min sambo får ut ca 20. 000
    Vi har fasta utgifter på ca 14-16.000/månad men då är ALLT inräknat. Lån, sophantering,vatten,el, mat,hundarna osv. (Vi bor i hus) Så visst, vi hade klarat oss MEN jag vill gärna ha ett liv utanför hemmet o han hade nog med gärna gått hemma.. Är de då rätt att låta mannen dra all last med det ekonomiska? Det är nog mer den frågan jag hade velat ställa till dagens "familjer".
    Men det är ju percis lika tungt att ta hend om barn och hela hemmet.. det är ju inte direkt att gå hemma och slappa.. det är helt klart ett heltidsjobb om inte mer för du slutar aldrig ta hand om dina barn..
    Men hur gamla är ni? Jag jobbar inom sjukvården som systemadministratör och det är inget jätteavancerat jobb men jag tjänar över 26 000 i månaden. Men jag har jobbat i många år, din lön höjs ju undan för undan även om du  kanske inte har så mycket in ingångslön.
  • Längtandsfull
    K med lilla E skrev 2010-11-21 14:38:06 följande:
    Men hur gamla är ni? Jag jobbar inom sjukvården som systemadministratör och det är inget jätteavancerat jobb men jag tjänar över 26 000 i månaden. Men jag har jobbat i många år, din lön höjs ju undan för undan även om du  kanske inte har så mycket in ingångslön.
    Vi är 25 och 27 år.
    Men en lön i bilbranschen blir inte några 30,000:-
  • vi3

Har inte läst alla svar tyckte de skulle va lite drygt men tänkte dela med mig utav min situation som är så här..

Jag har jobbat hela mitt liv, min man har jobbat hela sitt liv. Han har en 3 årig son sedan innan och vi har precis flyttat till en 4:a i en förort till sthlm. Jag blev gravid och jobbade fram till 17 graviditets veckan innan jag tog tummen ur röven och sökte läkarhjälp pga mitt hjärtflimmer och andningsnöd som jag får så fort jag anstränger mig.. Blev diagnostiserad (?) med ett hjärtfel som gör att jag inte kan arbeta kvar inom vården där jag tidigare jobbat. Visst skulle jag kunna jobba med lättare arbetsuppgifter men nu finns de dock inget sådant i mitt yrke och ingen vill anställa mig för 3 månader ( föder om 3 månader) så jag går hemma med en ansökan inne hos försäkringskassan om sjukpenning fram till jan sedan havendeskapspenning därifrån men idag är det 2 månader sedan jag slutade jobba och har alltså gått 2 månader helt utan lön, ingen sjukpenning nada utan bara min mans inkomst. Han har jobbat med en inkomst på 12.000 i månaden vilket inte fungerade nu när jag upptäckte mitt hjärt fel så han har gått och tatt på sig ett till jobb.. Alltså får min man slita röven av sig på 2 jobb, visst de är inte fysiskt ansträngande nått av dem men med lite sömn mellan arbets passen och 2 jobb som är psykiskt ansträngande så får han ut en lön på 26.000 efter skatt på 2 jobb och våra räkningar ligger på 23.000 varje månad så visst går det om den ena i förhållandet väljer att slita röven utav sig för sin familj och deras välmående medans den andre sitter hemma och får dåligt samvete.. Ja jag har jordens dåligaste samvete över att min man får jobba så mkt och jag bara går hemma men jag förklarar dagligen hur tacksam jag är och hur mycket jag uppskattar allt han gör för våran familj och han klagar aldrig!
    Jag i min tur har tatt på mig allt vad som innebär hemma fru sysslor och ber honom aldrig om hjälp vare sig det är skala potatis eller vika in tvätten i skåpen.. jag gör allt som tillhör hemmet..

Så visst de går om man är beredd på att jobba mkt eller ha dåligt samvete men frågan är bara hur länge de håller innan den parten som jobbar så mkt är helt slutkörd.. Är du sen då villig att köra monster pass på jobbet för att h*n ska kunna vara hemma ett tag...

/A 

• Längtandsfull
    vi3 skrev 2010-11-21 14:52:54 följande:
    Har inte läst alla svar tyckte de skulle va lite drygt men tänkte dela med mig utav min situation som är så här..

Jag har jobbat hela mitt liv, min man har jobbat hela sitt liv. Han har en 3 årig son sedan innan och vi har precis flyttat till en 4:a i en förort till sthlm. Jag blev gravid och jobbade fram till 17 graviditets veckan innan jag tog tummen ur röven och sökte läkarhjälp pga mitt hjärtflimmer och andningsnöd som jag får så fort jag anstränger mig.. Blev diagnostiserad (?) med ett hjärtfel som gör att jag inte kan arbeta kvar inom vården där jag tidigare jobbat. Visst skulle jag kunna jobba med lättare arbetsuppgifter men nu finns de dock inget sådant i mitt yrke och ingen vill anställa mig för 3 månader ( föder om 3 månader) så jag går hemma med en ansökan inne hos försäkringskassan om sjukpenning fram till jan sedan havendeskapspenning därifrån men idag är det 2 månader sedan jag slutade jobba och har alltså gått 2 månader helt utan lön, ingen sjukpenning nada utan bara min mans inkomst. Han har jobbat med en inkomst på 12.000 i månaden vilket inte fungerade nu när jag upptäckte mitt hjärt fel så han har gått och tatt på sig ett till jobb.. Alltså får min man slita röven av sig på 2 jobb, visst de är inte fysiskt ansträngande nått av dem men med lite sömn mellan arbets passen och 2 jobb som är psykiskt ansträngande så får han ut en lön på 26.000 efter skatt på 2 jobb och våra räkningar ligger på 23.000 varje månad så visst går det om den ena i förhållandet väljer att slita röven utav sig för sin familj och deras välmående medans den andre sitter hemma och får dåligt samvete.. Ja jag har jordens dåligaste samvete över att min man får jobba så mkt och jag bara går hemma men jag förklarar dagligen hur tacksam jag är och hur mycket jag uppskattar allt han gör för våran familj och han klagar aldrig!
    Jag i min tur har tatt på mig allt vad som innebär hemma fru sysslor och ber honom aldrig om hjälp vare sig det är skala potatis eller vika in tvätten i skåpen.. jag gör allt som tillhör hemmet..

Så visst de går om man är beredd på att jobba mkt eller ha dåligt samvete men frågan är bara hur länge de håller innan den parten som jobbar så mkt är helt slutkörd.. Är du sen då villig att köra monster pass på jobbet för att h*n ska kunna vara hemma ett tag...

/A 
    Bra skrivet.. Självklart är det inte meningen att någon skall slita så mycket..
    Fungerar det inte på den inkomst man har dvs 1 heltidsinkomst, barnbidrag och möjligtvis någon annan ersättning ex vårdnadsbidrag så går det ju inte...
    Man vill ju hinna träffas också och kunna leva ett familjeliv.
  • Alexi
    AMC80 skrev 2010-11-21 13:19:36 följande:
    12- 13 är inte långt under medel om man ser till "LO-medlemmar". Ser man till alla så är den ju lite lägre än medel.
    Medelllönen före skatt i Sverige ligger på runt 25 000 har jag för mig och då får man ut kanske runt 18 000 netto, så har man bara 12-13 efter skatt är man klart lågbetald.

Vi skulle inte klara oss på en lön då vi bor i Storstockholm och har valt att köpa hus och ha bil. Men bor man där husen kostar under en miljon osv eller bor i billig lägenhet så är det nog inte så omöjligt att klara sig på en lön. 
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???