Inlägg från: Längtandsfull |Visa alla inlägg
  • Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • Längtandsfull
    Bibbidi skrev 2010-11-21 13:09:51 följande:
    Det beror väl på hur mycket den andra tjänar?

Tror att de flesta som är hemmafruar har en man som tjänar mer än 12.000 per månad.
    ok.. kanske är så... Men det är inte det enklaste med jobben...
    Tror det är välldigt vanlig lön att få ut ca 12-13 tusen.
  • Längtandsfull

Men då måste man ju vara  utbildad till något speciellt om man skall få ut över 20 tusen..

Vi kommer aldrig få ut så mycket pengar.. Men det skulle vara en dröm såklart
    En dröm är att sambon skall få ut 17,000:- Herregud det är massor för oss.. Då hade vi levt lyxliv  

• Längtandsfull
    Fridayyy skrev 2010-11-21 13:18:31 följande:
    Eller låga utgifter. På landsbygden finns hus för 500.000:-. Samt att man inte konsumerar som de flesta andra. Man kan ha tjock-TV..=) och köpa beg. saker.
    Här i våra trakter finns inte dom priser på hus..
    Snäla är vi bäst på då vi haft otroligt dålig ekonomi länge..
    Handlar det mesta begagnat, veckohandlar mat och köper absolut inte något i onödan..
    Inte kul att leva så tajt.. därför undrar jag hur familjer med bara en som jobbar klarar sig..
    Nyfiken som jag är
    Zeplien skrev 2010-11-21 13:18:38 följande:
    Klart att det är möjligt, men man får ju dra ner ordentligt på standarden.
    Kan en familj leva på bidrag så kan man också leva på en län, allt handlar om vilka utgifter man skaffar sig.
    Fast vi klarar oss inte på bara en lön.. Sambon ca 12-13,000:- jag ca 4000:- och Barnbidrag 1050:-
    Så snålar vi rejält men vi bor i hus och dit går dom mesta penagrna.
    Empiiis skrev 2010-11-21 13:19:20 följande:
    MIn sambo får ut ca 16netto
    fasta kostnader på ca 8000 varje månad. Sen mat på det och ingen bil. Funkar jättebra för oss.
    Men det är väl så att man väljer vart man vill bo, hur mkt det får kosta.
    Ja precis.. din sambo har mer i lön och ni har mindre utgifter då är det ju inte några problem..
    Vi har ju valt att bo i hus.. Klart det hade sett annolunda ut om vi bott i en mindre lägenhet med en hyra på ca 5-6 tusen.
  • Längtandsfull
    Villimey skrev 2010-11-21 13:22:24 följande:
    För män är deyt nog snarare runt 20-25 000 som är medellön efter skatt. Sedan får man kanske sänka omkostnaderna för en delbetyder det attm na mpåste leva ganska tramt för andra attm na kanske väljer bort att ha bil eller åka på dyra semesterresor.
    Men det vanligaste i Sverige är ju att båda parter arbetar, pga flera olika saker.
    20-25000 ?? Låter konstigt..
    Det har typ inte någon i min närhet..
    Vilka yrken pratar vi om då?
    Inte inom bil,bygg osv iallafall..
    Hade vi haft en sån inkomst så hade vi levt lyx
    Vi kommer sålänge vi har dom inkomsterna vi har aldrig ha råd att spara eller unna oss en resa..
  • Längtandsfull
    Zeplien skrev 2010-11-21 13:32:29 följande:
    Ja hus är ju inte direkt billiga, tror att många får kanske bo i lägenhet istället om den ene vill vara hemma (om den andra inte tjänar bra då)
    Ne det är inte billigt.. men vi betalar ca 9,000:- för att bo i detta radhus i månaden och för att hyra en 4,a här i våra trakter som endå är hyffrade så får du ge ca 8000:-

Så det skiljer egentligen inte så mycket..
    Sandyfication skrev 2010-11-21 13:33:09 följande:
    Tjänar man 300.000kr i månaden så spelar det nog ingen roll hur man lever.
    Det är ju inte direkt vanligt..
    Jennie med ie skrev 2010-11-21 13:34:37 följande:
    Klart det gör... Det går att göra slut på de pengarna med.

Men oavsett så TROR jag fattade vad jag menar. Man kan leva även på låga inkomster... men inte på vilket sätt som helst.
    Jag förstår dig.. Man anpassar sig till inkomsten.. Men vi har inget över till sparande och nöjen och det är välldigt tråkigt..
  • Längtandsfull
    AMC80 skrev 2010-11-21 13:37:08 följande:
    Genomsnittet för samtliga arbetande män är 30100 kr/mån. För kvinnor 25 700 kr/mån.
    Men, det är oavsett utbildningsnivå och yrke.

Så bra gissat =)

Off topic, jag vet. jag har svårt att inte kommentera siffror/statistik =)

Så i medelsvenssonfamiljen går det att ha en hemmafru/hemmaman.
    Vad pratar vi för jobb då???
    Det är inte många jag vet som inte jobbar mer än heltid som tjänar dom pengarna.
    FraYo skrev 2010-11-21 13:39:15 följande:
    Hmm. Jo vi hade nog klarat av de.
    Min sambo får ut ca 20. 000
    Vi har fasta utgifter på ca 14-16.000/månad men då är ALLT inräknat. Lån, sophantering,vatten,el, mat,hundarna osv. (Vi bor i hus) Så visst, vi hade klarat oss MEN jag vill gärna ha ett liv utanför hemmet o han hade nog med gärna gått hemma.. Är de då rätt att låta mannen dra all last med det ekonomiska? Det är nog mer den frågan jag hade velat ställa till dagens "familjer".
    Men det är ju percis lika tungt att ta hend om barn och hela hemmet.. det är ju inte direkt att gå hemma och slappa.. det är helt klart ett heltidsjobb om inte mer för du slutar aldrig ta hand om dina barn..
  • Längtandsfull
    Zeplien skrev 2010-11-21 13:43:31 följande:
    Nej det beror ju på vart man bor också, vissa områden är ju dyrare än andra.
    Jag är bara säker på att det alltid går, men jag tror ingen frivilligt vill leva på det viset :)
    Ja vissa områden är billigare.. det billigaste som finns här om man skall ha en 4,a ligger någ på 6500:- men då är det ganska bedrövlig standard.. Men det är om man skulle bo så..
  • Längtandsfull
    Villimey skrev 2010-11-21 13:49:16 följande:
    Med ett radhus tikommer väl ändå mer utgifter då man står för mer saker än i en brf och beydligt mer än om man bor i hyresrätt. 
    Samfälligheten har gått ihop så vi betalar ca 2000:- /månaden då ingår allt...
    FraYo skrev 2010-11-21 13:52:38 följande:
    Nej fast det är skillnad. STOR skillnad att EN ska behöva belastas med all den ekonomiska biten. Jag hade INTE velat jobba heltid för att försörja min man + barn. Hade du?
    Varför ska då han försörja mig + barn?

Lika ska va lika. Oavsett om det är på hemmaplan eller arbetsmässigt.
    Jag hade inte stått ut med att gå hemma konstant utan att få jobba lite (jag har bara halvtid i kommunen men jobbat 70% de sista året).

Men det är fortfarande så att jag går går mer på vad VI vill. Han hade mer än gärna gått ner i procent o varit hemma mer om jag hade haft en högre tjänst. Så vad skulle ge mig rätt att gå hemma ? De är lite så mina tankar svävar
    JAg tycker det är ok sålänga den hamma gör hemmets sysslor.. det är heltidsjobb om man har hus vill jag lova.. Maten klar när han kommer hem osv..
    Jag hade också kunnat tänka mig att vända på det om det var jag som tjänade tillräckliget..
  • Längtandsfull
    FraYo skrev 2010-11-21 14:01:36 följande:
    Ja DÅ är de en annan sak.
    Om du går ut o jobbar o låter hnm vara hemma eller tvärtom. För mig är det otänkbart att han ska få va hemma och jag missa all tid med bebis osv.
    Så nej, då får vi båda hellre jobba med ist för en hundra o en 50 så kanske bägge kan jobba 80%.. Men inte att han skulle få all tid med barnet (som snart kommer) och ja skulle missa allt
    Men vem skall vara föräldraledig då? Då blir det ju bara en som får jobba och dra in pengarna.
    Buttelina skrev 2010-11-21 14:10:42 följande:
    min sambo hade kunnat försörja mig om han hade tjänat lite mer än han gör. Detta för att det har så många fördelar både för honom och inte minst för barnen. jag hade ju i så fall skött allt som har med barnen att göra, samt handlat, tvättat, lagat mat och städat medan sambon är på jobb. så han kommer hem till ett städat hem där maten står på bordet och barnen har fått vara med sin mamma. På kvällen behöver man inte ägna tid åt städ/tvätt osv utan den tiden har man tillsammans. Alla vinner på det OM det är så man VILL ha det och om det såklart är möjligt ekonomiskt.
    Vi kommer göra så att när jag börjar jobba så blir det halvtid/deltid så att barnen träffar sina föräldrar mer än bara två timmar/vardag typ.

Lika ska vara lika är bara trams.
    Håller helt med dig.. det är ju som jag sagt innan ett heltidsjobb att ta hand om ett helt hem.. man går aldrig sysslolös. Iallafall inte hos oss... Sambon skulle bli jätteglad om middan stod på bordet när han kom hem och allt var städat och klart...
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???