• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • Bibbidi

Det beror väl på hur mycket den andra tjänar?

Tror att de flesta som är hemmafruar har en man som tjänar mer än 12.000 per månad.

• Längtandsfull
    Bibbidi skrev 2010-11-21 13:09:51 följande:
    Det beror väl på hur mycket den andra tjänar?

Tror att de flesta som är hemmafruar har en man som tjänar mer än 12.000 per månad.
    ok.. kanske är så... Men det är inte det enklaste med jobben...
    Tror det är välldigt vanlig lön att få ut ca 12-13 tusen.
  • Emerun

Högre inkomster helt enkelt, för nån som får ut 35000kr är ju 15000kr i fasta kostnader och sen kanske 6-7000kr i bensin och mat inte så mkt, skulle ju ändå ha typ12000kr kvar.
    Jag ensam får in mer netto än vad ni har tillsammans så även på min lön skulle det gå, har ca:19200kr netto varje månad.

• Mizzz

12-13' är ganska långt under medellönen.

Men visst jag håller med, min man får ut det dubbla, men vi skulle ändå inte kunna tänka oss att bara han jobbar. Skulle inte ha råd med något lyx (resor osv) då.

• tjej87

Hade inte min pappa haft 3 söner sen innan som han betalade underhåll till så hade min familj klarat sig bra på bara hans lön. När jag och mina helsyskon var små i början på 90-talet jobbade mamma bara 50-60% och byggde då i samma veva hus med lån på drygt 1,5 miljon och det gick runt trots att mamma inte hade så hög lön pga deltidsarbetet.
    Mina föräldrars bästa kompisar hade också utan problem klarat sig på bara makens lön och då bor dom i ett riktigt stort hus ganska centralt i Halmstad.

Så jag tror absolut att det går att ha ena föräldern hemma nu också även om den andra så klart måste ha en ganska bra lön eller att man bor väldigt billigt.

• Fridayyy

Eller låga utgifter. På landsbygden finns hus för 500.000:-. Samt att man inte konsumerar som de flesta andra. Man kan ha tjock-TV..=) och köpa beg. saker.

• April barn

Klart att det är möjligt, men man får ju dra ner ordentligt på standarden.
    Kan en familj leva på bidrag så kan man också leva på en län, allt handlar om vilka utgifter man skaffar sig.

• Empiiis

MIn sambo får ut ca 16netto
    fasta kostnader på ca 8000 varje månad. Sen mat på det och ingen bil. Funkar jättebra för oss.
    Men det är väl så att man väljer vart man vill bo, hur mkt det får kosta.

• AMC80
    Mizzz skrev 2010-11-21 13:15:10 följande:
    12-13' är ganska långt under medellönen.

Men visst jag håller med, min man får ut det dubbla, men vi skulle ändå inte kunna tänka oss att bara han jobbar. Skulle inte ha råd med något lyx (resor osv) då.
    12- 13 är inte långt under medel om man ser till "LO-medlemmar". Ser man till alla så är den ju lite lägre än medel.
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???