• AMC80

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Mizzz skrev 2010-11-21 13:15:10 följande:
    12-13' är ganska långt under medellönen.

Men visst jag håller med, min man får ut det dubbla, men vi skulle ändå inte kunna tänka oss att bara han jobbar. Skulle inte ha råd med något lyx (resor osv) då.
    12- 13 är inte långt under medel om man ser till "LO-medlemmar". Ser man till alla så är den ju lite lägre än medel.
  • AMC80

Genomsnittet för samtliga arbetande män är 30100 kr/mån. För kvinnor 25 700 kr/mån.
    Men, det är oavsett utbildningsnivå och yrke.

Så bra gissat =)

Off topic, jag vet. jag har svårt att inte kommentera siffror/statistik =)

Så i medelsvenssonfamiljen går det att ha en hemmafru/hemmaman.

• AMC80
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 13:44:16 följande:
    Vad pratar vi för jobb då???
    Det är inte många jag vet som inte jobbar mer än heltid som tjänar dom pengarna.
    FraYo skrev 2010-11-21 13:39:15 följande:
    Hmm. Jo vi hade nog klarat av de.
    Min sambo får ut ca 20. 000
    Vi har fasta utgifter på ca 14-16.000/månad men då är ALLT inräknat. Lån, sophantering,vatten,el, mat,hundarna osv. (Vi bor i hus) Så visst, vi hade klarat oss MEN jag vill gärna ha ett liv utanför hemmet o han hade nog med gärna gått hemma.. Är de då rätt att låta mannen dra all last med det ekonomiska? Det är nog mer den frågan jag hade velat ställa till dagens "familjer".
    Men det är ju percis lika tungt att ta hend om barn och hela hemmet.. det är ju inte direkt att gå hemma och slappa.. det är helt klart ett heltidsjobb om inte mer för du slutar aldrig ta hand om dina barn..
    Det är samtliga jobb. Kollade på scb. Tror jag fick till det rätt. Men jag håller med, jag känner inte många som tjänar det. Fast min bekantskapskrets är till största delen inom "arbetaryrken".

http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/Visavar.asp?yp=bergman&xu=scb&omradekod=AM&huvudtabell=LonYrkeUtbildning&omradetext=Arbetsmarknad&tabelltext=Genomsnittlig+grund-+och+m%E5nadsl%F6n+samt+kvinnors+l%F6n+i+procent+av+m%E4ns+l%F6n+efter+sektor%2C+yrkesgrupp+(SSYK)%2C+k%F6n+och+utbildningsniv%E5+(SUN).+%C5r&preskat=O&prodid=AM0110&deltabell=&deltabellnamn=Genomsnittlig+grund-+och+m%E5nadsl%F6n+samt+kvinnors+l%F6n+i+procent+av+m%E4ns+l%F6n+efter+sektor%2C+yrkesgrupp+(SSYK)%2C+k%F6n+och+utbildningsniv%E5+(SUN).+%C5r&innehall=Antal&starttid=2004&stopptid=2009&Fromwhere=M&lang=1&langdb=1

Shit, vilken lång länk...
  • AMC80

Från scb.
    Försökte skicka en länk, men det blev helt tomt istället.

Men gå in och kolla. jag valde samtliga sektorer, samtliga yrken, samtliga utbildningsnivåer, 2009 och kvinnor ena gången, män andra gången.

Har jag markerat något fel så får gärna någon annan rätta mig.

Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???