• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • Dr Mupp
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 22:04:01 följande:
    men detr finns inget vi kan skära ner på.. har redan skärt på det mesta...
    Räkningarna är bara dom nödvändigaste.
    Vad har ni för räkningar egentligen. För mig låter det konstigt att ha 15 000 i räkningar om det bara är det viktigaste när vi har 10-11 000 och då ingår preumarationer och fruktlådor.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • taru
    DHF skrev 2010-11-21 22:00:08 följande:
    Oj, det är väldigt liten utgift per månad tycker jag. Bra jobbat! Helt otroligt.
    det är allså bara räkningarna , sen kommer maten,kläder, fritidsaktiviter, barnens månadspeng osv....
  • Jennie med ie
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 22:00:02 följande:
    Vi lever välldigt billigt om man bortser från vårt boende där vi betalar ca 9-10,000:-/månad.. vi vill inte sätta oss i en 2 rummare.. en 4,a här blir inte så jätte mycket billigare samt att det är kö på ca 3 år innan man får en lägenhet så det är inget man kan skaffa bara sådär.
    Maria222 skrev 2010-11-21 21:51:01 följande:
    Vi skulle kunna klara det och vi bor i hus, har 2 bilar och 2 barn (visserligen små).

Om man ser över sin ekonomi kan man spara massor.
    Min sambo jobbar nätter och får ut ca 17000:- efter skatt, och vi har räkningar (dvs huslån, drift, amortering, försäkringar, bredband/tv, telefoner) på under 10 000 kr. Vi handlar mat (inkl hushållsartiklar, hygienartiklar osv)för ca 3-4000 kr.
    då bor ni välldigt billigt.. vi har skärt ner på allt vi kan..
    Det är just det som är grejen, ni VILL INTE bo si och så... Precis vad jag skriver, de flesta skulle kunna leva på en lön men många inte på det sätt de vill leva..
  • lycklig90

Det har mycket med att göra vart i vårat avlånga land man bor i.
    Jag vet att t.ex lastbilsmekaniker i sthlm tjänar nästan 10.000 mer i månaden än en lastbilsmekaniker gör här uppe i norr vart vi bor.. :)

• Starkast
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 13:08:53 följande:
    Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 
    De hade en annan levnadsstandard än vad vi har idag.
  • Matillin

Klart man kan om den ena partnern har ut 20 000 i månaden, men det handlar också om att prioritera.

Vi har tex villa två bilar och bor i sthlm.

Vi har några miljoner i lån givetvis men studerar båda två nu så vi får inte ut så mycket.
    Ca 23000 med extralån och barnbidrag.

Funkar gör det nu när räntan är så pass låg och funkar skulle det göra även om vi hade några tusen mer i "hyra" i en hyresrätt i stället.

Men dom flesta är inte beredda att offra så mycket dom vill kunna resa, shoppa och så vidare

Sen har inte alla människor ut 20 000 efter skatt men i sthlm är det inte speicellt ovanligt.
    Räcker med en brutto lön på 28 000.

• Matillin

Glömde skriva att vi har en buffert att ta av så vi slipper leva så snålt.
    Men vi skulle klara oss utan den också.
    Vi skulle även utan den den kunna unna oss något extra varje månad, köpa lite kläder till barnen och oss själva.
    Vi lever inte direkt på socialbidragsnivå när vi har inkomst från csn.

• Matillin

Längtansfull

Vad har ni för boende med en kostnad på 9-10 000?

Jag kan berätta att vi har lån på 2.9 då är bilarna kontant betalda så vi betalar ca 4000 kr i månaden i ränta på huslånet.
    Några andra lån har vi inte.

Vi amorterar inget nu när vi studerar heller.

Jag hoppas att räntan håller sig relativt låg närmsta 2 åren för det är ju den som gör att vi kan leva rätt gott trots små inkomster

• DHF
    taru skrev 2010-11-21 22:09:34 följande:
    det är allså bara räkningarna , sen kommer maten,kläder, fritidsaktiviter, barnens månadspeng osv....
    Aha, då förstår jag. Tyckte väl det lät helt otroligt.
  • sirisdotter
    Fridayyy skrev 2010-11-21 13:18:31 följande:
    Eller låga utgifter. På landsbygden finns hus för 500.000:-. Samt att man inte konsumerar som de flesta andra. Man kan ha tjock-TV..=) och köpa beg. saker.
    Oj, har det verkligen blivit så att man inte kan ha tjock-tv  och beg.  prylar i städer längre??
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???