• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • Moonis

Tja, vi fixar det men visst kan det bli snålt ibland iom. att jag är sjukskriven och han får vabba. Nu försöker vi dra ner våra räkningar och bor i lägenhet.

• Boothwalker

Går gör det. Lätt är det kanske inte. Men ingenting är omöjligt. Och ibland måste man offra en del.

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • lunah
    sirisdotter skrev 2010-11-21 22:28:05 följande:
    Oj, har det verkligen blivit så att man inte kan ha tjock-tv  och beg.  prylar i städer längre??
  • Jempajenny

Med de vanor och den "levanadsstandard" vi har idag skulle vi INTE klara oss på en lön. Men det är klart att mycket av våra utgifter går till saker som på intet sätt är livsnödvändiga. Så skulle vi vara tvugna att klara oss på en lön skulle det troligen gå...

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • sirisdotter
    Rosa30 skrev 2010-11-21 21:33:00 följande:
    Tack och lov har vi ett val idag-det hade vi inte förr!!!
  • Längtandsfull
    Maria222 skrev 2010-11-21 22:05:53 följande:
    Men vad är det ni betalar 15000:- till då?

Vi har bundit räntorna så de är låga och har köpt - renoverat - och sålt bostadsrätt där vi gjorde en vinst så 1/3 av husets pris kunde vi betala direkt. Vi har enbart lån på huset. Har betalat bilar elektronikprylar osv kontant jämt.
    Dr Mupp skrev 2010-11-21 22:06:39 följande:
    Vad har ni för räkningar egentligen. För mig låter det konstigt att ha 15 000 i räkningar om det bara är det viktigaste när vi har 10-11 000 och då ingår preumarationer och fruktlådor.
    Vi har lån och amortering på 7600:-/månad.
    2500:-/månad i samfallighet (V/A, värme, sopor, parkering, vaktmästare)
    600:-/månad i hushållsel
    100:-/månad fast telefon.
    ca 200:-/månad TV-licens
    500:-/månad Dagis
    1000:-/månad fackavgifter

Det är vad jag kommer på just nu..

Sen har vi tyvärr bundit oss på ett alldeles för dyrt avtal med telia så vi betalar ca 500:-/månad för tv och bredband. Kommer ändra det såfort vi kan.
    Sen har vi också dyra räkningar på mobilen just för att bi betalar av telefonerna så där är också ca 500:-/månad.

Det enda vi har lån på är huset.

Vissa månader blir det mer än 15,000:- i räkningar och ibland mindre så lägger vi 15,000 varje månad så täcker det även dom dyrare månaderna med tanke på att det blir pengar över sen månaden innan.
    Starkast skrev 2010-11-21 22:14:18 följande:
    De hade en annan levnadsstandard än vad vi har idag.

Men vad jag kan tolka genom denna tråd så är det många som klarar sig på en lön idag med..

Matillin skrev 2010-11-21 22:24:51 följande:

Längtansfull

Vad har ni för boende med en kostnad på 9-10 000?

Jag kan berätta att vi har lån på 2.9 då är bilarna kontant betalda så vi betalar ca 4000 kr i månaden i ränta på huslånet.
    Några andra lån har vi inte.

Vi amorterar inget nu när vi studerar heller.

Jag hoppas att räntan håller sig relativt låg närmsta 2 åren för det är ju den som gör att vi kan leva rätt gott trots små inkomster

Vi bor i radhus (friköpt) med lån på 1,5 milj. vi betalar 7600 i ränta och amortering...

• accept

jag jobbar just nu så jag får cirka 10.000 ut i månaden, men min sambo har bra lön, så vi hade klarat oss enbart på den.

• siggeliten

Vi gör det!
    Två gemensamma barn, två bilar och ett hus på 340kvm. Han jobbar och jag är hemma. Sonen är drygt tre år och dottern drygt ett år. Har nyligen sagt upp mig från mitt jobb och ska vara hemma till nästa höst. Vad som händer sen får vi se men vi klarar oss bra även om jag inte jobbar.
    För mig handlar det om prioritering. Barnen är bara små en gång.

• Matillin
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 22:55:53 följande:

Vi bor i radhus (friköpt) med lån på 1,5 milj. vi betalar 7600 i ränta och amortering...

Okej, du skrev 9-10 000 i boendekostnad men där kanske du räknade in samfällighetsavgifter och el och vatten med?
    Har ni bundit lånen på hög ränta eftersom ni betalar så pass mycket på ett lån på 1.5 miljoner eller amorterar ni runt 5000?
    Vi har ju dubbla lånekostnaden och förra månaden betalade vi 3600 i ränta?
    Vi har rörligt lån med rätt bra avtal visserligen.
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???