• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • Längtandsfull
    Mama Mia skrev 2010-11-21 19:44:19 följande:
    Men handlar det inte, åtminstone delvis, om prioriteringar även för er då? Ok, inkomsterna är kanske inte det lättaste att göra något åt. Men ni bor i hus, tex. Är det det billigaste boendet ni skulle kunna ha i era trakter?
    Vi prioriterar välldigt bra.. det är mycket sällan vi köper något onödigt eller för att unna oss.
    Vi veckohandlar och tänker verkligen på allt..

När det gäller boendet så finns det självklart billigare alternativ. Dock bor vi inte så dyrt om man jämför vad priserna är här.

Men självklart kan man sätta sig i en 1,a eller 2,a för 4 000:-
    Men det är inget alternativ då vi snart har 2 barn.

Skall vi ha en hyresrätt 4,a som isåfall skulle vara billigare så är det först ca 4 års kö sen så tjänar vi kanske 2000:- /månad. om ens det.
  • Längtandsfull
    Dr Mupp skrev 2010-11-21 19:50:10 följande:
    Ja det ser vi inte som några problem, men så är vi vana vid små inkomster.
    vi är också vana vid snå inkomster man man måste ju klara sig. Vi ligger på minimum gräns idag..
  • aLttjolajban

Det går jättebra. Har vart hemmafru i ca 3 år

• Längtandsfull
    aLttjolajban skrev 2010-11-21 19:51:39 följande:
    Det går jättebra. Har vart hemmafru i ca 3 år
    Va härligt det låter...
    Får jag fråga om din man tjänar bra då???
    Eller vad får ni inkomsterna ifrån så att ni klarar räkningar,bo och leva?
  • Mama Mia
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 19:50:33 följande:
    Vi prioriterar välldigt bra.. det är mycket sällan vi köper något onödigt eller för att unna oss.
    Vi veckohandlar och tänker verkligen på allt..

När det gäller boendet så finns det självklart billigare alternativ. Dock bor vi inte så dyrt om man jämför vad priserna är här.

Men självklart kan man sätta sig i en 1,a eller 2,a för 4 000:-
    Men det är inget alternativ då vi snart har 2 barn.

Skall vi ha en hyresrätt 4,a som isåfall skulle vara billigare så är det först ca 4 års kö sen så tjänar vi kanske 2000:- /månad. om ens det.
    Jag pratade inte om ifall man prioriterar bra eller dåligt, bara om att man har olika prioriteringar. Hade det viktigaste för er varit att du kunde vara hemmafru, hade ni kunnat ta den där 2an. Barnen kan dela rum och föräldrarna ha sin säng i vardagsrummet. Det är ingen absolut nödvändighet att varje barn har eget rum, även om många tycks tro det idag. Men nu verkar ju det vara viktigare för er att ni har lite yta. Och det är absolut inget fel på det, bara det att ibland måste man välja.

När jag växte upp var det inget ovanligt att syskon delade rum. (Och så lastgammal e jag inte.) Du skrev i Ts om att din mormor var hemma i 18 år. Inte vet jag hur just dom hade det. Men på den tiden var det absolut inget ovanligt att man bodde 4 pers i en 2a. Eller som min svärmor växte upp: 4 barn och 2 föräldrar i 2 rok. Så såg verkligheten rätt ofta ut hos den generationen som hade hemmafruar som standard.
  • mångmamma

Vi har fem av sex barn boendes hemma och jag har varit hemma i drygt tio år!
    Tack vare makens arbete kan jag sköta ruljansen här hemma, han tjänar bra, jag får in lite extra pengar på att jobba som frilansande skribent!
    Men...visst kan det vara tajt om man inte är kompromisvillig, vissa saker avstår vi ju bara ifrån - utlandsresor till exempel!
    Å andra sidan bor vi mitt i ett paradis med stort hus, egen sjö och hästar!
    Semesterlyx varje dag!

• lövet2

Visst går det - men då bör man anpassa sina utgifter efter inkomsten. Vi bor i ett relativt stort hus, men det huset står i Norrbotten och kostar inte alls lika mycket som husen söderut. Hade inte husen varit så billiga här, så hade vi fått bo kvar i en liten lägenhet i stället.

• Längtandsfull
    Mama Mia skrev 2010-11-21 20:49:43 följande:
    Jag pratade inte om ifall man prioriterar bra eller dåligt, bara om att man har olika prioriteringar. Hade det viktigaste för er varit att du kunde vara hemmafru, hade ni kunnat ta den där 2an. Barnen kan dela rum och föräldrarna ha sin säng i vardagsrummet. Det är ingen absolut nödvändighet att varje barn har eget rum, även om många tycks tro det idag. Men nu verkar ju det vara viktigare för er att ni har lite yta. Och det är absolut inget fel på det, bara det att ibland måste man välja.

När jag växte upp var det inget ovanligt att syskon delade rum. (Och så lastgammal e jag inte.) Du skrev i Ts om att din mormor var hemma i 18 år. Inte vet jag hur just dom hade det. Men på den tiden var det absolut inget ovanligt att man bodde 4 pers i en 2a. Eller som min svärmor växte upp: 4 barn och 2 föräldrar i 2 rok. Så såg verkligheten rätt ofta ut hos den generationen som hade hemmafruar som standard.
    Det är helt sant det du skriver.. dom levde på mindre yta förr= billigare..

men alla i denna tråd verkar ha råd att bara en skall jobba.. så det känns som att vi är ganska ensamna om att inte ha råd att bara ha en inkomst.

Jag som trodde att 13,000:- ut i månaden var medel... men tydligen inte..
  • Rosa30

Vill bara komma med en historisk korrektion: Nej, kvinnor var inte hemmafruar förr!!!!! I alla fall inte i den bemärkelsen de flesta använder begreppet idag: nån som BARA tar hand om hemmet och barnen. Det var under en väldigt begränsad period efter andra välrdskriget fram tills slutet av 60.talet det fanns en majoritet hemmafruar i denna bemärkelsen. På 1800-talet var majoriteten av Sveriges kvinnor antingen fabriksarbetare (äldre släkting tog hand om barnen i bästa fall) eller tog hand om barn, hem samt slet för att få det lilla ens jordlapp gav att räcka till. Hade man tur fanns det en karl som slet i jordbruket, men med det utbredda superiet fick oftast kvinnan ta största delen av det arbetet också om inte hon och barnen skulle svälta ihjäl. Längre tillbaks har det skiftat lite hur pass eländigt det var men jag skulle knappast påstå att det var bättre förr om nu någon vill tro det........

Om folk i dag skulle ha samma materiella standard som på början av 1950-talet (hemmafruarnas guldålder) så skulle nog de flesta kunna leva på en heltidslön. Bo med tre barn i en tvåa (kanske trea), ingen TV, ingen mobiltelefon etc.

• frufri

Det är klart att man gör det!!! Man får väl se till att inte ha mer utgifter än man klarar av bara. Jag har varit hemma i många år och nu när vi har barn kommer jag vara hemma många, många fler år! Min man får ut ca 20 000 efter skatt, sen är det barnbidrag på 1050 kr och snart får jag vårdnadsbidrag på 3000 kr. Det funkar dock utan vårdnadsbidrag med. Inga problem! :) Vill man va hemma så kan man! :) Det kommer säkert gå bra med enbart din mans lön ska du se!!

Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???