• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • Mama Mia
    Rosa30 skrev 2010-11-21 21:06:03 följande:
    Vill bara komma med en historisk korrektion: Nej, kvinnor var inte hemmafruar förr!!!!! I alla fall inte i den bemärkelsen de flesta använder begreppet idag: nån som BARA tar hand om hemmet och barnen. Det var under en väldigt begränsad period efter andra välrdskriget fram tills slutet av 60.talet det fanns en majoritet hemmafruar i denna bemärkelsen. På 1800-talet var majoriteten av Sveriges kvinnor antingen fabriksarbetare (äldre släkting tog hand om barnen i bästa fall) eller tog hand om barn, hem samt slet för att få det lilla ens jordlapp gav att räcka till. Hade man tur fanns det en karl som slet i jordbruket, men med det utbredda superiet fick oftast kvinnan ta största delen av det arbetet också om inte hon och barnen skulle svälta ihjäl. Längre tillbaks har det skiftat lite hur pass eländigt det var men jag skulle knappast påstå att det var bättre förr om nu någon vill tro det........

Om folk i dag skulle ha samma materiella standard som på början av 1950-talet (hemmafruarnas guldålder) så skulle nog de flesta kunna leva på en heltidslön. Bo med tre barn i en tvåa (kanske trea), ingen TV, ingen mobiltelefon etc.
    Det är det här jag menar med prioriteringar! Idag prioriterar dom flesta att ha varsit rum till barnen, platt-tv som ska vara minst 42 tum, mobiler och helst ska varje unge ha en egen dator, kläder ska köpas nya av vissa märken istället för att ärvas och köpas begagnade, osv. Att vara hemma är inte tillräckligt högt upp på prioriteringslistan för dom flesta idag, för att dom ska anse sig ha råd att vara hemma.
  • Längtandsfull
    frufri skrev 2010-11-21 21:15:05 följande:
    Det är klart att man gör det!!! Man får väl se till att inte ha mer utgifter än man klarar av bara. Jag har varit hemma i många år och nu när vi har barn kommer jag vara hemma många, många fler år! Min man får ut ca 20 000 efter skatt, sen är det barnbidrag på 1050 kr och snart får jag vårdnadsbidrag på 3000 kr. Det funkar dock utan vårdnadsbidrag med. Inga problem! :) Vill man va hemma så kan man! :) Det kommer säkert gå bra med enbart din mans lön ska du se!!
    nej det funkar inte för oss.. såvida vi inte sätter oss i en 2 rummare..

Sambon tjänar inte så bra att det fungerar..
  • Dr Mupp
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 21:20:05 följande:
    nej det funkar inte för oss.. såvida vi inte sätter oss i en 2 rummare..

Sambon tjänar inte så bra att det fungerar..
    Hur lite tjänar han egentligen?

Här tjänar maken ca 10 000 efter skatt och jag bidrar med 3 000. På det har vi sen bostadsbidag och barnbidrag. För vår den är det just nu de där 3000 kr som stjälper ekvationen. Kan maken öka sin inkomst med tretusen så kan jag vara hemmafru. Nu bör det inte vara ett problem eftersom han bara jobbar 40% och går på praktik resten av tiden. får han en heltidstjänst eller en till deltidsstjänst så har vi ju pengarna.

Då bor vi i ett radhus som kostar oss 8000 i hyra och el.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Rosa30
    Mama Mia skrev 2010-11-21 21:18:45 följande:
    Det är det här jag menar med prioriteringar! Idag prioriterar dom flesta att ha varsit rum till barnen, platt-tv som ska vara minst 42 tum, mobiler och helst ska varje unge ha en egen dator, kläder ska köpas nya av vissa märken istället för att ärvas och köpas begagnade, osv. Att vara hemma är inte tillräckligt högt upp på prioriteringslistan för dom flesta idag, för att dom ska anse sig ha råd att vara hemma.
    Jag tror att det finns så få hemmafruar idag trots att den ekonomiska standarden är den högsta hittils för att de flesta inte VILL vara hemma på heltid,  för att de flesta tycker det verkar vara ett jävligt trist liv??
    Socialt avskuren från resten av samhället.
    Ekonomiskt beroende av din man=fullt utlämnad åt någon annan, lämnar han dig står du där helt barskrapad. Oavsett hur mycket ni älskar och respekterar varandra nu kan det ändras om ett år. Och chansen är betydligt större om du måste tigga pengar av honom för minsta lilla extrainköp.....
    Ingen pension
    Göra allt skittrist hushållsarbete själv
    ...och vad ska man göra sen när barnen växt upp-fortsätta att leva på sin man och vara hemma och skura golven varje dag??? Eller komma tillbaks till arbetsmarknaden efter att ha varit borta från den i X antal år?

Finns nog en viss andel av befolkningen som trivs med att vara hemma, själv klättrade jag på väggarna efter nio månader.....
  • Rosa30

Tack och lov har vi ett val idag-det hade vi inte förr!!!

• Längtandsfull
    Dr Mupp skrev 2010-11-21 21:30:40 följande:
    Hur lite tjänar han egentligen?

Här tjänar maken ca 10 000 efter skatt och jag bidrar med 3 000. På det har vi sen bostadsbidag och barnbidrag. För vår den är det just nu de där 3000 kr som stjälper ekvationen. Kan maken öka sin inkomst med tretusen så kan jag vara hemmafru. Nu bör det inte vara ett problem eftersom han bara jobbar 40% och går på praktik resten av tiden. får han en heltidstjänst eller en till deltidsstjänst så har vi ju pengarna.

Då bor vi i ett radhus som kostar oss 8000 i hyra och el.
    Sambon får ut ca 12,000 och jag ca 4,000 och ett barnbidrag på 1050.
    vi har räkningar på 15,000 varje månad då är inte mat och bensin medräknat.
  • Hemmaföräldern

Det kan man men det krävs en del planering. Många väljer att downshifta och det kan nog vara ganska skönt att inte dra på sig för mycket kostnader när barnen är små.

Och det kanske är bättre att börja planera nu sedan sitter man fast i ekorrhjulet och stressen. Det enda barn verkligen vill ha är tid med sina föräldrar så man får prioritera och fundera. För er verkar det tufft men om du hittar ett deltidsjobb och ni skaffar er billigare boende...... ?

www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/familj/article8152877.ab 

• Maria222

Vi skulle kunna klara det och vi bor i hus, har 2 bilar och 2 barn (visserligen små).

Om man ser över sin ekonomi kan man spara massor.
    Min sambo jobbar nätter och får ut ca 17000:- efter skatt, och vi har räkningar (dvs huslån, drift, amortering, försäkringar, bredband/tv, telefoner) på under 10 000 kr. Vi handlar mat (inkl hushållsartiklar, hygienartiklar osv)för ca 3-4000 kr.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • MammaTillDomFinaste

bara läst TS

om man utbildar sig så kan man ju få högre lön på jobb osv, jag menar, drar mannen in ca 30-40.000 i månaden å man håller "normal" standard hemma så ska de väl itne vara nå problem. 

• DHF
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 13:08:53 följande:
    Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 
    Vill inte vara dryg och peka ut det uppenbara men ni har väldigt lite pengar att röra er med och jag tror nog att de flesta som har en förälder hemma har det lite bättre ställt, eller så är det grymma på att snåla.
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???