Pejgan skrev 2010-11-24 07:49:44 följande:
Nej hemmaföräldern, "alla" som väljer att vara hemma vet inte att det är osäkert och framförallt inte att de får sämre pension. Jag har träffat en hel drös med unga kvinnor som först rosenskimrande sa "men x försörjer mig, vi älskar varandra. Han skulle aldrig lämna mig/bli sjuk/arbetslös" och sen bleknat och blivit förskräckta när jag förklarat pensionssystemet. Tyvärr råkade några ut för just sjukskrivning och/eller skilsmässa och de är rätt bittra idag.
Vi kan inte gardera oss för allt här i livet och jag vet en krönikör som i hårda ordalag för några år sedan hånade hemmaföräldrarna. Hennes text gick ut på något i stil med "att hon skulle minsann inte betala för lata mammor som gick hemma och drog benen efter sig" och "när deras män lämnade dem så skulle de få gå på stritan och hora".
Just den här krönikören tjänar väldigt bra och är framgångsrik men för ett eller två år sedan så lämnade hennes man henne för en yngre skönhet. Snabbt gick hon ut och sa att det var hon som ville skiljas. Skrattar bäst som skrattar sist. Även en person som hon kan bli lämnad, det kan vi alla drabbas av. Då får man helt enkelt bita i det sura äpplet och tänka om och prioritera om. Men självklart så tror vi väl alla oavsett vilket barnomsorgsalternativ eller karriär vi valt att kärleken ska hålla.
Vi kan inte alltid räkna med att staten ska lösa allt åt oss. Nu när hemmaalternativet blivit så etablerat och acceptera hos många (och också är många högsta önskedröm) så kanske vi kan se till att informera och gå ut och berätta om vad man ska tänka på. Det handlar om information bara.
Men att säga att man ska lämna bort barnen bara för att maken/makan kanske ska lämna en är inte ett alternativ.