• Mama Mia

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Ja, det kan man! Åtminstone i dom allra flesta fall. Är den arbetande parten lågavlönad och bara jobbar deltid kan det kanske vara svårt. Även om det säkert finns dom som klarar det med. Men framförallt handlar det om prioriteringar.

Tycker man att det viktigaste är att vara hemmafru så går det att spara in på otroligt mycket. Men idag är det för många viktigare att man kan resa utomlands, ha platt-tv, snygga möbler och andra prylar, osv.

När det gäller var man bor... Visst, inom kommunen eller liknande, så kan det göra stor skillnad var man väljer att bo: Det stora nybyggda huset i fina området, eller den lilla hyreslägenheten i ett billigt område. Men även då är det ju ett val man gör, vilket som är viktigast för "mig".

Men jag har insett att var i landet man bor gör mindre skillnad än vad många tror. Jag är uppvuxen och bodde ett tag som vuxen i storstad (har familjen kvar där), bodde sen 10 år i medelstor stad och bor numera i en liten håla. Visst, själva bostadskostnaden är MYCKET lägre här. Men å andra sidan så är allting mycket dyrare här. Jag blir fortfarande chockad varje gång jag är och handlar mat, tex. Får INGENTING för pengarna. Billighetsaffärer finns inte inom rimligt avstånd. Här måste man ha bil. Och vad det gäller inkomster så tjänar man mindre här än på motsvarande yrken på större orter. Alternativet är att pendla långt och då får man stora transportkostnader istället.
    Så för oss innebar flytten från mellan-orten till hålan bara en marginell besparing, trots att huslånet gick från 1,2 miljoner till 275000

• Mama Mia
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 19:37:20 följande:

Vad tjänar din sambo då om jag fpr fråga och vad har ni i utgifter?

Verkar som att dom flesta skulle klara sig..

Känns som att vi är välldigt ensammna om att ha det riktigt knapert även om jag får in 4 ungefär sambon jobbar heltid och vi har ett barnbidrag.

Önskar vi kunde ha bätre ekonomi så man inte hade behövt vända och vri på varje krona..

Då hade man heller inte behövt må dåligt över att man inte få något jobb..
    Kunnat vara hemma just nu utan problem.

Jag är gravid i Vecka 30 så jag känner att det där med att få jobb ligger inte på min sida..

Men handlar det inte, åtminstone delvis, om prioriteringar även för er då? Ok, inkomsterna är kanske inte det lättaste att göra något åt. Men ni bor i hus, tex. Är det det billigaste boendet ni skulle kunna ha i era trakter?
  • Mama Mia
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 19:50:33 följande:
    Vi prioriterar välldigt bra.. det är mycket sällan vi köper något onödigt eller för att unna oss.
    Vi veckohandlar och tänker verkligen på allt..

När det gäller boendet så finns det självklart billigare alternativ. Dock bor vi inte så dyrt om man jämför vad priserna är här.

Men självklart kan man sätta sig i en 1,a eller 2,a för 4 000:-
    Men det är inget alternativ då vi snart har 2 barn.

Skall vi ha en hyresrätt 4,a som isåfall skulle vara billigare så är det först ca 4 års kö sen så tjänar vi kanske 2000:- /månad. om ens det.
    Jag pratade inte om ifall man prioriterar bra eller dåligt, bara om att man har olika prioriteringar. Hade det viktigaste för er varit att du kunde vara hemmafru, hade ni kunnat ta den där 2an. Barnen kan dela rum och föräldrarna ha sin säng i vardagsrummet. Det är ingen absolut nödvändighet att varje barn har eget rum, även om många tycks tro det idag. Men nu verkar ju det vara viktigare för er att ni har lite yta. Och det är absolut inget fel på det, bara det att ibland måste man välja.

När jag växte upp var det inget ovanligt att syskon delade rum. (Och så lastgammal e jag inte.) Du skrev i Ts om att din mormor var hemma i 18 år. Inte vet jag hur just dom hade det. Men på den tiden var det absolut inget ovanligt att man bodde 4 pers i en 2a. Eller som min svärmor växte upp: 4 barn och 2 föräldrar i 2 rok. Så såg verkligheten rätt ofta ut hos den generationen som hade hemmafruar som standard.
  • Mama Mia
    Rosa30 skrev 2010-11-21 21:06:03 följande:
    Vill bara komma med en historisk korrektion: Nej, kvinnor var inte hemmafruar förr!!!!! I alla fall inte i den bemärkelsen de flesta använder begreppet idag: nån som BARA tar hand om hemmet och barnen. Det var under en väldigt begränsad period efter andra välrdskriget fram tills slutet av 60.talet det fanns en majoritet hemmafruar i denna bemärkelsen. På 1800-talet var majoriteten av Sveriges kvinnor antingen fabriksarbetare (äldre släkting tog hand om barnen i bästa fall) eller tog hand om barn, hem samt slet för att få det lilla ens jordlapp gav att räcka till. Hade man tur fanns det en karl som slet i jordbruket, men med det utbredda superiet fick oftast kvinnan ta största delen av det arbetet också om inte hon och barnen skulle svälta ihjäl. Längre tillbaks har det skiftat lite hur pass eländigt det var men jag skulle knappast påstå att det var bättre förr om nu någon vill tro det........

Om folk i dag skulle ha samma materiella standard som på början av 1950-talet (hemmafruarnas guldålder) så skulle nog de flesta kunna leva på en heltidslön. Bo med tre barn i en tvåa (kanske trea), ingen TV, ingen mobiltelefon etc.
    Det är det här jag menar med prioriteringar! Idag prioriterar dom flesta att ha varsit rum till barnen, platt-tv som ska vara minst 42 tum, mobiler och helst ska varje unge ha en egen dator, kläder ska köpas nya av vissa märken istället för att ärvas och köpas begagnade, osv. Att vara hemma är inte tillräckligt högt upp på prioriteringslistan för dom flesta idag, för att dom ska anse sig ha råd att vara hemma.
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???