Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
Ja, det kan man! Åtminstone i dom allra flesta fall. Är den arbetande parten lågavlönad och bara jobbar deltid kan det kanske vara svårt. Även om det säkert finns dom som klarar det med. Men framförallt handlar det om prioriteringar.
Tycker man att det viktigaste är att vara hemmafru så går det att spara in på otroligt mycket. Men idag är det för många viktigare att man kan resa utomlands, ha platt-tv, snygga möbler och andra prylar, osv.
När det gäller var man bor... Visst, inom kommunen eller liknande, så kan det göra stor skillnad var man väljer att bo: Det stora nybyggda huset i fina området, eller den lilla hyreslägenheten i ett billigt område. Men även då är det ju ett val man gör, vilket som är viktigast för "mig".
Men jag har insett att var i landet man bor gör mindre skillnad än vad många tror. Jag är uppvuxen och bodde ett tag som vuxen i storstad (har familjen kvar där), bodde sen 10 år i medelstor stad och bor numera i en liten håla. Visst, själva bostadskostnaden är MYCKET lägre här. Men å andra sidan så är allting mycket dyrare här. Jag blir fortfarande chockad varje gång jag är och handlar mat, tex. Får INGENTING för pengarna. Billighetsaffärer finns inte inom rimligt avstånd. Här måste man ha bil. Och vad det gäller inkomster så tjänar man mindre här än på motsvarande yrken på större orter. Alternativet är att pendla långt och då får man stora transportkostnader istället.
Så för oss innebar flytten från mellan-orten till hålan bara en marginell besparing, trots att huslånet gick från 1,2 miljoner till 275000