1977a skrev 2010-12-03 12:57:01 följande:
Visst är det så.
Den gruppen du nämner får dessutom bara grundnivån i föräldraförsäkringen, det vill säga 180 kronor om dagen före skatt. Sverige har ju trots de senaste årens åtstramningar i framför allt sjukförsäkringen relativt generösa socialförsäkringar. Men en förutsättning är att man är "inne i systemet". Just unga och stundenter är en grupp som ofta faller utanför. DET om något tror jag många är oinsatta i.
Jag tror att det finns en utbredd uppfattning att staten "tar hand om en" bland unga. Det kan bli ett obehagligt uppvaknande när man inser att det som återstår efter avslutade studier är att bli beroende av föräldrar, partners eller socialbidrag. Jag tror att många väljer utbildningar lite aningslöst-läser till ett yrke med hög arbetslöshet och drar på sig stora studieskulder längs vägen. DÄR tror jag att det verkligen skulle behövas mer information och högre medvetenhet.
Däremot ser jag inte hur just vårdnadsbidraget skulle vara ett hot mot den här gruppen. 3000/månad är väl i det läget bättre än ingenting. Det går ju dessutom finfint att kombinera vårdnadsbidrag med förvärvsarbete-som får in en i systemet. Kan man pussla ihop det med partnern och /eller barnvakter får man in en fot på arbetsmarknaden, bygger upp ett SGI-skydd, kan gå med i a-kassan osv. Svårt att jobba heltid kan det ju vara, men litegrann är inte omöjligt.
Sedan fattar jag inte varför du utgår från att makan/maken inte är med i facket och vilken betydelse det i så fall har? Du kanske menade a-kassan, men jag förstår fortfarande inte varför maken/makan inte skulle vara med där?
Visst, grundnivå-föräldrapenning, så långt kan den unga familjen säkert planera. Som student behöver man inte drabbas; har man arbetat upp sin SGI före studierna finns möjlighet att få högre fp. Plus 10 (?) % betalas ut av vissa arbetsgivare viss del av föräldraledigheten.
Säkert drar många på sig skulder till CSN ganska chansartat. Som student tidigare hörde jag många plocka ut CSN som försörjning/tillskott till tågluffande osv. "Kommer aldrig att tjäna särskilt mycket pengar, så jag slipper betala tillbaka...." resonerade de.
Nu verkar återbetalningskraven dimpa ner till hemmaföräldern efter viss tid trots att denna/denne enbart "tjänar" vårdnadsbidraget. Tror att det finns föräldrar som kan pussla med tider, så att även "hemmaföräldern" får en liten inkomst, en farmor eller så bor i närheten och hjälper till.
Ponera att familjens huvudförsörjare drabbas av sjukdom månad efter månad. Dennes/dennas sjukpenning är lägre än lönen av förvärvsarbete. Som fackligt ombud brukade jag tipsa kollegor att det i medlemsskapet i facket ingick ett visst skydd vid långtidssjukskrivning. Vissa procent utbetaldes efter viss tids sjukskrivning. Förr var nästan alla med i facket. Idag tror jag inte att det är så, om det beror på tidsandan eller på att det ofta blivit avsevärt mycket dyrare vet jag inte.
I förlängningen kan den unga familjen bli ännu mer utsatt, ifall den sjuke/sjuka familjeförsörjaren blir utförsäkrad från FK OM vederbörande inte ens är med i a-kassa, visst.