• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • sirisdotter
    Gelehallonet skrev 2010-11-22 15:29:53 följande:

DET GÅR!!

Tror faktiskt att den största skillnaden NU från då e alla prylar man MÅSTE ha=)
    Jag säger inget om de, jag e själv rätt prylgalen;) Men skulle dock ALDRIG å jag säger ALDRIG handla något förutom ett hem på avbetalning.

Men det går absolut å vara hemma med barnen länge om man vill & är beredd att kompromissa en del!
    Självklart så måste ju föräldern som jobba ha en hyffsad inkomst oxå.

Och varför köpa hemmet på avbetalning?
  • guldplutt
    sirisdotter skrev 2010-11-22 15:54:12 följande:
    Och varför köpa hemmet på avbetalning?
    därför att det iaf om man bor i närheten av en större stad är ganska så omöjligt för de allra flesta att annars någonsin få råd med varken hus eller lägenhet.
  • redneck girl

har nio ungar,bor i hus på landsbygd kan man väl säga . jag är hemma och gubben jobbar . det går runt. vi skippar bara utlands resor .kan göra det mesta iaf tycker jag .ungarnas väl och ve går ju dock i första hand .

• emmizenma

Visst skulle det funka för oss om jag var hemmafru(inte mannen då han tjänar mer än vad jag gör) men vi skulle få dra ner på väldigt mycket. Sälja hästen, till största del köpa begagnat(inget fel i det), sälja den ena bilen(nu måste vi ha två eftersom båda pendlar till jobbet), göra storkok i större utstreckning, inte kunna resa, inte kunna ta hem mat från resturang, verkligen planera in födelsedags presenter/julklappar, tandläkarbesök o.s.v.
    Men det är inget liv vi vill leva och vad skulle hända om mannen plötsligt blev sjuk eller förlorade jobbet? Då skulle det bli mycket tajt!

jag tror de flesta kan det om viljan finns och i vissa fall att man kanske byter boende men frågan är om man vill det och om det är värt det?!

• konkelbär
    Längtandsfull skrev 2010-11-22 14:34:35 följande:
    Ne det är hon ju såklart inte men det är många jag känner som varit hemma med barnen och hushåll under några år och sen börjat jobba.. Inte bara min mormor som sagt..
    På samma sätt har ingen kvinna i min släkt gått hemma. Varken min mormor, mormorsmor eller hennes mamma. Eller min farmor, farmorsmor och hennes mamma.

Men det är ju oviktigt. Det speglar bara verkligheten kring min närmaste krets, inte hur samhället faktiskt har sett ut.
  • ÄngelBängel

Visst är det bara under en kort tid i mitten på 1900-talet hemmafrun var vanlig? I bondesamhället vi kommer från var visserligen mammorna hemma men skötte å andra sidan jordbruket och mycket av barnskötsel sköttes av äldre syskon och mor-/ farmor.

mät ditt värde utifrån vem du är, inte vad du gör.
  • Drakgrodan
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 13:21:42 följande:
    Men då måste man ju vara  utbildad till något speciellt om man skall få ut över 20 tusen..

Vi kommer aldrig få ut så mycket pengar.. Men det skulle vara en dröm såklart
    En dröm är att sambon skall få ut 17,000:- Herregud det är massor för oss.. Då hade vi levt lyxliv  
    Nej, det kan gå ändå. Min man gick två-årig social linje, nu är han enhetschef inom Landstinget och tjänar strax över 37 000 innan skatt, får ut ca 26 000. Han började med ett "enklare" arbete inom landstinget men har jobbat hårt och bra för att komma dit han är i dag. Jag däremot har högskoleutbildning men tjänar "bara" 24 700....

Vi skulle absolut klara oss på en lön, helst mannens då:) Men det är inget vi är intresserade av. Vi gillar båda våra arbeten och den livsstilen det medför att ha bra ekonomi. Och nej, barnen har inte försummats. Vi lägger mycket pengar på resor och upplevelser och på sommarstugan där vi får kvalitetstid tillsammans, när min dotter var ca 13 år så sa hon till mig "mamma, jag minns inga julklappar eller presenter jag fått, men jag minns alla resor och utflykter vi gjort". Så det finns olika sätt att prioritera och konsumera på.
  • Fjonkans
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 13:08:53 följande:
    Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 
    Det beror troligtvis på vilken levnadsstandard man sätter åt sig själv. Du skriver exempelvis att ni har hus, om ni haft en annan boendeform hade ni kanske inte haft lika dyra räkningar och således hade en av er kunnat vara hemma?

Jag tror att problemet idag är att man inte är beredd att tumma på sin levnadsstandard till förmån för att en förälder är hemma heltid/båda är hemma deltid. Min åsikt är att man kan leva på en heltidslön om man är beredd att, i de fall man lever dyrt, omprioritera vad som får kosta. Flytta från den nybyggda 4:an till en lite äldre 3:a där barnen får dela rum, hoppa över dyra semesterresor etc. "Förr i tiden" hade man inte så dyra intressen som många av oss idag har (teknikprylar, resor, märkeskläder).
  • Bippa
    Najs skrev 2010-11-22 16:44:58 följande:
    Allt går om man vill...
    eller det måste gå om man inte har något val. man får rätta mun efter matsäck helt enkelt...
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???