• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • Maria222
    LMJ skrev 2010-11-22 09:24:47 följande:
    Ja valet är helt klart ens eget, inte tal om det. Mycket går ju att prioritera bort o man gör ju vad man tycker är bäst för sina barn. Min farmor blev änka vid 65 års ålder. Hon fick leva på en pension på ca 5000 kr. Hur lätt nu det kan vara i dagens läge. Man måste tänka framåt oxå o kan inte bara leva för sina barn. Min mamma var hemmafru ganska lång tid av våran uppväxt. Visst ska man vara tacksam över det. Men vi hade aldrig speciellt mycket pengar utan fick ärva kläder av varandra, semestrade i husvagn runt om i Sverige, vilket var jätteroligt absolut.  Men själv började jag jobba redan vid 14 års ålder, jag ville ha nya kläder o allt jag inte kunde få hemma.  Dom fick verkligen vända på varenda krona o vi var aldrig bortskämda med pengar.
    Jag ger hellre mitt barn båda delarna, samt ser till att jag har sparat oxå tills den dag jag blir pensionär.
    Det handlar inte om karriär, jag är undersköterska på ett äldreboende. Utan bara pengar att leva av nu o så framöver som pensionär. Jag sparar åt både honom o mig, samt ett buffertsparande. Man vet ju aldrig hur framtiden ser ut.  Men min tanke är snarare att gå ner i tjänst än något annat alternativ. Det kan jag göra för min son <3
    Ja självklart vill man ge sitt barn båda delarna om man kan, jag ger också mina ungar båda delarna :)
    Jag tycker också att det är klokt att båda parter går ner i arbetstid och att barnet kanske går några timmar på dagis från 2-3 års ålder om behovet finns.

Men att sätta små barn (nästan bebisar!) på dagis heltid för att man ska ha råd med en alltför dyr livsstil är vansinne. Och tyvärr gör många människor så i dagens samhälle. En 3 åring bryr sig inte om semestern sker i husvagn på öland eller på lyxhotell i thailand.

Och många som säger att de inte kan vara hemma med sina barn pga ekonomin har helt enkelt dragit på sig för stora utgifter.
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • chokladkaffe

Jag räknade ut att med vårt boende för 5200kr per månad, el, fackavgift och busskort för den som jobbar skulle vi behöva 14625kr enligt socialtjänstens beräkningar för att leva. Det är ju då på miniminivå. Min sambo får ut 20000kr och sen ett barnbidrag på det har vi alltså 21000kr per månad, vi går alltså plus rätt mycket för en mininivå. Så ja, vi skulle kunna ha en försörjare. Kul? Nej inte enligt mig men det skulle ju gå.

• sirisdotter
    Maria222 skrev 2010-11-22 09:02:11 följande:
    Ja det beror ju helt på vad man klassar som belöning.

Jag går gärna i den sk "kvinnofällan" eftersom jag prioriterar mina ungar framför en karriär där jag ska tjäna massor med pengar. Hellre fattig men lycklig och nöjd med vad jag gjort än rik och bitter.

För övrigt kommer min man gå i en mansfälla också eftersom han är hemma mycket han med.
    Tycker inte väninnorna som nu som pensionerade kan bjuda med sina barn och barnbarn på utlandsresor till solen och för skidåkning verkar  bittrare än jag som inte har råd med det....
  • LMJ
    Maria222 skrev 2010-11-22 09:35:01 följande:
    Ja självklart vill man ge sitt barn båda delarna om man kan, jag ger också mina ungar båda delarna :)
    Jag tycker också att det är klokt att båda parter går ner i arbetstid och att barnet kanske går några timmar på dagis från 2-3 års ålder om behovet finns.

Men att sätta små barn (nästan bebisar!) på dagis heltid för att man ska ha råd med en alltför dyr livsstil är vansinne. Och tyvärr gör många människor så i dagens samhälle. En 3 åring bryr sig inte om semestern sker i husvagn på öland eller på lyxhotell i thailand.

Och många som säger att de inte kan vara hemma med sina barn pga ekonomin har helt enkelt dragit på sig för stora utgifter.
    Ja jag fick ju honom sent, o har både hunnit med att vara sambo, leva själv o dragit på mig lån, CSN, + andra lån så jag skulle helt enkelt inte ha råd att vara hemma. Men visst skulle man kunna leva på mindre pengar, dra ner på onödig lyxkonsumtion för att kunna vara hemma med honom mera.  Jag o sambon har några månader på oss att fundera hur vi ska lägga upp det, när jag ska börja jobba igen nästa år.  Vi vill ju ge honom en bra uppväxt oxå. Min syrra gick ner i arbetstid o har inte sina barn alls mycket på dagis 2 o 4 år. Men där kan det vara så att flickorna längtar till dagis o behöver dagiset för att träffa sina små kompisar o göra av med energi. Hemma är dom mycket bråkigare på varandra, en dag kan innehålla många slagsmål. Så dagis är inte bara av ondo, utan dom kan trivas väldigt bra där oxå. Barn behöver ju aktiveras o stimuleras.
  • LMJ

Sedan en liten fråga till. Vad finns för garantier att förhållandet håller? Då står man där utan sin mans pengar, ingen A-kassa heller då man inte varit ute i arbetslivet på länge.  Vem ska då försörja en..? Raka vägen till soc...

• chrissepisse
    LMJ skrev 2010-11-22 10:01:08 följande:
    Sedan en liten fråga till. Vad finns för garantier att förhållandet håller? Då står man där utan sin mans pengar, ingen A-kassa heller då man inte varit ute i arbetslivet på länge.  Vem ska då försörja en..? Raka vägen till soc...
    Precvis vad jag tänkte på när jag läste tråden. Antalet skilsmässor var lägre förr delvis beroende på att kvinnorna var beroende av sina män. Hur kul är det att vid 45 års ålder stå där utan utbildning, pensionssparande och arbetslivserfarenhet. På 70- och 80-talen var det inga problem för kvinnor att få ett arbete efter 20 år hemma med barnen, men det ser annorlunda ut idag.

Även om jag tillhör de heltidsarbetande mammornas skara så kan jag förstå och respektera att andra vill vara hemma. Jag tycker dock att man ska vara realistisk och inte glorifiera den korta hemmafrueran. Det är smart att tänka på framtiden även om man prioriterar att vara hemma under småbarnsåren.
  • k girl

Vi har hus, lån (som vi naturligtvis amorterar på) - både huslån och ett CSN-lån vardera, två bilar.
    Jag har inte tagit ut en föräldradag på ett halvår och vi klarar oss. Faktiskt. Men det är tajt och det är ingenting vi skulle vilja ha i längden; dessutom kommer jag antagligen att ta ut lön från vårt skogsbolag för att betala in lite sociala avgifter och skatt till pension respektive ROT-avdrag...  Jag vill dock arbeta, även om jag förstår känslan att vilja vara hemma med sitt lilla knytt. Det vore guld om jag och min man båda två kunde jobba deltid och vara hemma på deltid.

• rackarmorsan

Jag går hemma. vi har räkningar på ca 26 000 i månaden. Vi bor i lägenhet men hyran är på 10 i månaden. Jag får inte ut ett öre i månaden förutom barnbidrag men vi klarar oss galant på en lön,

• Melan86

Vad menar du med bilbranschen ts?

Min man är bilmekaniker och har inte mer än gymnasiekompetens i ryggen och får ändå ut 22.000 i månaden.

• Havanna82

Varför förstår inte folk att hur man klarar sig har till större del att göra med vad man har för utgifter? Det spelar ingen roll om man får ut 30 000 i lön, när man har utgifter för 29 000 kr.
    Vi väljer vårt levene och har man bara en inkomst får man anpassa sig efter det. Att beror ju på hur man prioriterar och väljer man att en person ska vara hemma så får man dra ner på annat. Däremot väljer man ju kvalitetstid med barnen och mycket annat.

Varför många klararde det bättre förr var för att de inte tog svindyra lån, bodde i dyra hus och levde i det konsumtionsamhället vi lever i idag.

Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???