• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • Längtandsfull
    siggeliten skrev 2010-11-21 23:04:49 följande:
    Vi gör det!
    Två gemensamma barn, två bilar och ett hus på 340kvm. Han jobbar och jag är hemma. Sonen är drygt tre år och dottern drygt ett år. Har nyligen sagt upp mig från mitt jobb och ska vara hemma till nästa höst. Vad som händer sen får vi se men vi klarar oss bra även om jag inte jobbar.
    För mig handlar det om prioritering. Barnen är bara små en gång.
    Ja verkligen men då tjänar din man bra gissar jag.. för du får väll inte några pengar mer än möjligtvis vårdnadsbidrag
  • ModestyB

Det beror på vilket sätt den ena är hemmavarande.
    Vi har löst det så att min man är hemma och studerar på distans, det är inte särskilt betungande studier och han får studiebidrag. Dessutom har vi halvt vårdnadsbidrag eftersom vår dotter bara går 25 timmar per vecka på förskolan.

Vi klarar oss då ekonomisk, min man kan vara hemma och ta hand om markservice som hundar, städning, disk och matlagning. Vi kan ägna vår lediga tid åt att lyxumgås. Vår dotter har tillgång till massor av kvalitetstid med bägge sina föräldrar och det är för oss värt så mycket mer än några tusen i månaden.

• Längtandsfull
    Matillin skrev 2010-11-21 23:06:41 följande:
    Okej, du skrev 9-10 000 i boendekostnad men där kanske du räknade in samfällighetsavgifter och el och vatten med?
    Har ni bundit lånen på hög ränta eftersom ni betalar så pass mycket på ett lån på 1.5 miljoner eller amorterar ni runt 5000?
    Vi har ju dubbla lånekostnaden och förra månaden betalade vi 3600 i ränta?
    Vi har rörligt lån med rätt bra avtal visserligen.
    Ja i den summan har jag räknat in vad det kostar att  bo där vi bor..
    eftersom att vi hade så dåliga inkomster så ville banken att vi skulle amortera lite extra för att kunna justera med det om räntorna höjs.
    Så vi började att amortera 4000:- men nu amorterar vi 3000:- för räntorna höjdes för typ 1 månadsen.
  • siggeliten
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 23:07:49 följande:
    Ja verkligen men då tjänar din man bra gissar jag.. för du får väll inte några pengar mer än möjligtvis vårdnadsbidrag
    Jo, han tjänar ganska bra. Men vi bor även väldigt billigt. Tidigare hyrde vi en lgh och det var mycket dyrare. Vi bestämde oss för att hitta ett hus som gjorde att vi bodde billigare för att barnen skulle få vara hemma. Sen att det råkade bli 9 rum och kök, det var ju bara en bonus.
  • sirisdotter
    ModestyB skrev 2010-11-21 23:10:33 följande:
    Det beror på vilket sätt den ena är hemmavarande.
    Vi har löst det så att min man är hemma och studerar på distans, det är inte särskilt betungande studier och han får studiebidrag. Dessutom har vi halvt vårdnadsbidrag eftersom vår dotter bara går 25 timmar per vecka på förskolan.

Vi klarar oss då ekonomisk, min man kan vara hemma och ta hand om markservice som hundar, städning, disk och matlagning. Vi kan ägna vår lediga tid åt att lyxumgås. Vår dotter har tillgång till massor av kvalitetstid med bägge sina föräldrar och det är för oss värt så mycket mer än några tusen i månaden.
    Möjligheten att plocka ut halvt vårdnadsbidrag och samtidigt ha barn i förskola finns inte i alla kommuner (vårdnadsbidrag finns inte ens i alla kommuner).
  • Lenora

Vi har definitivt varit tvugna att anpassa oss nu när jag är hemmamamma. Semestrarna får lov att kosta hälften så mycket, vi köper möbler o dyl begagnat för det mesta och vi kan inte äta ute mer än ett par gånger i månaden. Vårt hus är inte stort, bara en 200 kvm men då vi har också flyttat ut från storstan för att få ett billigare boende och en bättre uppväxtmiljö för barnen.

Jag förstår helt och fullt att många inte är villiga att ge upp saker från sin levnadsstandard för att vara hemma med sina barn men för oss är det helt klart värt det! 

• ModestyB
    sirisdotter skrev 2010-11-21 23:30:58 följande:
    Möjligheten att plocka ut halvt vårdnadsbidrag och samtidigt ha barn i förskola finns inte i alla kommuner (vårdnadsbidrag finns inte ens i alla kommuner).
    Nej, men om det hänger på 1500 kr/månad om man har råd eller inte så har man troligen inte råd ändå. Sen kan man ju välja att ha sina små barn hemma, men det passar inte vår dotter som har höga krav på stimulans.

Vi har idag en hyra på 8000/månad, men flyttar snart till betydligt mindre där vi kommer betala 5500 kr/månad. Detta för att kunna fortsätta denna extremt välgörande livsstil. En fråga om prioriteringar. Jag tjänar inte alls mycket, 22900 innan skatt, men vi har ändå råd.
  • Dr Mupp
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 22:55:53 följande:
    Dr Mupp skrev 2010-11-21 22:06:39 följande:
    Vad har ni för räkningar egentligen. För mig låter det konstigt att ha 15 000 i räkningar om det bara är det viktigaste när vi har 10-11 000 och då ingår preumarationer och fruktlådor.
    Vi har lån och amortering på 7600:-/månad.
    2500:-/månad i samfallighet (V/A, värme, sopor, parkering, vaktmästare)
    600:-/månad i hushållsel
    100:-/månad fast telefon.
    ca 200:-/månad TV-licens
    500:-/månad Dagis
    1000:-/månad fackavgifter

Det är vad jag kommer på just nu..

Sen har vi tyvärr bundit oss på ett alldeles för dyrt avtal med telia så vi betalar ca 500:-/månad för tv och bredband. Kommer ändra det såfort vi kan.
    Sen har vi också dyra räkningar på mobilen just för att bi betalar av telefonerna så där är också ca 500:-/månad.

Det enda vi har lån på är huset.

Vissa månader blir det mer än 15,000:- i räkningar och ibland mindre så lägger vi 15,000 varje månad så täcker det även dom dyrare månaderna med tanke på att det blir pengar över sen månaden innan.
    Ja där ser man ju skillnadern.
    Vi har dess fasta utgifter varje månad.

Hyra 6900 - Radhus hyresrätt
    El 1000
    Bredband 340
    Mobiltelefon 300
    Tv-licens ca 200
    Fritids 450
    Försäkringar 700
    Fruklådor 340
    Premurationer 400
    Busskort 610 - endast vintertid, annars cyklar maken
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • LMJ
    Att vara hemmafru ÄR en riktig kvinnofälla, vi kvinnor lever längre än våra män. Då dom dött sitter man med en MYCKET dålig pension OM du valt att vara hemmafru. Du blir inte belönad för att du varit hemma o uppfostrat dina barn utan du får leva som en fattigpensionär. Tanken kan visst vara vacker men är inte direkt förenlig med hur verkligheten ser ut.. Tyvärr!
  • Dr Mupp
    LMJ skrev 2010-11-22 00:15:02 följande:
    Att vara hemmafru ÄR en riktig kvinnofälla, vi kvinnor lever längre än våra män. Då dom dött sitter man med en MYCKET dålig pension OM du valt att vara hemmafru. Du blir inte belönad för att du varit hemma o uppfostrat dina barn utan du får leva som en fattigpensionär. Tanken kan visst vara vacker men är inte direkt förenlig med hur verkligheten ser ut.. Tyvärr!
    Tja jag sitter hellre som fattig pensionär än sätter mina barn på dagis 50 timmar i veckan.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???