• ModestyB

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Det beror på vilket sätt den ena är hemmavarande.
    Vi har löst det så att min man är hemma och studerar på distans, det är inte särskilt betungande studier och han får studiebidrag. Dessutom har vi halvt vårdnadsbidrag eftersom vår dotter bara går 25 timmar per vecka på förskolan.

Vi klarar oss då ekonomisk, min man kan vara hemma och ta hand om markservice som hundar, städning, disk och matlagning. Vi kan ägna vår lediga tid åt att lyxumgås. Vår dotter har tillgång till massor av kvalitetstid med bägge sina föräldrar och det är för oss värt så mycket mer än några tusen i månaden.

• ModestyB
    sirisdotter skrev 2010-11-21 23:30:58 följande:
    Möjligheten att plocka ut halvt vårdnadsbidrag och samtidigt ha barn i förskola finns inte i alla kommuner (vårdnadsbidrag finns inte ens i alla kommuner).
    Nej, men om det hänger på 1500 kr/månad om man har råd eller inte så har man troligen inte råd ändå. Sen kan man ju välja att ha sina små barn hemma, men det passar inte vår dotter som har höga krav på stimulans.

Vi har idag en hyra på 8000/månad, men flyttar snart till betydligt mindre där vi kommer betala 5500 kr/månad. Detta för att kunna fortsätta denna extremt välgörande livsstil. En fråga om prioriteringar. Jag tjänar inte alls mycket, 22900 innan skatt, men vi har ändå råd.
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???