• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • Min stora familj

Vi klarar oss inte på en lön..
    så när jag inte är mammaledig så måste jag hitta nått jobb..
    o det är inte lätt här..

Vi bor i hus  och min man har nyss blivit arbetslös och  får 6800 efter skatt  och jag får 6000 efter skatt i mamma penning + barbidrag för 7 barn..
    utgifter ca 16 000 beroende på hur elen höjs 

sen ska allt annat dit..mat bensin kläder..nöjen fritids aktiviteter..skol utflykter ..ja allt..så vi lever oxå väldigt tufft

du är inte ensam

• whabbit
    Cyberdansken skrev 2010-11-23 09:47:03 följande:
    Men i ditt exempel är ju inte allt betalt. Tvärtom.
    Komplettera gärna med rubriker som ska kostnadssättas.
  • whabbit
    2tomtaro4troll skrev 2010-11-23 10:01:33 följande:
    vi hade aldrig klarat oss på en lön-inte ens om vi hade bosatt oss i en 4:a 2 vuxna och 5 barn!

vi MÅSTE ha två bilar då sambon jobbar på annan ort

kan räkna på som minst:
    två bilar,varav en liten toyota och en minibuss= bensin 4000kr/mån, skatt försäkringar etc= 1000kr/mån
    Hyra för en 5:a i ett skitområde: 6200kr
    El: 400kr/mån (?)
    avgift för parkering: 300kr/mån
    Barn/vuxenförsäkring: 1400kr/mån
    hemförsäkring: 150kr i mån (?)
    fackavgift: 850+540= 1390kr/mån
    mobiler: 1000kr/mån (200kr för mig och 800 för sambon)
    internet: 200kr/mån
    tv:licens/tv utbud litet: 250kr/mån
    mat och hygien (2blöjbarn och ett barn med multiallergi): 9000kr/mån
    kläder: 2500kr/mån
    läkarbesök/mediciner (högkostandskort) + salvor som ej är på recept:600kr/mån

= 28390kr/mån och då är det inte inräknat nöje eller fritidsaktiviteter för barnen

det är inte såhär det ser ut hos oss, men en enkel beräkning på vad vi billigast kan komma undan med varje månad då jag över huvud taget inte haft med något förtom det absolut nödvändigaste för att leva. (ja förutom internet då men det är ju nästan ett måste med tanke på barn och skoluppgifter etc)
    Verkar helt rimlig och ganska snarlik med vår fast jag hade exkluderat kläder då vi "kan" gå ett år med samma kläder.
    Värre är det dock för vårt lilltroll men där blir det secondhand och kläder vi får
  • cloudberry79
    2tomtaro4troll skrev 2010-11-23 10:01:33 följande:
    vi hade aldrig klarat oss på en lön-inte ens om vi hade bosatt oss i en 4:a 2 vuxna och 5 barn!

vi MÅSTE ha två bilar då sambon jobbar på annan ort

kan räkna på som minst:
    två bilar,varav en liten toyota och en minibuss= bensin 4000kr/mån, skatt försäkringar etc= 1000kr/mån
    Hyra för en 5:a i ett skitområde: 6200kr
    El: 400kr/mån (?)
    avgift för parkering: 300kr/mån
    Barn/vuxenförsäkring: 1400kr/mån
    hemförsäkring: 150kr i mån (?)
    fackavgift: 850+540= 1390kr/mån
    mobiler: 1000kr/mån (200kr för mig och 800 för sambon)
    internet: 200kr/mån
    tv:licens/tv utbud litet: 250kr/mån
    mat och hygien (2blöjbarn och ett barn med multiallergi): 9000kr/mån
    kläder: 2500kr/mån
    läkarbesök/mediciner (högkostandskort) + salvor som ej är på recept:600kr/mån

= 28390kr/mån och då är det inte inräknat nöje eller fritidsaktiviteter för barnen

det är inte såhär det ser ut hos oss, men en enkel beräkning på vad vi billigast kan komma undan med varje månad då jag över huvud taget inte haft med något förtom det absolut nödvändigaste för att leva. (ja förutom internet då men det är ju nästan ett måste med tanke på barn och skoluppgifter etc)
    Hm, ni skulle ju inte behöva två bilar om bara en jobbade, eller? Och visst kan man bo i en fyra när man är två vyxna och 5 barn, även om jag verkligen inte hade viljat göra det. Fackavgift för den icke-arbetande föräldrern kan man stryka, kläder kan man köpa begagnat. Jag tänker att allt går, men handlar det verkligen om att överleva? Jag vill leva! Jag vill resa, köpa kläder, gå ut och fika etc, inte bara klara livets nödtorft.
    If you love me - please don't feed me!
  • beccagranen

Det beror väl helt och hållet på vart man bor och hur beroende man är av bil etc. Där vi bor ligger ett vanligt 1,5plans hus på ca 2.500 000 - 3 000 000 kr. Det blir ju ett par tusenlappar i månaden i bara ränta, har en kusin som bor norr upp i landet, som köpte en sagolik sekelskiftsvilla på två plan för 380 000 kr. Då blir det inga stora kostnader för hemmet, inte nog med det så är det vedeldad uppvärmning med stora kakelugnar och vattenburna element, gratis ved har dom då deras tomt har skogspartier etc. Gent emot vårt hus som är direktverkande el (vilket innebär många tusenlappar till under vintern). Så bara på rätt boende och uppvärmning har dom nästan sparat in en hel lön mindre. Så jkänns det ju mer möjligt att kunna ha en hemmafru, inte minst då hon är en riktig husmor som odlar mycket eget och bakar etc.

• whabbit
    beccagranen skrev 2010-11-23 10:17:04 följande:
    Det beror väl helt och hållet på vart man bor och hur beroende man är av bil etc. Där vi bor ligger ett vanligt 1,5plans hus på ca 2.500 000 - 3 000 000 kr. Det blir ju ett par tusenlappar i månaden i bara ränta, har en kusin som bor norr upp i landet, som köpte en sagolik sekelskiftsvilla på två plan för 380 000 kr. Då blir det inga stora kostnader för hemmet, inte nog med det så är det vedeldad uppvärmning med stora kakelugnar och vattenburna element, gratis ved har dom då deras tomt har skogspartier etc. Gent emot vårt hus som är direktverkande el (vilket innebär många tusenlappar till under vintern). Så bara på rätt boende och uppvärmning har dom nästan sparat in en hel lön mindre. Så jkänns det ju mer möjligt att kunna ha en hemmafru, inte minst då hon är en riktig husmor som odlar mycket eget och bakar etc.
    Visst är det skillnad på läget, men gratis el finns inte ;). Skog måste ses efter, så hugger man ner ska det planteras om. Att värma upp en stor 2-plansvilla med ved lär också kräva en del ved och jobb. Men visst önskar man ibland att man kunde nöja sig med att bo på vischan, avundas dem som gör det faktiskt.
  • stf

Man klarar sig med bra lön. Jag har 32-35,000 i lön och min fru skulle kunna vara hemma heltid om hon velat. Men det är inte smart, om nu man inte verkligen vill det!

Exempelvis är det bättre om båda arbetar på en lön på cirka 30k i månaden, jämfört med att jag ska göra karriär och få 50,000, man betalar mindre skatt.

Sen är det dumt ifall förhållandet tar slut, den ena har gjort karriär, betalat in på sin pension, kanske sparat lite extra i fonder (i smyg ;) ) medan kvinnan knappt kan ta ett jobb i en snabbkassa på ICA.

Det är inte många förhållanden som håller livet ut!

• 2tomtaro4troll
    cloudberry79 skrev 2010-11-23 10:14:08 följande:
    Hm, ni skulle ju inte behöva två bilar om bara en jobbade, eller? Och visst kan man bo i en fyra när man är två vyxna och 5 barn, även om jag verkligen inte hade viljat göra det. Fackavgift för den icke-arbetande föräldrern kan man stryka, kläder kan man köpa begagnat. Jag tänker att allt går, men handlar det verkligen om att överleva? Jag vill leva! Jag vill resa, köpa kläder, gå ut och fika etc, inte bara klara livets nödtorft.
    jo det är ett måste att ha två bilar-barnen ska till dagis,man ska åka och handla, man ska till läkare varje vecka,man behöver åka in akut ibland etc etc. och då sambon jobbar 23 mil bort så innebär det att man måste åka taxi om man behöver åka till jouren eller sjukhuset sent på kvällen.
    Att ta buss är inget alternativ i vårat fall då vi har ett barn med ADHD som inte klarar av att åka buss.

fackavgiften 540kr kan jag hålla med om, den försvinner ju =)
    Kläder går givetvis att köpa begagnat-men INTE skor tex, eller som 2 av mina barn som har atopiska eksem som kräver att dom har väldigt BRA ytterkläder. vantar som tål klimatet där vi bor går heller inte att köpa begagnat när barnen börjar bli ett par år och äldre-dom slits otroligt. et par vantar går lätt på minst 240kr/st, vilket då blir 1200kr drygt för 1 par vantar till varje barn-men i regel å räcker ju inte det på långa vägar! (speciellt inte för barnet med adhd som förbrukar 2 vinteroveraller och x antal vantar per vinter)

men håller med, jag föredrar att LEVA och inte överleva, men här var ju frågan om man skulle överleva på en inkomst:vilket som sagt är omöjligt för oss hur man än vrider och vänder på det.. ja om man nu inte har en make som tjänar jävligt bra med pengar varje mån ;)
    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Bebis-1008
  • Fru U
    Milla C skrev 2010-11-23 09:24:36 följande:
    Min mamma var "hemmamamma" med mig och mina två systrar tills vi var 8 år. Det var på det glada 70-talet. Då kunde man sambeskattas med sin make/maka och då blev det enklare ekonomiskt att vara hemma än nu.
    Det var fortfarande inte norm. Sambeskattning är väl på g igen om jag inte minns fel
    har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • Rosa30
    Fru U skrev 2010-11-23 12:28:16 följande:
    Det var fortfarande inte norm. Sambeskattning är väl på g igen om jag inte minns fel
    Vilket parti har föreslagit det? Hoppas det inte går igenom, missgynnar ju alla par där bägge vill gå ner i tid och vara hemma på deltid och gynnar en traditionell uppdelning där kvinnan stannar hemma i flera år (jo, rent statistiskt är det kvinnan som tjänar minst, rent statistiskt blir det det alternativ som flest väljer)
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???