• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • LMJ
    Euforia skrev 2010-11-22 23:20:14 följande:
    Ni som tycker att det är så självklart att vara hemmamamma - hade det lika gärna kunnat vara er man som var hemma i flera år medan ni tokjobbade?

Jag kommer aldrig att vara hemmamamma. Jag tror verkligen att mina barn vinner på att ha en intellektuellt stimulerad förälder (jag är forskare och känner att jag utvecklas massor som person av mitt arbete och de samarbeten och resor som de medför). Jag tror också att det finns en risk för en olustig beroendeställning om den ena parten står för stålarna. Det är ju den personen som har bäst förhandlingsläge, alltid. Är det inte ganska mycket press på förvärvsarbetaren dessutom?
      Jag anser detsamma. Tänk om inkomstbringaren blir långtidssjukskriven? Då faller ju allt, såvida man inte har bra försäkringar. Men ett inkomstbortfall vore ju förödande.
  • chokladkaffe

Vad intressant att läsa era nyanserade inlägg om att vara hemma. Att funderingarna kring att vara försörjd och tiden efter en eventuellt skilsmässa faktiskt finns med. Här får man annars intrycket av att alla hemmaföräldrar stoppar huvudet i sanden och inte alls ser några fallgropar med sitt system. Alla väljer ju att ha olika system som påverkar en positivt och negativt men att aldrig se det negativa tycker jag är korkat.

Jag skulle inte vilja vara hemma heltid men mycket väl jobba 80%. Sambon pluggar så det kan man ju se som 80%. Nu ska jag vara hemma med barn strax ett år och då blir det spännande att se hur ekonomin klarar CSN och föräldrapenning men som många säger, man anpassar sig och det är en kort tid. Därefter kanske 80% känns som supermycket pengar

Om man vill och har möjlighet att vara hemma med sin familj och vara försörjd tycker jag visst man kan vara det. Men samtidigt är det smart att inte sticka huvudet i sanden och faktiskt skriva papper där man får rätt till pengar för att klara sig själv en övergångsperiod tills det att man kommer i arbete. Pensionsspara är ju också smart.

• Fru U
    Tygtiiger skrev 2010-11-22 22:08:05 följande:
    Det har varit något som medel- och överklassens kvinnor har kunnat ägna sig åt under en kort period under efterkrigstiden. Fanns väl en och annan även på nittiotalet men det har inte varit någon folkrörelse direkt.
    Det är min uppfattning också. De flesta kvinnor har i alla tider arbetet och arbetat ganska hårt och i princip inom en månad efter födseln (berodde mycket på vilket nätverk de hade)
    har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • Cyberdansken
    LMJ skrev 2010-11-22 22:18:49 följande:
    Men skulle det ge en pension att klara sig på, även om man pansionssparar privat oxå? 
    Det beror väl på vad man anser vara en bra pension, samt hur mycket den andre parten tjänar. Individuellt och därför inte möjligt att svara på. Dessutom är det svårt att säga hur mycket man behöver för att "klara" sig. Det är också individuellt ju.
  • Cyberdansken
    sirisdotter skrev 2010-11-22 22:59:35 följande:
    Och det gör alla frivilligt? 

Vaför är inte pensionen arrangerad så från början så att den förälder som sköter familjens barn får hälften av familjens pensionspoäng  automatiskt utan förhandling inom familjen?

Kanske också efter skilsmässa -   barnet har även då två föräldrar.
    Nej, det gör väl inte alla, men om man inte gör det skal den andre kanske välja jobba i stället. Ska en vara hemma ska det ju vara ett gemensamt beslut.

Att pensionen inte är inrettat så är väl en kombination av att dom politiska partierna inte vill att någon ska vara hemma på heltid, det är kanske bra för barnen, men anses av många vara en kvinnofälla, samt av att dom flesta politikerna är män.
  • Milla C
    Fru U skrev 2010-11-22 21:52:07 följande:

Inte läst tråden (ja, jag vet jag borde men jag är sjuk och trött) och jag har bara en fråga: I vilken era talar vi om där en kvinna kunde vara BARA hemmamamma?

Min mamma var "hemmamamma" med mig och mina två systrar tills vi var 8 år. Det var på det glada 70-talet. Då kunde man sambeskattas med sin make/maka och då blev det enklare ekonomiskt att vara hemma än nu.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • whabbit
    Saaaraa skrev 2010-11-22 22:52:08 följande:
    Vad har ni för utgifter om ni måste betala 25 000 efter att allt är betalat??
    Boende 8000kr (2100 avgift, 6900kr ränta föra avdrag)
    Bil 2200kr (allt inräknat ner till parkeringsavgiften typ)
    Mat 8000 (2 vuxna, ett barn, barnartiklar inräknat)
    Personförsäkringar 500kr
    A-kassa/fackförbundsavgift 650kr
    Telefon 500kr
    Comhem 400kr
    Bospar 300kr
    CSN1800kr
    El 350kr
    TV-licens 150kr
    Läkarbesök + mediciner 300kr

Totalt: 23150kr

Med SL-kort blir det 24550kr.

Såg nu att TS hade exkluderat mat och bensin, vilket för oss är totalt ca 7000kr.
    I det fallet har vi ca 17500kr/mån "fasta" kostnader men för att se om man kan leva
    på en lön måste ju detta vara med i kalkylen.
  • Cyberdansken
    whabbit skrev 2010-11-23 09:38:15 följande:
    Boende 8000kr (2100 avgift, 6900kr ränta föra avdrag)
    Bil 2200kr (allt inräknat ner till parkeringsavgiften typ)
    Mat 8000 (2 vuxna, ett barn, barnartiklar inräknat)
    Personförsäkringar 500kr
    A-kassa/fackförbundsavgift 650kr
    Telefon 500kr
    Comhem 400kr
    Bospar 300kr
    CSN1800kr
    El 350kr
    TV-licens 150kr
    Läkarbesök + mediciner 300kr

Totalt: 23150kr

Med SL-kort blir det 24550kr.

Såg nu att TS hade exkluderat mat och bensin, vilket för oss är totalt ca 7000kr.
    I det fallet har vi ca 17500kr/mån "fasta" kostnader men för att se om man kan leva
    på en lön måste ju detta vara med i kalkylen.
    Men i ditt exempel är ju inte allt betalt. Tvärtom.
  • cloudberry79

Vi hade klarat oss på min lön, vi har utgifter på ungefär samma summa som min lön är, men då hade vi aldrig haft råd med nöjen, nya kläder, några resor alls (alltså inte ens till morfar som bor några mil bort) etc. Vi har valt att inte ha det så snålt och väljer hellre att arbeta något båda två. Vårt barn går ungefär 30 timmar på fsk i veckan.

If you love me - please don't feed me!
  • 2tomtaro4troll

vi hade aldrig klarat oss på en lön-inte ens om vi hade bosatt oss i en 4:a 2 vuxna och 5 barn!

vi MÅSTE ha två bilar då sambon jobbar på annan ort

kan räkna på som minst:
    två bilar,varav en liten toyota och en minibuss= bensin 4000kr/mån, skatt försäkringar etc= 1000kr/mån
    Hyra för en 5:a i ett skitområde: 6200kr
    El: 400kr/mån (?)
    avgift för parkering: 300kr/mån
    Barn/vuxenförsäkring: 1400kr/mån
    hemförsäkring: 150kr i mån (?)
    fackavgift: 850+540= 1390kr/mån
    mobiler: 1000kr/mån (200kr för mig och 800 för sambon)
    internet: 200kr/mån
    tv:licens/tv utbud litet: 250kr/mån
    mat och hygien (2blöjbarn och ett barn med multiallergi): 9000kr/mån
    kläder: 2500kr/mån
    läkarbesök/mediciner (högkostandskort) + salvor som ej är på recept:600kr/mån

= 28390kr/mån och då är det inte inräknat nöje eller fritidsaktiviteter för barnen

det är inte såhär det ser ut hos oss, men en enkel beräkning på vad vi billigast kan komma undan med varje månad då jag över huvud taget inte haft med något förtom det absolut nödvändigaste för att leva. (ja förutom internet då men det är ju nästan ett måste med tanke på barn och skoluppgifter etc)

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Bebis-1008
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???