• Längtandsfull

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Förr var det vanligt att oftast kvinnan var hemmafru.
    Min mormor var det i 18 år innan hon började jobba.

Men det jag funderar på är om det verkligen fungerar ekonomiskt idag.

Såvida man inte lever i en liten lägenhet och inte har så mycket räkningar.

Vi har hus och räkningar på 15,000:-/månad då är inte bensin och mat medräknat.
    Idag är jag arbetslös får ca 4000:-/månad och sonen är på dagis 15 timmar/v och sambon jobbar får ca in 12,000:-/månad.

Som ni märker så lever vi otroligt tajt idag så jag undrar verkligen hur familjer med en vuxen hemma klarar sig.. 

• Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???
  • elektra1

jobbar din sambo heltid ts?  Det är väldigt låg lön han får. Då får jag mycket mera fast jag inte jobbar heltid. Får ut en 18 tusen efter skatt. jobbar som personlig assistent.

• Empiiis
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 16:34:58 följande:
    Men så alltså alla som jobbar inom bilbranchen är låginkomstagare..
    Verkligen inte. Vad gör han inom bilbranchen?
    Låter som han är lågavlönad, men det beror helt på hans arbetsuppgifter.
  • Längtandsfull
    elektra1 skrev 2010-11-21 17:36:27 följande:
    jobbar din sambo heltid ts?  Det är väldigt låg lön han får. Då får jag mycket mera fast jag inte jobbar heltid. Får ut en 18 tusen efter skatt. jobbar som personlig assistent.
    Ja han jobbar heltid.. han har haft olika jobb och alltid jobbat heltid men aldrig fått ut mer än ca 13,000:- en vanlig månad.
    Han tvättar och polerar bilar..
  • Längtandsfull
    elektra1 skrev 2010-11-21 17:36:27 följande:
    Då har du riktigt bra lön... Grattis
    Empiiis skrev 2010-11-21 17:39:39 följande:
    Verkligen inte. Vad gör han inom bilbranchen?
    Låter som han är lågavlönad, men det beror helt på hans arbetsuppgifter.
    Han tvättar och polerar..
  • kg8
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 13:21:42 följande:
    Men då måste man ju vara  utbildad till något speciellt om man skall få ut över 20 tusen..

Vi kommer aldrig få ut så mycket pengar.. Men det skulle vara en dröm såklart
    En dröm är att sambon skall få ut 17,000:- Herregud det är massor för oss.. Då hade vi levt lyxliv  
    Det är väl inte så säkert, min man har inte läst gymnasiet. Högstadiet är det högsta han läst och där gick han ur med ca 4-5 godkända ämnen, ett MVG och resten IG.
    Idag är han 27 och får ut ca 25000 i månaden, efter skatt 
  • Längtandsfull
    kg8 skrev 2010-11-21 17:46:31 följande:
    Det är väl inte så säkert, min man har inte läst gymnasiet. Högstadiet är det högsta han läst och där gick han ur med ca 4-5 godkända ämnen, ett MVG och resten IG.
    Idag är han 27 och får ut ca 25000 i månaden, efter skatt 
    ok.. vad gör han då?? Då måste han haft flyt..
  • PetraD

vi har en del onödiga skulder/krediter...
    men hade vi bara haft det vanliga med hus tele försäkringar osv hade vi klarat det jättebra med bara hans inkomst.. det är en önskan vi har att jag ska vara hemma så mycket som möjligt

• Gullan från Arkadien

Det tror jag nog. Om jag hade haft en sambo utan jobb hade den enda extra utgiften jämfört med om jag  bor själv varit lite mer mat och kläder, samtidigt skulle ju en person utan jobb innebära ökade möjligheter att planera, handla billigt, göra storkok etc. Ett barn borde kunna rymmas i det. 
    Visst skulle man behöva dra  in på onödiga utgifter men nog skulle det vara möjligt om än inte för de som tjänar allra sämst. 

• Längtandsfull

Men sambon skulle inte kunna driva vårt hus och liv på bara sin lön..
    Skulle det hända nått och vi separerar eller nått så kommer vi få sälja för vi måste ha båda vara inkomster för att kunna få runt allt..

Då är vi bra på att snåla och lever värkligen inte över våra tillgångar..
    Vi har inte en krona i månaden över till spara eller nöjen just nu och har inte haft det på 2 år...
    Just för att jag inte haft något jobb.. Föräldraledig sen arbetslös.

Inte kul alls och man längtar tills det blir bättre ekonomiskt.

Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???