• frufri

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Det är klart att man gör det!!! Man får väl se till att inte ha mer utgifter än man klarar av bara. Jag har varit hemma i många år och nu när vi har barn kommer jag vara hemma många, många fler år! Min man får ut ca 20 000 efter skatt, sen är det barnbidrag på 1050 kr och snart får jag vårdnadsbidrag på 3000 kr. Det funkar dock utan vårdnadsbidrag med. Inga problem! :) Vill man va hemma så kan man! :) Det kommer säkert gå bra med enbart din mans lön ska du se!!

• frufri
    2tomtaro4troll skrev 2010-11-23 11:33:01 följande:
    jo det är ett måste att ha två bilar-barnen ska till dagis,man ska åka och handla, man ska till läkare varje vecka,man behöver åka in akut ibland etc etc. och då sambon jobbar 23 mil bort så innebär det att man måste åka taxi om man behöver åka till jouren eller sjukhuset sent på kvällen.
    Att ta buss är inget alternativ i vårat fall då vi har ett barn med ADHD som inte klarar av att åka buss.

fackavgiften 540kr kan jag hålla med om, den försvinner ju =)
    Kläder går givetvis att köpa begagnat-men INTE skor tex, eller som 2 av mina barn som har atopiska eksem som kräver att dom har väldigt BRA ytterkläder. vantar som tål klimatet där vi bor går heller inte att köpa begagnat när barnen börjar bli ett par år och äldre-dom slits otroligt. et par vantar går lätt på minst 240kr/st, vilket då blir 1200kr drygt för 1 par vantar till varje barn-men i regel å räcker ju inte det på långa vägar! (speciellt inte för barnet med adhd som förbrukar 2 vinteroveraller och x antal vantar per vinter)

men håller med, jag föredrar att LEVA och inte överleva, men här var ju frågan om man skulle överleva på en inkomst:vilket som sagt är omöjligt för oss hur man än vrider och vänder på det.. ja om man nu inte har en make som tjänar jävligt bra med pengar varje mån ;)
    Fast då är ju ni i en väldigt speciell situation. Vilket jag har djup förståelse för. Missförstå mig inte!! Men de flesta åker ju inte till doktorn varje vecka eller behöver köpa special kläder till barnen. Förstår att det är nödvändigt i er situation och att ni inte skulle klara er på endast en lön. Men det är ju inget hållbart argument för att det inte går att en stannar hemma med barnen... Men det kanske inte var menat så heller??
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???