Inlägg från: April barn |Visa alla inlägg
  • April barn

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Klart att det är möjligt, men man får ju dra ner ordentligt på standarden.
    Kan en familj leva på bidrag så kan man också leva på en län, allt handlar om vilka utgifter man skaffar sig.

• April barn
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 13:27:19 följande:
    Zeplien skrev 2010-11-21 13:18:38 följande:
    Kan en familj leva på bidrag så kan man också leva på en län, allt handlar om vilka utgifter man skaffar sig.
    Fast vi klarar oss inte på bara en lön.. Sambon ca 12-13,000:- jag ca 4000:- och Barnbidrag 1050:-
    Så snålar vi rejält men vi bor i hus och dit går dom mesta penagrna.
    Ja hus är ju inte direkt billiga, tror att många får kanske bo i lägenhet istället om den ene vill vara hemma (om den andra inte tjänar bra då)
  • April barn
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 13:27:19 följande:
    Zeplien skrev 2010-11-21 13:18:38 följande:
    Fast vi klarar oss inte på bara en lön.. Sambon ca 12-13,000:- jag ca 4000:- och Barnbidrag 1050:-
    Så snålar vi rejält men vi bor i hus och dit går dom mesta penagrna.
    Men egentligen vi får ut ca 12 000 i månaden och det klarar vi oss på, eftersom vi måste.
    Men då bor vi som sagt i lägenhet och har inga somnhellst utgifter (tex lån, bil, dyra försäkringar)
    Men går gör det absolut, men om man frivilligt vill leva så är en annan sak.
  • April barn
    Längtandsfull skrev 2010-11-21 13:40:50 följande:
    Ne det är inte billigt.. men vi betalar ca 9,000:- för att bo i detta radhus i månaden och för att hyra en 4,a här i våra trakter som endå är hyffrade så får du ge ca 8000:-
    Nej det beror ju på vart man bor också, vissa områden är ju dyrare än andra.
    Jag är bara säker på att det alltid går, men jag tror ingen frivilligt vill leva på det viset :)
  • April barn
    FraYo skrev 2010-11-21 13:52:38 följande:
    Nej fast det är skillnad. STOR skillnad att EN ska behöva belastas med all den ekonomiska biten. Jag hade INTE velat jobba heltid för att försörja min man + barn. Hade du?
    Varför ska då han försörja mig + barn?

Lika ska va lika. Oavsett om det är på hemmaplan eller arbetsmässigt.
    Jag hade inte stått ut med att gå hemma konstant utan att få jobba lite (jag har bara halvtid i kommunen men jobbat 70% de sista året).

Men det är fortfarande så att jag går går mer på vad VI vill. Han hade mer än gärna gått ner i procent o varit hemma mer om jag hade haft en högre tjänst. Så vad skulle ge mig rätt att gå hemma ? De är lite så mina tankar svävar
    Nej men om mannen tycker att det är helt ok, han kanske tycker att det är bättre än att sätta på dagis.
    Om BÅDA parter vill att en ska vara hemmaförälder, det behöver ju inte nödvändigtvis vara kvinnan.
  • April barn
    FraYo skrev 2010-11-21 14:02:11 följande:
    Men jag vill ju inte låta hnm gå hemma =P
    hehe nej, men i vissa familjer så tycker ju båda att det är en jättebra lösning. Då är det ju bra om de kan göra så, vi skulle jättegärna göra det men har inte råd.
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???