Inlägg från: konkelbär |Visa alla inlägg
  • konkelbär

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Vanliga dödliga, dvs de som inte var borgare, prästerskap eller adel, hade definitivt inte råd att låta kvinnan gå hemma utan att göra något mer än laga mat, städa och ta hand om barn. Den större delen av befolkningen tillhörde just bondeskapet och deras kvinnor fick snällt arbeta även dem. Vad tror ni egentligen? Att det bara var karlar som arbetade förr?

Fina damer kanske slapp undan arbete förr i dagarna, men de allra flesta kvinnor fick arbeta på fälten med rovor och sädeslag, som pigor, hushållerskor, osv. Helt beroende på var man bodde givetvis.

• konkelbär

Om ni nu missat historialektionerna i skolan, har ni väl ändå sett en och annan Astrid Lindgren-film? Eller läst någon Selma Lagerlöf-bok?

Ursäkta den spydiga tonen, det är inget personligt, men jag blir ganska trött på föreställningen om att kvinnan hade semester fram t o m 1950-talet. Jag skulle säga att kvinnan hade dubbelt arbete fram t o m mitten av 1900-talet då hon BÅDE skulle sköta ett arbete, hushåll och barn. Ingenting har egentligen förändrats, förutom den uppmärksammade rätten för fäder att också ta del av föräldraskapets privilegier.

• konkelbär
    Längtandsfull skrev 2010-11-22 13:50:59 följande:
    Men jag måste ju säja att det är månad som idag är 70-.80 år som gick hemma i många år..
    Jag pratar inte om 100-200 år tillbaka..

Det VAR vanligare bland våra mor och farföräldrar att en var hemma.
    Min mormor är 75 och hon var hemma i 18 år ungefär..
    Det har min mamma och hennes bror fått mycket för..
    Nu är ju inte din mormor (no offens) någon allmän representant för normen 70 år tillbaka. Jag hävdrar fortfarande, eftersom att jag läst en hel del historia, att majoriteten av alla kvinnor behövde arbeta. Även i början av 1900-talet.
  • konkelbär
    Längtandsfull skrev 2010-11-22 14:34:35 följande:
    Ne det är hon ju såklart inte men det är många jag känner som varit hemma med barnen och hushåll under några år och sen börjat jobba.. Inte bara min mormor som sagt..
    På samma sätt har ingen kvinna i min släkt gått hemma. Varken min mormor, mormorsmor eller hennes mamma. Eller min farmor, farmorsmor och hennes mamma.

Men det är ju oviktigt. Det speglar bara verkligheten kring min närmaste krets, inte hur samhället faktiskt har sett ut.
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???