• Lenora

Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???

Vi har definitivt varit tvugna att anpassa oss nu när jag är hemmamamma. Semestrarna får lov att kosta hälften så mycket, vi köper möbler o dyl begagnat för det mesta och vi kan inte äta ute mer än ett par gånger i månaden. Vårt hus är inte stort, bara en 200 kvm men då vi har också flyttat ut från storstan för att få ett billigare boende och en bättre uppväxtmiljö för barnen.

Jag förstår helt och fullt att många inte är villiga att ge upp saker från sin levnadsstandard för att vara hemma med sina barn men för oss är det helt klart värt det! 

• Lenora
    LMJ skrev 2010-11-22 10:01:08 följande:
    Sedan en liten fråga till. Vad finns för garantier att förhållandet håller? Då står man där utan sin mans pengar, ingen A-kassa heller då man inte varit ute i arbetslivet på länge.  Vem ska då försörja en..? Raka vägen till soc...
    Det beror förstås på vilken situation man befinner sig i.

För en väninna till mig hände det värsta - efter nästan tio år som hemmafru skiljde de sig. Det tog henne över ett år att hitta ett jobb som hon ville ha men som tur var fick hon ut nästan två miljoner kr när tillgångarna delades upp och hon klarade sig utan att behöva ge upp alltför mycket av sin levnadsstandard.

Själv är jag väldigt säker på att jag kan få ett jobb inom ett par månader ifall något skulle hända oss men då är jag också högutbildad med arbetslivserfarenhet.
  • Lenora
    LMJ skrev 2010-11-22 14:42:19 följande:
    Det är inte ALLT eller inget det handlar om. Jag skrev att jag o sambon funderar på att gå ner i arbetstid för att ge Linus kvalite´på uppväxten. Inget om att han ska lämnas på dagis 11-12 timmar om dagen. Jag är ingen lattemamma som gillar att sitta o fika o leta aktiviteter. Jag bor heller inte i en stor stad så här finns knappt ett fik. Ni som valt att vara hemma, får tycka det ÄR bra.  Vi är alla olika.
    Dom synpunkter jag har haft handlar om vad man får för pension? Om förhållandet spricker, HUR försörjer man sig o sina barn om man står långt utanför arbetsmarknaden? I dagens samhälle måste man nog tänka både en o två gånger över vad det ger för konsekvanser i framtiden.
    Sedan är det väl ett materialistiskt samhälle vi lever i. Barn ser till det yttre, vad andra har för kläder o mobiler o tänk om han vill spela ishockey? Ska man då säga nej för att man valt o gå hemma.. Hemma är inget alternativ för mig. Sedan är det MIN ekonomiska situation det handlar om.
    OM ni har så bra ekonomi att era barn kan få utveckla sina intressen + ha er hemma är ju det bra.
    Jag är själv en ganska social människa och trivs med att umgås med andra mammor och deras barn under dagarna oavsett om vi myser hemma hos någon av oss eller åker till en djurpark eller så men jag kan förstås förstå att inte alla skulle tycka om den livsstilen. Dessutom har vi lärt känna så många familjer sedan jag valde att vara hemmamamma att vi måste gå på barnkalas flera gånger i månaden. Trivs man inte med att hitta på aktiviteter med andra familjer är förstås inte hemmamammalivet någon höjdare.

Jag ser ingen större skillnad på barnens fritidsaktiviteter på kvällstid där vi bor oavsett om deras mammor är hemma eller inte. De verkar alla ha någon aktivitet nästan varenda kväll. Inte heller har jag sett att någon av hemmamammornas barn har sämre kläder eller färre prylar än andra men du kanske har en annan erfarenhet av de hemmamammor som du umgås med?

Det är klart att jag och de andra hemmamammorna i vårt område har förmånen att ha en hysfad ekonomi men särskilt rika skulle jag inte säga att vi är. Vi har bara valt bort en del lyx som att inte äta ute lika ofta, vi bor längre från storstan och vi går inte ut på krogen mer än ett par gånger i månaden nuförtiden.

Av de skiljmässor som har hänt i min umgängeskrets har hemmamammorna klarat sig bra, det är klart att de har varit tvugna att börja jobba igen men det är väl inte hela världen. Jag berättade om en av dem i en tidigare post och jag kan berätta om en annan vän som hade varit hemma i 20 år när de skiljde sig men som startade upp en egen firma i modebranschen och tjänar riktigt bra nu. 
  • Lenora
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-11-22 20:42:07 följande:
    Ligger kanske nåt i vad du säger, men tänk också på detta att det är inte särdeles många mammor som är hemmafruar en längre tid. För när man sen får lite äldre barn tycker de faktiskt inte det är nåt kul atts om du springer och mammafikar med spädbarnsmammor, de vill ha  mer utbyte av detta. Hade några andra föräldrar varit hemma med barn i samma ålder vore det ju toppen, men det är ju ovanligt i Sverige med att folk går hemma när barnen är 3-6 år liksom om de inte har småsyskon. Då kan det bli ensamt om man inte känner nån med barn i den åldern som tex är arbetslösa eller sjukskrivna kanske.
    Nu har jag i och för sig själv tänkt att vara hemma till barnen är i 5 års åldern men jag bor också i England där det är ganska vanligt att mammorna är hemma med barn i den åldern. Jag har en stor umgängeskrets av mammor som är hemma med sina barn och de äldre leker jättebra tillsammans med de yngre och de flesta verkar ha ett bra liv med många nära vänner i alla åldrar. Till och med en del av de yngre tonåringarna hänger med på en del av våra aktiviteter. Jag tror och hoppas att mina vänner får lika mycket utbyte av deras relation till mig som jag får ut av dem oavsett vilken ålder deras barn är.
Svar på tråden Kan en familj verkligen överleva ekonomiskt om en är hemmafru/hemmaförälder? Förr gick det, men idag???