Har kvinnor inget ansvar?
Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!
Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?
Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!
Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?
Nej.
Du är aldrig någonsin ansvarig för att någon annan väljer att begå ett vidrigt lagbrott mot dig.
"Här sitter jag i mitt koncentrationsläger. Undrar om jag inte ändå är lite ansvarig för att jag sitter här...?"
Nej, alltså jag kan inte se det. Gällande vissa slags sexuellt utnyttjande så kan jag i vissa fall dra det till att det kan finnas omständigheter, som om man ljuger om sin ålder t ex, men oftast verkligen inte. Man ska inte beskyllas om någon tar sig rätten att med våld ha sex med en mot ens vilja när man uttrycker det, för det är vad som räknas in i våldtäkt. Våldtäkt är ju inte att man bara ångrat sig efteråt liksom. Samma gäller om män blir våldtagna också såklart.
Blir man våldtagen så är det mot ens vilja och varför ska man bära skulden om någon begår brott mot en? Man ska inte begå brott mot någon, även om den t ex går ensam på kvällen eller är full i soffan, även om man kan säga att det inte är smart att bli full i soffan t ex. Det är inte ens fel att man blir våldtagen även om man t ex däckat eller legat på en parkbänk, även om det var dumt att göra det. Man behöver inte vara smart för att man ska behöva slippa våldtäkt eller mord.
Man får helt enkelt inte begå våldsbrott mot någon.