• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • Miss Cee

Nej.

Du är aldrig någonsin ansvarig för att någon annan väljer att begå ett vidrigt lagbrott mot dig.

"Här sitter jag i mitt koncentrationsläger. Undrar om jag inte ändå är lite ansvarig för att jag sitter här...?"

• LyckligtSlut

Nej, alltså jag kan inte se det. Gällande vissa slags sexuellt utnyttjande så kan jag i vissa fall dra det till att det kan finnas omständigheter, som om man ljuger om sin ålder t ex, men oftast verkligen inte. Man ska inte beskyllas om någon tar sig rätten att med våld ha sex med en mot ens vilja när man uttrycker det, för det är vad som räknas in i våldtäkt. Våldtäkt är ju inte att man bara ångrat sig efteråt liksom. Samma gäller om män blir våldtagna också såklart.

Blir man våldtagen så är det mot ens vilja och varför ska man bära skulden om någon begår brott mot en? Man ska inte begå brott mot någon, även om den t ex går ensam på kvällen eller är full i soffan, även om man kan säga att det inte är smart att bli full i soffan t ex. Det är inte ens fel att man blir våldtagen även om man t ex däckat eller legat på en parkbänk, även om det var dumt att göra det. Man behöver inte vara smart för att man ska behöva slippa våldtäkt eller mord.

Man får helt enkelt inte begå våldsbrott mot någon.

PMS året runt :(
  • LyckligtSlut
    riboflavin skrev 2010-06-23 10:10:08 följande:
    Med risk för missförstådd ironi.

Män kan ju inte bli våldtagna, de vill ALLTID ha sex.

Nä samma tänk gäller även i situationer där män är offer, även om våra domstolar är stofila och inte riktigt hänger med i vissa fall 
    Sex och våldtäkt är inte samma sak. Du menar att du alltid vill att en främmande man ska t ex slänga in dig i bilen, hota dig med kniv och fista dig i röven? Menar du det på allvar?
  • LyckligtSlut
    LyckligtSlut skrev 2010-06-24 05:13:06 följande:
    Sex och våldtäkt är inte samma sak. Du menar att du alltid vill att en främmande man ska t ex slänga in dig i bilen, hota dig med kniv och fista dig i röven? Menar du det på allvar?
    Ok inser att jag missuppfattade ts inlägg där. Fattade det inte alls nämligen.
  • LyckligtSlut
    Newbride2008 skrev 2010-06-23 10:23:54 följande:
    Jag tycker att det är beroende på situationen. Är personen inlåst eller utsatt för dödshot kan det vara svårt att ta sig bort. Då tycker jag inte att personen har något ansvar utan stannar kvar utifrån rädsla. Den personen behöver hjälp.
    Stannar man för att man godtar idiotens ursäkt så har man ansvar.
    Mm, alltså en del ansvar har man att då ta sig ifrån därifrån, men jag kan förstå att man i en känslig eller pressad situation inte gör det, men man har ändå ett ansvar mot sig själv att lämna om man blir illa behandlad, men ansvarig för att våldtäkterna och misshandeln äger rum har man ju inte. Däremot att man är kvar och låter sig bli utsatt för den, för att förenkla lite, men menar inte att det är hennes ansvar att han gör det.
  • LyckligtSlut
    tjockis skrev 2010-06-23 11:08:24 följande:
    Jag kan blotta mig totalt för en liten stund:
    För några år sen blev jag så full på en fest att jag knappt kunde röra mig, 3 killar utsatte mig för övergrepp...minns att jag sa ordet nej flera gånger..
    Om jag nu aldrig druckit den där sista groggen och blivit så full hade det aldrig hänt? mitt ansvar låg då på att inte supa mig så full? för jag då blev ett mer lämpligt offer?
    Nej, det var inte ditt ansvar alls att de våldtog dig när du sa nej. Även om du var så full. Men visst är det kanske dumt att supa sig så full så man inte kan röra sig, men det är INTE ditt fel att de bestämde sig för att våldta dig!

Jag blev också nästan ihjälslagen och blev illa våldtagen av en man jag träffat via internetdejt. Jag har tänkt en miljon gånger att hade jag inte träffat den mannen, hade jag tolkat bättre, hade jag tagit med en kompis osv då hade det aldrig hänt. Visst hade det varit smartare av mig eftersom jag vet att det kan finnas elaka människor.

Så jag gjorde en del val som gjorde mig till ett lättare offer, men det är inte offrets fel att våldsmannen bestämmer sig för att begå ett brott. Brottet står för dem som begår brottet oavsett hur lämplig man är som offer i en viss situation.

Är inte brottet räknat som värre när offret är extra utsatt till och med och inte kan försvara sig alls?
  • Miss Obsessive
    Selfish Geene skrev 2010-06-24 00:19:43 följande:
    Vilket trams! Visst finns det rättigheter i trafiken precis som överallt där det finns skyldigheter.
    När det är grönt har du rätt att köra
    Där det finns en P-skylt har du rätt att parkera
    På en huvudled har du rätt att köra utan att lämna företräde
    osv

Du försöker krångla dig ur frågeställningen: Varför lär du dina barn att se sig för innan de går ut på ett övergångsställe?

Svaret är troligtvis: Man ska se sig för innan man går ut i gatan för att alla inte respekterar trafikreglerna, bilar är hårda barn är mjuka. Det är osmart att gå rakt ut i gatan bara för att du "har rätt" att göra det.
    Tummen upp!
  • Selfish Geene
    Miss Cee skrev 2010-06-24 01:41:02 följande:
    Nej.

Du är aldrig någonsin ansvarig för att någon annan väljer att begå ett vidrigt lagbrott mot dig.

"Här sitter jag i mitt koncentrationsläger. Undrar om jag inte ändå är lite ansvarig för att jag sitter här...?"
    Som någon skrivit tidigare: Det är skillnad att "ta ansvar för sig själv" och att "ta ansvar för någon annan"
    Ingen har ansvar för någon annanns handlingar, men de har ansvar över sitt eget beteende och att inte utsätta sig för onödiga risker.

Om personen som sitter i koncentrationsläger självmant åkte dit, väl medveten om riskerna, knackar på och säger "hej, jag är jude!". Då har personen ett ansvar (och en bristande förmåga att se konsekvenser av sitt eget handlande)
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-24 00:53:43 följande:
    Nej, en av de viktigaste grundreglerna i trafiken är att du har inga rättigheter, endast en massa skyldigheter. Om du tar ett körkort kommer du få höra massor om det.
    Om du vill veta mer om detta föreslår jag att du tar det i min gästbok istället.

Åter till topic
    I parken däremot har jag en massa rättigheter, som att gå klädd som jag vill utan att behöva vara rädd för att bli attackerad. Jag har rätt att vara fredad i min egen bostad. Och framförallt, jag har rätten över min egen kropp! Det är dock inte mitt ansvar att se till att någon annan lämnar den ifred.
    Oavsett om du har rätt eller inte så antar jag att du förstår att skyldigheter i trafiken inte innefattar barn!?
    Ett barn har inte "skyldigher" att ta hänsyn till bilister. Därmed inte sagt att man inte ska uppmana dom att ta ansvar (eller "predika ansvar" om du hellre formulerar dig så ) när de befinner sig i trafiken.
    Just för att man inte kan veta (eller förutsätta) att alla andra följer reglerna (man kan vara hyffsat säker på att många inte uppfyller sina skyldigheter)

Att säga till sitt barn: "Du har rätt att gå före på obevakade övergångsställen, om bilisterna inte respekterar det är det inte ditt ansvar, du ska inte behöva se dig för bara för att vissa inte respekterar zebra-lagen"
    det vore idiotiskt.
  • BlommyNess12
    Selfish Geene skrev 2010-06-24 07:23:27 följande:
    Oavsett om du har rätt eller inte så antar jag att du förstår att skyldigheter i trafiken inte innefattar barn!?
    Ett barn har inte "skyldigher" att ta hänsyn till bilister. Därmed inte sagt att man inte ska uppmana dom att ta ansvar (eller "predika ansvar" om du hellre formulerar dig så ) när de befinner sig i trafiken.
    Just för att man inte kan veta (eller förutsätta) att alla andra följer reglerna (man kan vara hyffsat säker på att många inte uppfyller sina skyldigheter)

Att säga till sitt barn: "Du har rätt att gå före på obevakade övergångsställen, om bilisterna inte respekterar det är det inte ditt ansvar, du ska inte behöva se dig för bara för att vissa inte respekterar zebra-lagen"
    det vore idiotiskt.
    Och vad exakt föreslår du att jag ska göra? För att minimera risken för att bli våldtagen behöver jag göra detta

*Flytta ifrån min sambo, eller åtminstone inte vistas ensam med honom, och absolut aldrig säga emot honom.
    *Inte umgås ensam med manliga släktingar

För det är där de STÖRSTA riskfaktorerna ligger i. Just nu utsätter jag mig för den största risken någonsin, jag ligger naken i sängen brevid den man som är mest sannolik att våldta mig om jag någonsin blir våldtagen, min partner.

Så nu är jag ju rätt dum i huvudet alltså, om han bara hoppar på mig så får jag ju skylla mig själv.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?