Inlägg från: Miss Cee |Visa alla inlägg
  • Miss Cee

Har kvinnor inget ansvar?

Nej.

Du är aldrig någonsin ansvarig för att någon annan väljer att begå ett vidrigt lagbrott mot dig.

"Här sitter jag i mitt koncentrationsläger. Undrar om jag inte ändå är lite ansvarig för att jag sitter här...?"

• Miss Cee
    Selfish Geene skrev 2010-06-24 07:10:26 följande:
    Som någon skrivit tidigare: Det är skillnad att "ta ansvar för sig själv" och att "ta ansvar för någon annan"
    Ingen har ansvar för någon annanns handlingar, men de har ansvar över sitt eget beteende och att inte utsätta sig för onödiga risker.

Om personen som sitter i koncentrationsläger självmant åkte dit, väl medveten om riskerna, knackar på och säger "hej, jag är jude!". Då har personen ett ansvar (och en bristande förmåga att se konsekvenser av sitt eget handlande)
    Ja det finns val som är mer eller mindre intelligenta att göra. Men det förändrar inte skuldbördan på något sätt.
  • Miss Cee
    Selfish Geene skrev 2010-06-24 23:15:34 följande:
    Nej det gör det inte, man måste skilja på skuld och ansvar.

Om man ska vara petnoga kan en våldtäktsman vara utan ansvar om han tex är så gravt utvecklingsstörd att han inte kan ansvara för sina handlingar, men han är ändå skyldig till brottet.
    Det får jag ju givetvis hålla med om. Men kontentant är ju ändå att den våldtagna inte är ansvarig eller skyldig. I ditt exempel så är det väl snarare den som isf har brustit i sin uppsyn av den gravt utvecklingsstörde.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?