• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • Esther M
    Hettie skrev 2010-06-24 10:08:33 följande:
    Nej, jag ser din poäng är. Jag har formulerat mig lite knepigt. Jag menar mer i stil med att det ska aldrig vara på offrets ansvar när ett brott har begåtts. Men om jag tror att en viss situation är riskfylld på ett eller annat sätt. Men jag ändå aktivt väljer att sätta mig i den situationen. Så kanske jag inte ska bli så förvånad om det händer något ?
    Vilken situation skulle det vara? Som flera nämnt tidigare, så är risken att bli våldtagen större i hemmet än på gatan.

När bör jag förvänta mig en våldtäkt?
  • BlommyNess12
    Esther M skrev 2010-06-24 10:14:42 följande:
    Vilken situation skulle det vara? Som flera nämnt tidigare, så är risken att bli våldtagen större i hemmet än på gatan.

Precis det jag försökt få fram..
  • Hettie
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 10:07:15 följande:
    Jo det är bättre att inte råka ut för det alls. Men jag har ju precis som du gjort riskbedömningen att min sambo inte kommer våldta mig, då är jag fri från ansvar om han gör det ändå eller hur?
    Ja jag tycker ju egentligen att man som offer är fri från ansvar öht. Men om du gjort riskbedömningen att din partner antagligen kommer våldta dig. Och du ändå väljer att sova naken bredvid honom och han våldtar dig. Då tycker jag att det givetvis är han som gjort fel, men du kanske inte borde vara så förvånad ? Om du tror att något hemskt kommer hända om du gör på ett visst sätt, men ändå väljer att göra på det sättet. Borde inte ansvarsfrågan vackla liiiite då ?
  • BlommyNess12
    Hettie skrev 2010-06-24 10:16:35 följande:
    Ja jag tycker ju egentligen att man som offer är fri från ansvar öht. Men om du gjort riskbedömningen att din partner antagligen kommer våldta dig. Och du ändå väljer att sova naken bredvid honom och han våldtar dig. Då tycker jag att det givetvis är han som gjort fel, men du kanske inte borde vara så förvånad ? Om du tror att något hemskt kommer hända om du gör på ett visst sätt, men ändå väljer att göra på det sättet. Borde inte ansvarsfrågan vackla liiiite då ?
    Ja, MEN om jag gör en bedömning som är att min partner  inte kommer att våldta mig, och han trots att jag inte ens kunde föreställa mig det, gör det, är jag fri från ansvar då?
  • Plutteli
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:02:57 följande:

Att sova näck brevid sin sambo är inte det minsta riskfyllt! Om man känner att det är riskfyllt så skall man omgående ta sig bort från den risken och det är INTE en sambo!

Det finns män som är idioter och det finns kvinnor som är idioter! Tack och lov är det en superliten minoritet i vårt samhälle, men det de ställer till med gör ofta stor skada.

Kan inte släppa det där med att det skulle vara ett argument att inte ha kontakt med män, man kan bli våldtagen. (Gissa om fördomsmaskinen börjar snurra när man läser sådant resonemang!)

Jo, det är faktiskt jävligt riskfyllt för det är så de flesta våldtäkter går till!

jag blev våldtagen av mitt ex i sömnen. Vi hade gjort slut men bodde tillsammans fortfarande eftersom ingen av oss fått tag i en egen lägenhet så vi kunde inte flytta i sär. Jag var sjuk och sov som en klubbad säl, mer medvetslös än normalt sovande, vi hade var sin säng som stod bredvid varandra och jag vaknar med sperma mellan benen. Han erkände förvisso direkt vad som skett men jag blev top tunnor rasande. Så nog FAN är det en risk att öht släppa in en man i sitt hem! (Kan tilläga att han var from som ett lam fram till denna händelse och var ett under av ånger de två veckor vi bodde tillsammans efteråt innan han fick lägenhet och flyttade ut)
  • Hettie
    Esther M skrev 2010-06-24 10:09:54 följande:
    Om du med riskbeteende menar att dela sprutor med andra narkomaner, eller spela rysk roulette, så ja. Men då är det det egna beteendet man ansvarar för, inte eventuella brott som någon begår emot en.

Jag vet att det första jag citerat här inte var riktat till mig men det går i linje med vad jag tycker. Man har inget ansvar för att man blvit utsatt för ett brott. Men man har ansvar för sitt beteende. Som svar på det andra jag citerat så tycker jag redan att jag svarat på det. läs inlägg #272
  • Hertha
    Hettie skrev 2010-06-24 10:16:35 följande:
    Nej!
    Det är fortfarande min man som är ansvarig för sina handlingar. Precis som att jag är ansvarig över mina. Jag våldtar inte honom, han våldtar inte mig. Om någon av oss plötsligt skulle bli idiotiska maktförtryckare så är det dennes ansvar, oavsett vad som hänt tidigare under dagen!
  • BlommyNess12
    Hettie skrev 2010-06-24 10:20:30 följande:

Jag vet att det första jag citerat här inte var riktat till mig men det går i linje med vad jag tycker. Man har inget ansvar för att man blvit utsatt för ett brott. Men man har ansvar för sitt beteende. Som svar på det andra jag citerat så tycker jag redan att jag svarat på det. läs inlägg #272
    Ja men vilket beteende är att räkna som en risk då? Det är det jag inte förstår.
    Om jag gör en riskbedömning, min man kommer inte våldta mig och sover brevid honom.
    Han våldtar mig, har jag ansvar för mitt beteende då?

Om jag gör en bedömning att jag inte kommer bli våldtagen om jag går igenom parken, men jag blir det, har jag ansvar för mitt beteende då?
  • Hettie
    Plutteli skrev 2010-06-24 10:11:15 följande:
    Enligt den statistik som finns begås ungefär 60% av anmälda våldtäkter av kvinnans partner, ytterligare någon procent av någon kvinnan känner, endast ca 20% är överfallsvåldtäkter eller våldtäkter som skett efter en kväll på krogen av någon kvinnan knappt vet vem det är. Dessutom menar man på att mellan 90-100% av alla överfalls våldtäkter anmäls medan bara ca 50% av alla våldtäkter inom förhållanden anmäls, vilket ju hade ändrat siffran radikalt om alla våldtäkter faktiskt anmäldes. Dessutom är det ju även så att om en kvinna våldtagits upprepade tillfällen av en man så räknas det ändå bara som en anmälan om hon anmäler alla tillfällen i samma anmälan. Flera överfallsvåldtäkter sker dessutom ÄVEN när tjejer gått i folktäta områden, mitt under festivaler tex. när de åkt "tjejtaxi" eller varit fler än en person.
    Altså... jag säger inte att jag inte tror dig. Fast tekniskt sett så skulle du ju kunna hitta på vilka siffror som helst.

Jag har skrivit tidigare att man inte kan skydda sig mot allt. Jag vet att man kan bli våldtagen i alla möjliga olika situationer.
  • Michiyo

nu har man l'st hela tr[den och det tog ett tag.. väldigt intressant ämne och det mesta handlar tydligen om huruvida man provocerar eller inte till våldtäckt mm mm till kläder killarna har på sig :p

iaf jag anser att kvinnan inte har något ansvar eller skylla sig själv faktor att ansvar till... många kvinnor som blir våldtagna har faktiskt full mundering på sig.. så man kan ju inte säga att dom hade för lite kläder på sig iaf.. och våldtäckt har ju funnits i alla tider.. för typ några hundra år sen hade tydligen männen åsikten att kvinnan var för söt för att vara orörd.. eller hon var för fin (rik) så hon blev våldtagen.. eller att dom bara var sugen för det hela..
    nu tycker jag att tiderna borde ha gått frammåt och all denna idioti borde vara borta men tyvärr är den ju inte det..

så länge det finns en sexuell läggning kommer våldtäckt att finnas.. oavsett klädsel och vad som blir sagt.

Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?