• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • BlommyNess12
    LivL skrev 2010-06-24 08:47:57 följande:
    Hmm, good point. Helt arligt sa ar det ju en jamforelse.

Men nej, du har inget ansvar. Du ma ha retat och provocerat, absolut. Men det ar dom som utfor den kriminella handligen.

Fast i AIK-fallet sa handlar det om ren ilska, och sa vitt jag forstar sa ar ilska svarare att hantera an kathet.

Jag menar, jag har slangt saker efter min man nar jag varit arg (forlat...) men inte nar han vagrat sex.

En helt annan grej som jag kom och tanka pa: Jag har last att det ar olagligt att fraga om saker i en rattengang som inte ar relativt. Sa om jag lamnar en nattklubb i jeans och en kille foljer efter mig och valdtar mig, sa har mina underklader inget med brotten att gora. Han vet ju inte vad jag har for sorts trosor under dom dar jeansen! Men anda fragar man offret i varenda jakla rattegang om hon hade string...

Nar man blir ranad sa blir man ju knappast fragad varfor man sag rik ut (dyr klocka), varfor man bar runt sa mycket kontanter, var ensam etc.
    Sa tydligen bryter manga advokater mot lagen har... 
    Våldtäktsmän vådltar en inte för att de är kåta, de våldtar en för att de vill visa sin makt. Våldtäkt har inget med sex eller kåthet att göra.
  • Lavish
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 09:54:35 följande:

(Det är alltid mest känsligt att starta en tråd som har ett brännbart ämne, men blir omedelbart ombedd att komma med sin egna åsikt, eller så blir man påhoppad av de som stämplar trådskaparen med en åsikt..)

Om kvinnan klär sig extremt utmandnade och beter sig utmanande? Har hon då något ansvar om hon blir våldtagen?

(För er som måste ha någon sorts exempel för att förstå. "Extremt utmandnade klädsel", kan ju t.ex. vara genomskinlig bh, kortkort utan undisar, högklackat och mycket smink. Att bete sig utmanande? T.ex. genom att själv göra närmanden och "visa" sin kropp.)

Nej. Hon har rätt att klä sig och bete sig som hon vill utan att utsättas för våld.

Det enda ansvar jag kan tycka kvinnan har är att i möjligaste mån göra tydligt att hon inte samtycker till sex.Om hon betett sig flirtigt och inbjudande mot mannen tycker jag att hon får säga, nej, jag vill inte, alternativt lämna situationen, om en man försöker ha sex med henne när hon inte vill. (Det här gäller ju inte om kvinnan utsätts för våld eller hot, är kraftigt berusad eller drogad, eller är väldigt ung/förståndshandikappad. Då tycker jag inte kvinnan har något ansvar ens om hon inte sagt nej)
  • LaJohannan

Nej! Kvinnan har inget ansvar. Även om en kvinna ligger avdäckad och naken i en öde park så är det inte hennes fel om hon blir våldtagen!!! ( eller man har inte rätt att våldta en kvinna som ligger avdäckad och naken i en öde park )

Vad är det för sjuk fråga??

• Lady Dahmer
    LaJohannan skrev 2010-06-24 09:00:27 följande:
    Nej! Kvinnan har inget ansvar. Även om en kvinna ligger avdäckad och naken i en öde park så är det inte hennes fel om hon blir våldtagen!!! ( eller man har inte rätt att våldta en kvinna som ligger avdäckad och naken i en öde park )

Vad är det för sjuk fråga??
    och ligger man avdäckad och näck så är det stor chans att 99,99% av de män man möter antingen kommer gå vidare eller hjälpa dig.

Nog för att jag brukar titulera mig själv som manshatare, men den allmäna synen på män är för bedrövlig måste jag säga.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Ljushuvud

Det är ju inte så bra för någon att kalla sig för t.ex. "manshatare"!

Vad leder det till? Det är definitivt både provocerande och förmodligen olagligt.

En sak som berörts, men endast som exempel på kvinnors "oskyldighet" är kvinnor som är så drogade/alkoholpåverkade att de är medvetslösa. Det är en situation som jag verkligen inte förstår om man tittar närmare på lagen.

Om man inte är medveten om våldtäkten så har den heller aldrig inträffat. I mina öron är det helt sanslöst. Samma sak med att smygfilma andra i privata situationer. Det är olagligt först när man blir medveten om det.

Jag tror att de flesta män är riktigt bra människor, likaså de flesta kvinnor.

• BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 09:10:53 följande:

Det är ju inte så bra för någon att kalla sig för t.ex. "manshatare"!

Vad leder det till? Det är definitivt både provocerande och förmodligen olagligt.

En sak som berörts, men endast som exempel på kvinnors "oskyldighet" är kvinnor som är så drogade/alkoholpåverkade att de är medvetslösa. Det är en situation som jag verkligen inte förstår om man tittar närmare på lagen.

Om man inte är medveten om våldtäkten så har den heller aldrig inträffat. I mina öron är det helt sanslöst. Samma sak med att smygfilma andra i privata situationer. Det är olagligt först när man blir medveten om det.

Jag tror att de flesta män är riktigt bra människor, likaså de flesta kvinnor.

Är du helt knäpp eller? Klart det har inträffat, om man vaknar dagen efter att någon drogat en i smyg med  sperma i trosorna så är det fan ett trauma. Någon har gjort något med dig, någon har kränkt dig och förgripit sig på det, någon har tagit sig rätten till din kropp utan ditt samtycke.
  • Ljushuvud
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 09:15:24 följande:
    Är du helt knäpp eller? Klart det har inträffat, om man vaknar dagen efter att någon drogat en i smyg med  sperma i trosorna så är det fan ett trauma. Någon har gjort något med dig, någon har kränkt dig och förgripit sig på det, någon har tagit sig rätten till din kropp utan ditt samtycke.

Vad var det som var knäppt??? Läs raderna igen!

• BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 09:17:36 följande:

Vad var det som var knäppt??? Läs raderna igen!

Att resonera "om man inte är medveten om det så har det aldrig hänt"
    Det är ju helt idiotiskt. Det har hänt oavsett om du vet det eller ej, det är fakta.
  • Hettie

Det är en intressant fråga tycker jag. Mitt spontana svar skulle vara nej. Men så tänker jag på situationer som mina vänner satt sig i ibland och då börjar mitt nej vackla lite.

Jag tror att mitt slutgiltiga svar blir att kvinnan har inget ansvar om hon blir våldtagen MEN alla flickor/tjejer/kvinnor/tanter borde se till att inte utsätta sig för riskfylda situationer. Om olyckan är framme kan du bli våldtagen ändå. Men i min värld så känns det som att risken ökar om du hoppar in i en bil med en främmande man, mitt i centrala göteborg, full och i kort kjol utan trosor. I en ideal värld skulle inte det vara något problem... men vi lever inte i en ideal värld och jag tycker att det är fånigt att låtsas som om vi gör det.

• BlommyNess12
    Hettie skrev 2010-06-24 09:20:37 följande:
    Det är en intressant fråga tycker jag. Mitt spontana svar skulle vara nej. Men så tänker jag på situationer som mina vänner satt sig i ibland och då börjar mitt nej vackla lite.

Jag tror att mitt slutgiltiga svar blir att kvinnan har inget ansvar om hon blir våldtagen MEN alla flickor/tjejer/kvinnor/tanter borde se till att inte utsätta sig för riskfylda situationer. Om olyckan är framme kan du bli våldtagen ändå. Men i min värld så känns det som att risken ökar om du hoppar in i en bil med en främmande man, mitt i centrala göteborg, full och i kort kjol utan trosor. I en ideal värld skulle inte det vara något problem... men vi lever inte i en ideal värld och jag tycker att det är fånigt att låtsas som om vi gör det.
    Det är allra mest sannolikt att du blir våldtagen inomhus i ditt eget, eller din partners hem, av din partner. Betyder det att jag inte ska utsätta mig för den risken att sova naken brevid min sambo då? Om man ska undvika riskfyllda situationer? För det är 100 gånger större sannolikhet att ens partner våldtar en än någon du inte känner.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?