• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • Ljushuvud

Jag försöker bara få tråden att handla om rätt saker! Om någon är så "liten" att det inte går att prata om något utan att man måste gå till personangrepp,,,  korkat och föga givande för någon!

• Ljushuvud

Kan kvinnor inte förstå skillnaden på ansvar för sig själv och ansvar för någon annan?!?!

• dotty
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 22:50:07 följande:

Det är en rätt intressant vinkling just nu på dialogen, det är närmare det jag önskade från början..  

Det handlar inte så mycket om vad man vill, tror eller önskar!

Ingen kvinna på planeten skall någonsin bli våldtagen! Ingen man heller!

Om man medvetet utsätter sig för en risk och det slutar med att detta leder till en våldtäkt. Då anser jag att man har ett visst ansvar. Men det är inte så att man någonsin kan säga "skyll dig själv!". Däremot kan man lära sig och faktiskt använda den lärdomen för att se till så att det inte händer igen och att både kvinnor och män, (pojkar och flickor) tidigt lär sig hur det sociala spelet skall gå till i vårt samhälle.

men det är ju precis det där som är så fel! varför ska kvinnor begränsas? varför ska vi lära oss att inte utsätta oss för risker? har inte alla människor lika rättigheter att röra sig på lika villkor i samhället? jag VÄGRAR acceptera att någon som helst skuld eller ansvar läggs på offret just för att det inte är offrets ansvar att begränsa sig pga det "sociala spelet".

och jag skiter fullständigt i om "verkligheten inte ser ut så". jag är fullt medveten om att den inte gör det. men lösningen är ALDRIG att begränsa offret. lösningen är att förebygga brottet från gärningsmannens sida.
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-23 22:18:55 följande:
    Så det är mitt ansvar att du inte kan hålla dina fingrar i styr?
    Jag är ledsen men jag vägrar gå med på det. Jag är så utless på människor som försöker lägga över ansvaret över sina liv och sina handlingar på någon annan.

Det är kanske naivt att tro gott om människor, men det konstiga är att om man gör det brukar de flesta faktiskt motsvara ens förväntningar.

Om din dotter blir våldtagen när hon går hem från bussen, vill du verkligen stå där och predika ansvarsfullhet då? Är det så du kommer känna? "Du borde ha tagit ansvar för din hemgång och stannat hemma istället, då hade du inte varit på den gatan i mörkret".

Och lesbiska kvinnor som blir uppspöade av sin partner, kan de slippa ansvaret då? Eller är det fortfarande deras fel för att de valt ett samboskap?
    Ansvaret delas inte upp i "tårtbitar (tex: om en person har 10% ansvar måste någon annan ha 90% eller om en person har 100% ansvar kan ingen annan ha något ansvar öht)

Två personer kan ha fullt ansvar över samma sak.

Nåja, det är inte det saken gäller.

Du undrar om jag tänker "predika ansvar" när min dotter blivit våldtagen? Naturligtvis inte! Det skulle vara både elakt och meningslöst.
    Jag "predikar ansvar" INNAN hon ger sig ut i en park klockan tre en lördagnatt, för att undvika att hon utsätter sig själv för onödiga risker.

Lesbiska kvinnor som får spö för första gången har all rätt att vara förvånade (precis som i hetero-förhållanden) men om hon stannar kvar utsätter hon sig medvetet för risken att misshandlas igen och har således inte tagit ansvar för sin egen säkerhet.
  • Hertha
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 23:25:39 följande:
    Jag försöker bara få tråden att handla om rätt saker! Om någon är så "liten" att det inte går att prata om något utan att man måste gå till personangrepp,,,  korkat och föga givande för någon!
    Så då tycker du inte att du behöver ta något ansvar för vad Bedan skrev?
  • ladynorway

Nej!

Allt ansvar ligger hos svinen som våldtar!

• Selfish Geene
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 23:27:08 följande:
    Kan kvinnor inte förstå skillnaden på ansvar för sig själv och ansvar för någon annan?!?!
    håller med
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-23 23:28:11 följande:
    Ansvaret delas inte upp i "tårtbitar (tex: om en person har 10% ansvar måste någon annan ha 90% eller om en person har 100% ansvar kan ingen annan ha något ansvar öht)

Två personer kan ha fullt ansvar över samma sak.

Nåja, det är inte det saken gäller.

Du undrar om jag tänker "predika ansvar" när min dotter blivit våldtagen? Naturligtvis inte! Det skulle vara både elakt och meningslöst.
    Jag "predikar ansvar" INNAN hon ger sig ut i en park klockan tre en lördagnatt, för att undvika att hon utsätter sig själv för onödiga risker.

Lesbiska kvinnor som får spö för första gången har all rätt att vara förvånade (precis som i hetero-förhållanden) men om hon stannar kvar utsätter hon sig medvetet för risken att misshandlas igen och har således inte tagit ansvar för sin egen säkerhet.
    Jag tar ansvar över mitt liv såtillvida att jag väljer att inte begå brottsliga handlingar eller utöva något mot någon annan som kan leda till någon form av skada.
    Jag förväntar mig samma ansvarstagande från andra.

Din dotter kommer säkert känna precis rätt mängd ansvar efter din predikning om hon blir våldtagen 5 timmar senare. Jag är väldigt glad att jag slipper höra den dock.
  • Selfish Geene
    Hertha skrev 2010-06-23 23:33:56 följande:
    Jag tar ansvar över mitt liv såtillvida att jag väljer att inte begå brottsliga handlingar eller utöva något mot någon annan som kan leda till någon form av skada.
    Jag förväntar mig samma ansvarstagande från andra.

Din dotter kommer säkert känna precis rätt mängd ansvar efter din predikning om hon blir våldtagen 5 timmar senare. Jag är väldigt glad att jag slipper höra den dock.
    Jag måste få fråga: säger du åt dina barn att se sig för innan de går ut på ett övergångsställe?
    I så fall: Varför?
  • Miss Obsessive
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 23:25:39 följande:
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 23:27:08 följande:
    Snälla du, nu är du på familjeliv och diskuterar. Här anses kvinnor vara ett högre stående väsen och personangrepp och misstolkningar är mer regel än undantag. 

För övrigt så håller jag med dig, alla människor, oavsett kön, ålder, ras och status har ett eget ansvar och många, framförallt tjejer, utsätter sig för onödig fara. Till exempel genom att gå ensamma på dåligt upplysta vägar för att ta sig hem på kvällen. Och nej, jag anser inte att någon "får skylla sig själva" OM någonting händer, men man har ett val att se till att man är så säker som möjligt genom att undvika situationer som innebär en onödig risk. Sen kan man ju tycka att det borde vara en självklarhet att man ska kunna gå naken och berusad med en miljon på fickan klockan tre på natten utan att behöva vara orolig för att bli rånad eller  våldtagen, men verkligheten ser inte sådan ut.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?