• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • Här och nu
    Towanda skrev 2010-06-23 19:32:07 följande:
    Vad är väldigt lite? En bikini? En kortkort kjol? Kroppsmålning? Nej, det är ändå inte personens ansvar.

Nu kom jag på varför frågan är ställd angående kvinnor. Det är för att om en man blir våldtagen, så är det onaturligt och alltså inte den våldtagnes fel, medan det är mer normalt att våldta kvinnor. Män som våldtar män är ju sjuka jävlar liksom.
    Nej, det är inte personens ansvar, men man känner sig nog tryggare.
  • Fru U
    Här och nu skrev 2010-06-23 19:34:16 följande:
    Nej, det är inte personens ansvar, men man känner sig nog tryggare.
    Tryggare för att man har mer kläder på sig? Rustning?

Tryggheten är en illusion eftersom kläderna kvittar, män våldtar kvinnor oavsett vad de har på sig eller inte har på sig.

Bästa sättet att skydda sig mot våldtäkt är att inte ha relationer med män öht
    Svaren bor i hjärtat
  • Här och nu
    Fru U skrev 2010-06-23 19:36:49 följande:
    Tryggare för att man har mer kläder på sig? Rustning?

Tryggheten är en illusion eftersom kläderna kvittar, män våldtar kvinnor oavsett vad de har på sig eller inte har på sig.

Bästa sättet att skydda sig mot våldtäkt är att inte ha relationer med män öht
    Jag känner mig tryggare utan djup urringning o kortkort, men sen är det inte min stil heller.
  • BlommyNess12
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 14:12:35 följande:

Som sagt, ALLA har ansvar för sin handling och del i ett förlopp! Jag har aldrig hävdat att man har ansvar för vad någon annan gör emot en själv!!

Kan jag undvika en potentiellt farlig situation så har jag väl ett ansvar att försöka göra det?

Om en kvinna blir våldtagen av en man som hon har klätt av sig naken framför och gjort tydliga sexuella närmanden,, Hon har ett ansvar i situationen! Det kommer ändå aldrig att vara rätt att hon skall bli våldtagen!

Nej.Tänk om hon ville ha sex, och sen ångrar sig, bär hon ansvar för att hon blir våldtagen då?
    Bär man ansvar för en våldtäkt för att man ändrar sig?
  • Fru U
    Här och nu skrev 2010-06-23 19:38:31 följande:
    Jag känner mig tryggare utan djup urringning o kortkort, men sen är det inte min stil heller.
    Men det är en illusion att det skulle göra dig tryggare och vara mer säker gällande att slippa bli våldtagen
    Svaren bor i hjärtat
  • Här och nu
    BlommyNess12 skrev 2010-06-23 19:39:29 följande:
    Nej.Tänk om hon ville ha sex, och sen ångrar sig, bär hon ansvar för att hon blir våldtagen då?
    Bär man ansvar för en våldtäkt för att man ändrar sig?
    Ändrar man sig är det ju ett nej.
  • Lusthan

Att ändra sig under samlag eller säga nej till en typ av ställning anser jag inte ska kunna ge kvinnan skulden. Ja men eftersom jag tog dig bakifrån så är det okej att stoppa in den i prutten utan att fråga eller fastän du säger nej.

Jag kan förstå argumentet att man i vissa situationer kanske ska vara försiktig som att man inte går hem ensam, inte följer med okända karlar hem och dylikt men det är ju fortfarande inte offrets fel om något händer. Man ska heller inte behöva höra att man får skylla sig själv för att man satte sig i en sådan situation.

Ska man börja vrida och vända sig för minsta lilla grej som skulle kunna locka någon att våldta en så får man ju problem. Folk tänder ju på olika saker och hur ofta blir man så till sig att man inte kan ta ett nej undrar jag?

• Ljushuvud

En sak som verkar vara omöjlig för majoriteten som svarar i denna tråd är att jag aldrig antytt att kvinnan är ansvarig för mannens handling, i detta fall en våldtäkt!

Även att exemplet med "lite kläder" bara är ett exempel för att jag inte har något konkret fall från verkligheten att prata om.

Våldtäkt är ALDRIG ok!

Att som någon hävdar det skulle vara bäst att inte ha någon relation med män över huvud taget?! Hur korkat är inte det?? Om man är attraherad av män så skall man väl också ha rätt att ha en relation med dem??

• Lady Dahmer
    Sandra09 skrev 2010-06-23 18:45:37 följande:
    Jag förstår hur ts tänker. NU har jag bara läst en liten liten del. Detta med att klä sig utmannande och stöta och "kåta upp en kille" och sen inte vilja något DET får vem som helst göra MEN det är riskabelt, alltså man vet ju att det finns våldtäcksmän.. oftast är de bekanta som våldtar en.

Jag skulle aldrig sitta och förföra en kille (alltså sitta med tokutmanande kläder och stenhårt ragga upp en kille) och sedan när han blir PÅ säga nej och så kanske han inte har HJÄRNAN nog att lyssna till henne. Det är ju riskabelt och en risk man inte behövde ta. SJÄLVKLART kan man ju bli våldtagen bara för att man finns och är en kvinna. Men nu menar jag bara att det KANSKE IBLAND kunde ha undvikits.

Jag tex går aldrig hem själv på nätterna efter krogen för jag vill inte ens ge någon en chans. Vilket i sig är helt jävla sjukt! Man ska kunna gå vart fan man vill när man vill och ha på sig vad man vill när man vill så klart.. men världen är fan sjuk.
    nej. det är inte ett dugg riskabelt. Det är snarare inte speciellt troligt alls att du råkar illa ut. Inte ens om du ankrar totalnäck med särade ben. För 99% av alla killar våldtar likförbannat inte en kvinna som betett sig som du beskriver.

Det enda riskabla är att om du blir våldtagen så kommer rätten döma till killens fördel just pga den allmäna attityden som folk har. Att man får skylla sig själv. Och att killar inte kan kontrollera sig när de blir kåta.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Bedan
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 20:07:11 följande:

En sak som verkar vara omöjlig för majoriteten som svarar i denna tråd är att jag aldrig antytt att kvinnan är ansvarig för mannens handling, i detta fall en våldtäkt!

Även att exemplet med "lite kläder" bara är ett exempel för att jag inte har något konkret fall från verkligheten att prata om.

Våldtäkt är ALDRIG ok!

Att som någon hävdar det skulle vara bäst att inte ha någon relation med män över huvud taget?! Hur korkat är inte det?? Om man är attraherad av män så skall man väl också ha rätt att ha en relation med dem??

Nej det är ju lite svårt att förstå då en våldtäkt är en handling som sker MOT en vilket innebär att bara en kan vara ansvarig. Sen försöker du fråga om kvinnan kan ha nått ansvar ändå, antagligen för klädsel eller beteende. Svaret är nej. Klädsel och beteende gör inte våldtäkt mer ok. Klädsel och beteende behöver nödvändigtvis inte ha med våldtäkten att göra. Det finns gamla tanter mer rollatorer som blir våldtagna. Ska de då ta ansvar för att de är gamla och att gärningsmannen råkar hata sin mormor och därför vill straffa äldre kvinnor?
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?