Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Har kvinnor inget ansvar?

Ljushuvud skrev 2010-06-23 09:54:35 följande:

(Det är alltid mest känsligt att starta en tråd som har ett brännbart ämne, men blir omedelbart ombedd att komma med sin egna åsikt, eller så blir man påhoppad av de som stämplar trådskaparen med en åsikt..)

Om kvinnan klär sig extremt utmandnade och beter sig utmanande? Har hon då något ansvar om hon blir våldtagen?

(För er som måste ha någon sorts exempel för att förstå. "Extremt utmandnade klädsel", kan ju t.ex. vara genomskinlig bh, kortkort utan undisar, högklackat och mycket smink. Att bete sig utmanande? T.ex. genom att själv göra närmanden och "visa" sin kropp.)

svar nej.

vad är det.... en procent av alla män? Som är våldtäktsmän menar jag? En jävligt liten del är det iallafall. Varför ska jag som kvinna, utgå från att jag kommer bli våldtagen om jag är lättklädd eller skitfull eller t.o.m följer med en okänd karl hem? Borde jag inte hellre anta att männen jag träffar är normala och vettiga och kommer hjälpa mig om jag hamnar i trubbel?

Jag har blivit utsatt för övergrepp och våld, (och utan att jag "provocerat" fram det) men jag kan logiskt säga att de flesta män jag träffat varit schyssta killar. T.o.m idioterna. De flesta män begår inte övergrepp och våldtar inte kvinnor, oavsett. De flesta män förstår vad nej betyder. De flesta män går att lita på - oavsett hur full och villig du är. De flesta män utnyttjar inte ens kvinnor som druckit för mycket även om hon säger "ta mig!"
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 11:26:33 följande:

Hmm, jag trodde i min enfald att det framgick att kvinnor som blir våldtagna INTE har sex vid tillfället?!

Vad är kvinnans tanke med att visa så mycket som möjligt av det som många män tycker är det mest spännande av allt?

varför vill vi visa upp oss? För att få bekräftelse. Inte för att bli knullade mot vår vilja.

Och du har fel - kvinnor som blir våldtagna kan visst ha sex vid tillfället. Våldtäkt är inte bara att man blir överfallen och påsatt.
  • Lady Dahmer
    Lusthan skrev 2010-06-23 11:41:42 följande:
    Jag ska väl kunna vandra runt på gatorna naken om jag vill utan att nån karl hoppar på mig. Kan man inte tygla sina lustar så borde man be om hjälp.

Kvinnor har inget ansvar what so ever för att någon kommer och gör saker de inte får oavsett hur man är klädd eller vad man gör. Detsamma gäller självfallet killar. Ska jag kunna vandra runt på gatorna näck utan att bli våldtagen eller slagen så ska killar kunna göra detsamma.
    grejen ÄR ju att du KAN gå runt naken utan att bli våldtagen. 99% av sveriges karlar har nämligen inte för vana att tappa kontrollen bara för att de ser en naken kvinna.
  • Lady Dahmer
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 12:02:40 följande:

På något sätt så känns det som om svaren som säger att kvinnor inte har något ansvar är ett problem i sig.

Klär sig kvinnor "utmanande" för att de vill titta på sig själva?

Varför kan det inte få vara så enkelt att kvinnor klär upp sig för att attrahera det motsatta könet? (Visst det låter lite mossigt, men jag tror ändå att det är så det funkar)

jag klär mig absolut sexigt för att attrahera och få uppmärksamhet från karlar. Jag retas och jag flirtar vilt. Jag kan ge skamliga förslag och snacka snuskigt.

Men det är inte samma sak som att jag vill bli våldtagen eller tafsad på, och du...? De flesta killar fattar det. De flesta killar vet vart gränsen går.

Jag har ett boktips till dig (och alla män för den delen) "en riktig våldtäktsman" - skitbra bok som tar upp mycket av problematiken kring våldtäkter och vår syn på männen som våldtar.

• Lady Dahmer
    Sandra09 skrev 2010-06-23 18:45:37 följande:
    Jag förstår hur ts tänker. NU har jag bara läst en liten liten del. Detta med att klä sig utmannande och stöta och "kåta upp en kille" och sen inte vilja något DET får vem som helst göra MEN det är riskabelt, alltså man vet ju att det finns våldtäcksmän.. oftast är de bekanta som våldtar en.

Jag skulle aldrig sitta och förföra en kille (alltså sitta med tokutmanande kläder och stenhårt ragga upp en kille) och sedan när han blir PÅ säga nej och så kanske han inte har HJÄRNAN nog att lyssna till henne. Det är ju riskabelt och en risk man inte behövde ta. SJÄLVKLART kan man ju bli våldtagen bara för att man finns och är en kvinna. Men nu menar jag bara att det KANSKE IBLAND kunde ha undvikits.

Jag tex går aldrig hem själv på nätterna efter krogen för jag vill inte ens ge någon en chans. Vilket i sig är helt jävla sjukt! Man ska kunna gå vart fan man vill när man vill och ha på sig vad man vill när man vill så klart.. men världen är fan sjuk.
    nej. det är inte ett dugg riskabelt. Det är snarare inte speciellt troligt alls att du råkar illa ut. Inte ens om du ankrar totalnäck med särade ben. För 99% av alla killar våldtar likförbannat inte en kvinna som betett sig som du beskriver.

Det enda riskabla är att om du blir våldtagen så kommer rätten döma till killens fördel just pga den allmäna attityden som folk har. Att man får skylla sig själv. Och att killar inte kan kontrollera sig när de blir kåta.
  • Lady Dahmer
    ugnspannkakan skrev 2010-06-23 19:02:02 följande:
    just det! ska alla som blir våldtagna av deras partner då bära ansvaret för det för att de låg i samma säng och hade haft sex tidigare...

det tråkiga är att det är precis så rätten resonerar. Två killar blev frikända från en gruppvåldtäkt på den ena mannens flickvän. Hon hade nämligen kysst sin kille när de kom och knackade på sent en kväll. Det kunde ju tas som en invit ansåg rätten.

• Lady Dahmer
    Fru U skrev 2010-06-23 18:03:27 följande:
    Jag håller inte med. 99,99% av alla killar tar det och runkar istället. Det är inte kåthet som gör att några få killar tror att det är okej att ta en kvinna med våld
  • Lady Dahmer
    Här och nu skrev 2010-06-23 16:39:30 följande:
    Vad är det mer än att bli överfallen o påsatt? Jag behöver inte mer bekäftelse från män än min egen man kan ge mig.

oj - du skulle behöva läsa "en riktig våldtäktsman" - våldtäkt kan utföras på flera olika sätt. Överfallsvåldtäkter är ganska ovanliga i jämförelse.

Ang. bekräftelse så kan du inte utgå från dina egna känslor. De flesta kvinnor som klär sig utmanande gör det för att de vill att andra ska tycka de är fina. Jag är en av dem.

• Lady Dahmer
    LaJohannan skrev 2010-06-24 09:00:27 följande:
    Nej! Kvinnan har inget ansvar. Även om en kvinna ligger avdäckad och naken i en öde park så är det inte hennes fel om hon blir våldtagen!!! ( eller man har inte rätt att våldta en kvinna som ligger avdäckad och naken i en öde park )

Vad är det för sjuk fråga??
    och ligger man avdäckad och näck så är det stor chans att 99,99% av de män man möter antingen kommer gå vidare eller hjälpa dig.

Nog för att jag brukar titulera mig själv som manshatare, men den allmäna synen på män är för bedrövlig måste jag säga.
  • Lady Dahmer
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 09:10:53 följande:

Det är ju inte så bra för någon att kalla sig för t.ex. "manshatare"!

Vad leder det till? Det är definitivt både provocerande och förmodligen olagligt.

En sak som berörts, men endast som exempel på kvinnors "oskyldighet" är kvinnor som är så drogade/alkoholpåverkade att de är medvetslösa. Det är en situation som jag verkligen inte förstår om man tittar närmare på lagen.

Om man inte är medveten om våldtäkten så har den heller aldrig inträffat. I mina öron är det helt sanslöst. Samma sak med att smygfilma andra i privata situationer. Det är olagligt först när man blir medveten om det.

Jag tror att de flesta män är riktigt bra människor, likaså de flesta kvinnor.

1. varför skulle det vara olagligt att kalla sig själv för manshatare? ??? Är det olagligt att hata män? är det olagligt att hata nån? Nu förstår jag inte?

2. Det var dock inte min poäng. Min poäng var att - t.o.m jag som har haft dåliga erfarenheter samt irrationella rädslor när det kommer till män - har hjärna att förstå att män inte är farliga.

3. Så det är ok att begå brott och övergrepp så länge man ser till att offret inte märker nåt? Intressant logik.
  • Lady Dahmer
    petsod skrev 2010-06-24 10:46:27 följande:
    Ibland känns det som att vissa kvinnor försätter sig i onödigt riskabla situationer. Tex ska inte en tjej på 16 år följa med 3 st  22-åriga killar hem tillsammans med en massa alkohol, det kan ju sluta ganska illa och det är viktigt att man tänker sig för innan.

Ingen har rätt att förgripa sig på någon annan men det är upp till var och en att minimera riskerna.
    jag har som 13 - 14 - 15 - 16 + åring följt med stora gäng med bara killar i åldrarna 18 - 30 hem (antagligen hundratals gånger) och varit dyngfull. (de också) Och ALDRIG blivit utsatt för nåt annat än deras omtanke eller välvilja. Visst har det hänt att nån tafsat lite, men aldrig gått längre när mitt nej levererats. Och jag har aldrig känt mig otrygg.
  • Lady Dahmer
    Ljushuvud skrev 2010-06-24 10:36:06 följande:

Varför tror kvinnor att män alla är potentiella våldtäktsmän??

Just för att mäns våld mot kvinnor ofta bortförklaras eller försvaras (man skyller på offret) och eftersom att män ofta framställs som kåta svin som inte kan kontrollera sin drifter så måste vi kvinnor till slut utgå från att alla män är potentiella våldsmän.

Vi lever nämligen i ett samhälle där kvinnan ska ta ansvar för mannens sexualitet; där man själv är skyldig om man blir våldtagen eller trakasserad, där man själv få se till att skyla sig och inte uppmuntra för annars får man skylla sig själv.

Vi lever i ett samhälle där man som kvinna inte får vara full eller lättklädd och man inte får gå med en man hem om man inte känner honom väldigt väl för annars får man skylla sig själv om nåt händer.

Och vi lever i ett samhälle där män ursäktas och försvaras när de tafsar och kränker ("lite får du väl tåla!"), i ett samhälle där småpojkar får ta för sig och man skrattar bort det "han är kär i dig" "boys will be boys" ---

Då är det inte så jävla konstigt att man är tvungen att se varje man som potentiell fara. Hela den här tråden visar ju på den generella attityden.
  • Lady Dahmer
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-25 20:58:20 följande:
    Precis. Det går någon sjuk myt om att en kvinna aldrig kan skada en man oavsett, för han är "starkare". Right. En normalstor hund är inte lika stark som en människa och kan ändå skada en rejällt. Och hundbett är inte mycket farligare än människobett.
    grejen är dock att det spelar stor roll NÄR man väljer att slåss och när man väljer att vara passiv. I en miljö där risken för upptäkt är minimal så bör man hålla sig passiv eftersom att motstånd antagligen leder till mer våld från förövaren.

Men i en miljö där det är folk i närheten så är det däremot stor chans att man skrämmer iväg mannen om man väsnas och slåss.
  • Lady Dahmer
    Esther M skrev 2010-06-25 17:12:15 följande:
    Men oavsett vem som gjort vad under någons uppväxt, så  har ju inte brottsoffret något ansvar för händelsen.

Även om det är föräldrars ansvar att uppfostra sina barn, så ansvarar föräldrar inte för sina vuxna barns handlingar. Det gör bara brottslingen.

Igen, varför ska just våldtäktsoffer dela på ansvaret för brott som begås mot dem, när rånoffer, påkörda barn och offer för terrorister på flygplan inte behöver känna sig ansvariga för att detta drabbat just dem?
    och varför är det bara våldtäktsmän som kan hävda att deras uppsåt inte varit att våldta? Varför kan inte jag råna en bank och sen bli frikänd genom att hävda att jag trodde det var allmän utdelning? "Nää vadå... jag trodde jag FICK ta pengarna!"
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?