• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • Anonym (trött)

Jag tror att man måste skilja på självbevarelsedrift och regelmässigt ansvar.

Ska jag gå hem själv en kväll till exempel så pratar jag ofta med någon i telefon som hela tiden vet var jag är utifall att något skulle hända, likaså går jag ju hellre på en stor upplyst gata med folk än genar genom t.ex. ett skogsparti. Men det är ju självbevarelsedrift från min egen sida och inget egentligt ansvar. Är ni med på skillnaden?

Dessutom tror jag att det är att förenkla problemet genom att säga att utmanande kläder och beteende är en provokation. Är man kapabel till att utföra en våldtäkt så är nog kläder inget hinder bara en ursäkt. Och det är just därför det är så viktigt att en viss klädsel på offret INTE blir förmildrande omständigheter för då får förövarna en ursäkt att luta sig mot.
    Speciellt när det det kommer till den juridiska biten och någon för ett lägre straff för offret hade svarta spetstrosor på sig. Den attityden måste bort. PUNKT.

• Ljushuvud

Bra svar,, kvinnor har ett ansvar för sin egna hälsa! Vilket inte på något sätt tar bort någon annans ansvar!

• bodegapeppe

Klart hon får klä sig hur som helst tycker jag. Om hon så var naken skulle jag inte dra ner henne på marken och tvinga in mig i henne för det. Inga svårigheter med tolkningarna känner jag.

• Ljushuvud
    bodegapeppe skrev 2010-06-23 13:41:33 följande:
    Klart hon får klä sig hur som helst tycker jag. Om hon så var naken skulle jag inte dra ner henne på marken och tvinga in mig i henne för det. Inga svårigheter med tolkningarna känner jag.

Det är inget som kan ge förrövaren någon sorts "alibi" eller förmildrande! Handlar inte om det!!

Ett illa valt uttryck. "Som man bäddar får man ligga".

Utsätter man sig för en risk så måste man väl ha ett visst eget ansvar? Det borde leda till att man gör vad man kan för att INTE bli utsatt för t.ex. en våldtäkt.

Vad kan man göra?

Man kan vara aktiv i frågor som rör övervakning och att det skall vara lättare för företag/myndighet att använda/montera övervakningskameror?!

Man kan ha högre krav på skolan, så att ALLA vet vad som är rätt/fel?!

Man kan kräva att de som inte är vana vid svenskt samhälle så snabbt som möjligt blir det?! (menar absolut  inte att någon i samhället skulle vara överrepresenterad!!!)

• riboflavin
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 12:38:11 följande:

Jag förstår inte riktigt vad du hänger upp dig på eller varför jag behöver besvara något som du missförstått..

Försök i stället att själv besvara den ursprungliga frågan, så utförligt som du kan.

Som våra kära politiker brukar svara,, jag vill inte gå in på något enskilt fall!

Men det ansvar man själv har är att man skulle kunna undvika en oönskad situation om man inte varit enfaldig och hävdat sin rätt att vara sig själv var man vill, när man vill och hur man vill.

Det är dessutom inte argument från en väldtäktsman att man blev "provocerad" som diskuteras!

Det finns oändligt många situationer där man har ett ansvar.

Köra bil i 200kmh på en slingrig väg. Är det biltillverkarens ansvar att man gör det?

Att Michael Jackson dog av en överdos, är det läkarens fel?

Att en knarkare dör är det tillverkarens fel?

Det jag undrar är ju bara varför kvinnor alltid hävdar att de inte har något ansvar i våldtäktssituationer. Why??

Jag tror fortfarande inte du kan skilja på begreppen ta ansvar för något man själv gör, dvs ta ansvar för att man går på en mörk väg, kör bil fort mm, och ta ansvar för vad någon annan gör MOT en.
    Om man använder ditt exempel, den som kör bil i 200 km i timmen tar ansvar för att han/hon kör för fort, den som blir påkörd av personen i fråga tar ansvar för att den valde att sätta sig i bilen och köra på sagda väg. lätt som en plätt.

• Anonym
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 14:03:40 följande:

Det borde leda till att man gör vad man kan för att INTE bli utsatt för t.ex. en våldtäkt.

Vad menar du att det skulle vara? Risker finns överallt, inte ens om du aldrig går ut från ditt eget hem så är det riskfritt. Plötsligt en dag kommer det in en våldtäktsman...

Den som våldtar har 100% ansvar! Egentligen finns det inget att diskutera mer om det. Var och en ansvarar för sitt.
  • Ljushuvud

Som sagt, ALLA har ansvar för sin handling och del i ett förlopp! Jag har aldrig hävdat att man har ansvar för vad någon annan gör emot en själv!!

Kan jag undvika en potentiellt farlig situation så har jag väl ett ansvar att försöka göra det?

Om en kvinna blir våldtagen av en man som hon har klätt av sig naken framför och gjort tydliga sexuella närmanden,, Hon har ett ansvar i situationen! Det kommer ändå aldrig att vara rätt att hon skall bli våldtagen!

• Lady Dahmer
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 11:26:33 följande:

Hmm, jag trodde i min enfald att det framgick att kvinnor som blir våldtagna INTE har sex vid tillfället?!

Vad är kvinnans tanke med att visa så mycket som möjligt av det som många män tycker är det mest spännande av allt?

varför vill vi visa upp oss? För att få bekräftelse. Inte för att bli knullade mot vår vilja.

Och du har fel - kvinnor som blir våldtagna kan visst ha sex vid tillfället. Våldtäkt är inte bara att man blir överfallen och påsatt.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Lusthan skrev 2010-06-23 11:41:42 följande:
    Jag ska väl kunna vandra runt på gatorna naken om jag vill utan att nån karl hoppar på mig. Kan man inte tygla sina lustar så borde man be om hjälp.

Kvinnor har inget ansvar what so ever för att någon kommer och gör saker de inte får oavsett hur man är klädd eller vad man gör. Detsamma gäller självfallet killar. Ska jag kunna vandra runt på gatorna näck utan att bli våldtagen eller slagen så ska killar kunna göra detsamma.
    grejen ÄR ju att du KAN gå runt naken utan att bli våldtagen. 99% av sveriges karlar har nämligen inte för vana att tappa kontrollen bara för att de ser en naken kvinna.
  • Lady Dahmer
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 12:02:40 följande:

På något sätt så känns det som om svaren som säger att kvinnor inte har något ansvar är ett problem i sig.

Klär sig kvinnor "utmanande" för att de vill titta på sig själva?

Varför kan det inte få vara så enkelt att kvinnor klär upp sig för att attrahera det motsatta könet? (Visst det låter lite mossigt, men jag tror ändå att det är så det funkar)

jag klär mig absolut sexigt för att attrahera och få uppmärksamhet från karlar. Jag retas och jag flirtar vilt. Jag kan ge skamliga förslag och snacka snuskigt.

Men det är inte samma sak som att jag vill bli våldtagen eller tafsad på, och du...? De flesta killar fattar det. De flesta killar vet vart gränsen går.

Jag har ett boktips till dig (och alla män för den delen) "en riktig våldtäktsman" - skitbra bok som tar upp mycket av problematiken kring våldtäkter och vår syn på männen som våldtar.

Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?