• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • Anonym (trött)

Jag har svårt att förstå ts resonemang om provokationer. Skulle lite för mycket bröst och hud göra männen så galna att de inte längre förmår kontrollera sig eller vad är det du försöker ha sagt? 

Och varför har vi inte idag i vårat samhälle större krav på män än att det fortfarande på vissa håll anses ok för dem att uppföra sig som dom känner för bara för att de blir provocerade'???

Min sambo provocerar skiten ur mig när vi bråkar betyder det att det är en förmildrande omständighet om jag tar stekpannan och slår honom i huvudet då eller gäller det bara kvinnor och deras kroppar??? 

Vad tycker du själv låter mest rimligt; att kvinnor får se ut hur de vill eller att klädsel alltid skall anpassas efter mäns uppförande?

• Ljushuvud
    Modgun skrev 2010-06-23 12:25:27 följande:
    Om den nu är "för" enkel så borde det inte vara så svårt att svara eller hur?

VART låg dessa mäns (i de artiklar som jag bifogade) ansvar.?

Angående det jag har markerat i din text. Menar du då att män som blir våldtagna har sex och njuter av det?
    Kan då bara kvinnor bli våldtagna?

Jag förstår inte riktigt vad du hänger upp dig på eller varför jag behöver besvara något som du missförstått..

Försök i stället att själv besvara den ursprungliga frågan, så utförligt som du kan.

Som våra kära politiker brukar svara,, jag vill inte gå in på något enskilt fall!

Men det ansvar man själv har är att man skulle kunna undvika en oönskad situation om man inte varit enfaldig och hävdat sin rätt att vara sig själv var man vill, när man vill och hur man vill.

Det är dessutom inte argument från en väldtäktsman att man blev "provocerad" som diskuteras!

Det finns oändligt många situationer där man har ett ansvar.

Köra bil i 200kmh på en slingrig väg. Är det biltillverkarens ansvar att man gör det?

Att Michael Jackson dog av en överdos, är det läkarens fel?

Att en knarkare dör är det tillverkarens fel?

Det jag undrar är ju bara varför kvinnor alltid hävdar att de inte har något ansvar i våldtäktssituationer. Why??

• DaCiss

Nej jag tycker inte att man själv kan vara ansvarig för att man utsatts för övergrepp, misshandel eller våldtäkt av något slag. Det kan finnas omständigheter förstås runtomkring alltihopa som är mer eller mindre bra men ett offer är fortfarande alltid ett offer och ansvaret ligger hos förövaren

• tjockis
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 12:02:40 följande:

På något sätt så känns det som om svaren som säger att kvinnor inte har något ansvar är ett problem i sig.

Klär sig kvinnor "utmanande" för att de vill titta på sig själva?

Varför kan det inte få vara så enkelt att kvinnor klär upp sig för att attrahera det motsatta könet? (Visst det låter lite mossigt, men jag tror ändå att det är så det funkar)

Jag klär upp mig själv för min egen skull eftersom jag mår mycket bättre om jag känner mig fin..också för att min killes skull för jag vill ju att han ska tycka sin flickvän är attraktiv.
    Man blir ju inte heller ledsen om man får uppskattade blickar från andra män.

Så jag klär nog inte upp mig enbart för min egen skull...men inte betyder det att jag vill bli våldtagen för det.
  • Modgun
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 12:38:11 följande:

Jag förstår inte riktigt vad du hänger upp dig på eller varför jag behöver besvara något som du missförstått..

Försök i stället att själv besvara den ursprungliga frågan, så utförligt som du kan.

Som våra kära politiker brukar svara,, jag vill inte gå in på något enskilt fall!

Men det ansvar man själv har är att man skulle kunna undvika en oönskad situation om man inte varit enfaldig och hävdat sin rätt att vara sig själv var man vill, när man vill och hur man vill.

Det är dessutom inte argument från en väldtäktsman att man blev "provocerad" som diskuteras!

Det finns oändligt många situationer där man har ett ansvar.

Köra bil i 200kmh på en slingrig väg. Är det biltillverkarens ansvar att man gör det?

Att Michael Jackson dog av en överdos, är det läkarens fel?

Att en knarkare dör är det tillverkarens fel?

Det jag undrar är ju bara varför kvinnor alltid hävdar att de inte har något ansvar i våldtäktssituationer. Why??

Det har jag redan gjort. Och när jag gjorde det så stälde jag en motfråga som du INTE har svarat på.
    Det jag hänger upp mig på är att du gör en väldigt stor skillnad mellan män och kvinnor i denna fråga. Är inte ett våldtäktsoffer ett offer oavsett kön? 
    Din tråd heter Har inte kvinnor något ansvar?

Du skrev *Hmm, jag trodde i min enfald att det framgick att kvinnor som blir våldtagna INTE har sex vid tillfället?!*

Menar du då att män som blir våldtagna har sex och njuter av det?
    Kan då bara kvinnor bli våldtagna?
  • The sea refuses no river
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 12:38:11 följande:

Jag vet inte riktigt om du har någon åsikt i frågan men enligt mig är det så här enkelt:

Om brottsoffret har ansvar (i detta fallet kvinnan) så har hon makten att undvika en våldtäcktssituation. Kvinnan har egentligen bara makten att förminska risken.

Förövaren däremot, har helt makten över situationen. Han eller hon kan nämligen välja att våldta, offret kan inte välja att bli våldtagen/inte bli våldtagen (att bli våldtagen är per definition  ett ickeval).

En annan aspekt är motivet, kvinnans motiv till ex. klädval är aldrig "jag ska bli våldtagen".

Dock så har var och en ansvar för de risker som de utsätter sig själva för, men det är en annan diskussion.
  • Modgun

Men du, TS du behöver inte svara, då jag inser att du faktist inte är kapabel till det. Annars så hade du ju svarat på den förlängesedan. Då det var en "för" enkel fråga.

• Ljushuvud

Jaja,, det finns alltid de som inte kan skilja på saker och ting.. Frågan handlade ju om kvinnors ansvar?! INTE om männens. Varför skulle männen njuta av att bli våldtagna? Jag tror i vilket fall inte det och har inte antytt det! Män kan precis som kvinnor bli våldtagna! Jag antar att INGEN som blir våldtagen anser sig ha sex under våldtäkten!!

• Ljushuvud
    Modgun skrev 2010-06-23 12:57:57 följande:

Men du, TS du behöver inte svara, då jag inser att du faktist inte är kapabel till det. Annars så hade du ju svarat på den förlängesedan. Då det var en "för" enkel fråga.

Onödigt personangrepp av dig! Försök att inte förlöjliga eller förringa andras tankar eller åsikter!

Var gärna med och var kreativ, sluta dock antyd att jag skulle vara mindre lämplig/kapabel!

• Ljushuvud
    The sea refuses no river skrev 2010-06-23 12:57:46 följande:
    Jag vet inte riktigt om du har någon åsikt i frågan men enligt mig är det så här enkelt:

Om brottsoffret har ansvar (i detta fallet kvinnan) så har hon makten att undvika en våldtäcktssituation. Kvinnan har egentligen bara makten att förminska risken.

Förövaren däremot, har helt makten över situationen. Han eller hon kan nämligen välja att våldta, offret kan inte välja att bli våldtagen/inte bli våldtagen (att bli våldtagen är per definition  ett ickeval).

En annan aspekt är motivet, kvinnans motiv till ex. klädval är aldrig "jag ska bli våldtagen".

Dock så har var och en ansvar för de risker som de utsätter sig själva för, men det är en annan diskussion.

Det är just den "andra" diskussionen jag försökte starta!

Kvinnor utsätter sig själv för en risk, har de inte då ett eget ansvar?

(Det är i vilket fall alltid förbjudet att våldta någon!!)

Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?