Har kvinnor inget ansvar?
Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!
Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?
Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!
Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?
Jag ska väl kunna vandra runt på gatorna naken om jag vill utan att nån karl hoppar på mig. Kan man inte tygla sina lustar så borde man be om hjälp.
Kvinnor har inget ansvar what so ever för att någon kommer och gör saker de inte får oavsett hur man är klädd eller vad man gör. Detsamma gäller självfallet killar. Ska jag kunna vandra runt på gatorna näck utan att bli våldtagen eller slagen så ska killar kunna göra detsamma.
(Det är alltid mest känsligt att starta en tråd som har ett brännbart ämne, men blir omedelbart ombedd att komma med sin egna åsikt, eller så blir man påhoppad av de som stämplar trådskaparen med en åsikt..)
Om kvinnan klär sig extremt utmandnade och beter sig utmanande? Har hon då något ansvar om hon blir våldtagen?
(För er som måste ha någon sorts exempel för att förstå. "Extremt utmandnade klädsel", kan ju t.ex. vara genomskinlig bh, kortkort utan undisar, högklackat och mycket smink. Att bete sig utmanande? T.ex. genom att själv göra närmanden och "visa" sin kropp.)
Jag lever ett sådant där "tråkigt" liv, med hus på landet, aldrig ute på krogen osv. Skulle jag ge mig ut på en krog, skulle jag se till att hamna i ett sällskap med blandade kön och åldrar, där vi alla känner ett visst ansvar gentemot de andra i gruppen. Också jag har druckit mig redlös på krogen, dock aldrig utan ansvarsfullt sällskap, som har vett att ta hand om mig i det läget. Känner jag att jag inte har ett sådant sällskap omkring mig, låter jag hellre bli alkoholen, för att lättare kunna förhindra anspelningar jag inte vill ha.
På något sätt så känns det som om svaren som säger att kvinnor inte har något ansvar är ett problem i sig.
Klär sig kvinnor "utmanande" för att de vill titta på sig själva?
Varför kan det inte få vara så enkelt att kvinnor klär upp sig för att attrahera det motsatta könet? (Visst det låter lite mossigt, men jag tror ändå att det är så det funkar)
På något sätt så känns det som om svaren som säger att kvinnor inte har något ansvar är ett problem i sig.
Klär sig kvinnor "utmanande" för att de vill titta på sig själva?
Varför kan det inte få vara så enkelt att kvinnor klär upp sig för att attrahera det motsatta könet? (Visst det låter lite mossigt, men jag tror ändå att det är så det funkar)
Nej, alla har ansvar för sina egna handlingar och ingen har rätt att göra något sådant mot någon oavsett hur personen är klädd, hur den luktar, hur den går.. Eller vilken korkad ursäkt en våldtäktsman nu kan komma på för att försvara sitt beteende.
Hmm, jag trodde i min enfald att det framgick att kvinnor som blir våldtagna INTE har sex vid tillfället?!
Enkla frågor är det lätt att svara på, men din fråga är inte så enkel. Jo den är "för" enkel!
Det som provocerar förrövaren är anledningen! Mitt exempel på kvinnans klädsel var enbart ett exemepl för att på ett förenklat sätt beskriva en provokation. Men vad som får män att bli våldtagna,, jag kan tänka mig att det är ett sätt att visa sin makt över en man som försöker vara allt för självsäker? (Bara en teori)
Om jag är ute på stan och en tjej kommer fram till mig, och slänger sig om halsen på mig samtidigt som hon är naken.. (det har t.o.l. aldrig hänt!) så tror jag att jag skulle tänka många olika tankar, allt från "vill jag ha sex?" till "oj, behöver hon hjälp innan någon våldtar henne?".
Vad är kvinnans tanke med att visa så mycket som möjligt av det som många män tycker är det mest spännande av allt?
Den som har ansvaret är enligt mig den som har makten att förändra situationen. Har offret makten? Nej, våldtäckter kommer troligtvis att fortsätta begås oavsett hur offret beter sig även om offret i sitt eget liv kan välja vilka risker hon eller han vill ta.
Förövaren? Ja, till viss del. Förövaren har makt så till vida att denne väljer hur den vill agera på sina impulser och känslor. För oss som inte begår våldtäckter är det i princip omöjligt att veta hur händelseförloppet ter sig ur förövarens perspektiv. Vi kan bara spekulera.
En känsla uppstår "jag vill knulla", eller "måste utöva min makt". Känslan i sig har förövaren ingen makt över enligt mig. Förövaren måste göra valet att utagera sin känsla, personligen utgår jag från att förövaren har ett val i denna situation. Där finns alltså en bit ansvar, hos förövaren.
Men känslan då, vem har ansvar för den? Förövaren har inte makt över sina känslor, känslor uppstår som en reaktion på vad som händer eller har hänt. Om vi utgår från att detta stämmer, så kan vi alltså konstatera att känslorna hos förövaren uppstår på grund av:
A) Situationen denne är i, till exempel ekonomisk och social situation.
B) Dennes uppväxt
Vem har då ansvar för förövarens situation och uppväxt? Enligt mig är detta samhället, alltså inte en enskild person.
Förövarna är också offer, offer av det moderna samhället. Hur skall man då förändra detta? Någonting måste göras på en politisk nivå, mer än så orkar jag inte sträcka mig i det här inlägget som blev på tok för långt.