Har kvinnor inget ansvar?
Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!
Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?
Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!
Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?
Som sagt, många har väldigt starka åsikter om detta... Tycker dessutom att åsikterna oftast är till nackdel för i detta fall kvinnorna själva.
Givetvis är det helt oacceptabelt att någon skall bli utsatt för något som är emot deras vilja.. men när man vet att provokation kan leda till någons oönskade handling?! Jag vill påstå att man då har ett visst ansvar!
Ansvar är definitivt INTE samma sak som att man får skylla sig själv!!
Den som utför ett brott är ju alltid den som utfört det?! Det finns tyvärr situationer där just provokation är en förmildrande omständlighet. Polisen får t.ex. inte sätta dit någon genom att provocera fram brottet, även om det är en notorisk brottsling och provokationen leder fram till att bevisa att förrövaren utfört eller haft till avsikt att utföra brottet.
Män kan bli våldtagna precis som kvinnor! Men jag tror inte att män kan ha sex utan att vilja det.
För mig är det i vilket fall så otroligt omöjligt att förstå att någon vill våldta någon annan. Läste i dagspressen häromdagen om 2 killar som försökte våldta en tjej, mitt på ljusa dagen. Hon hade med största sannolikhet inte provocerat dem!! 2 killar som letar upp ett offer, det är helt sjukt! De vet precis vad de håller på med, och det är i vilket fall för mig väldigt intressant att förstå vad de har för argument till sitt handlande.
För att lösa problemet hur skall man göra då? (Blir det ännu hetare nu?) Kanske genom att vi accepterar skillnaden mellan kvinnor och män? Att vi i dag kämpar för jämnlikhet tror jag är en försämring för kvinnor i det långa loppet. Kvinnor är inte män! Vi har helt olika mål och visioner. För att få män att förstå så bör man upplysa män/killar redan i skolan, och man måste ha någon sorts befogenhet att faktiskt kräva att killarna förstår och accepterar att våldtäkt är förbjudet. Om det föreligger misstanke om att budskapet inte går fram, då måste det finns en instans som ser till att hantera det, för buskapet skall accepteras!
Vi säger så här då:
Människor idag både bygger och köper säkrare och säkrare bilar, för att minimera risken att utsätta sig för skador eller dödsfall i trafiken. Bär då inte den enskilda individen i samhället också ett visst ansvar för att inte utsätta sig för samma risk på gator och torg? Det vill säga, man tänker en gång till innan man vinglar ensam ut i den till synes tomma parken.
I dag då det vimlar av psyksjuka överallt, våldtäktsmän, våldsmän osv, bär inte vi andra, som inte har dessa egenskaper inom oss, ett visst ansvar i att inte i onödan riskera bli utsatta??
ja, jag vet att så är fallet, att det är inom bekantskapskretsen detta sker oftast, och också inom familjen. I dessa fall, har man förmodligen gjort sin del av ansvarsfullt övervägande. I dessa fall är det en icke ömsesidig tillit som finns. Ett falskt uppbyggt förtroende. Man umgås med de man känner sig trygg med, men man undviker sådana man får obehagskänslor i närheten av..
Min åsikt är iaf, att man som individ bär ett visst ansvar. DOCK, själva handlingen som är extern varken kan eller ska den utsatta ta minsta ansvar för.
Som min fotnot säger: Det finns alltid ett val till. I alla situationer.
Kvinnor som blir våldtagna har inte sex!
Visst kan man ha sex utan att man egentligen ville, eller att man känner att det inte är på lika villkor, men det i sig är inte våldtäkt.
Våldtäkt är som vilken våldshandling som helst. Handlingen kan utföras mer eller mindre grovt. Offret kan bli mer eller mindre skadat.
Våld är aldrig acceptabelt.
Det kan aldrig vara en förmildrande omständlighet om det förekommer viss provokation.
(Det är alltid mest känsligt att starta en tråd som har ett brännbart ämne, men blir omedelbart ombedd att komma med sin egna åsikt, eller så blir man påhoppad av de som stämplar trådskaparen med en åsikt..)
Om kvinnan klär sig extremt utmandnade och beter sig utmanande? Har hon då något ansvar om hon blir våldtagen?
(För er som måste ha någon sorts exempel för att förstå. "Extremt utmandnade klädsel", kan ju t.ex. vara genomskinlig bh, kortkort utan undisar, högklackat och mycket smink. Att bete sig utmanande? T.ex. genom att själv göra närmanden och "visa" sin kropp.)
Kvinnor som blir våldtagna har inte sex!
Visst kan man ha sex utan att man egentligen ville, eller att man känner att det inte är på lika villkor, men det i sig är inte våldtäkt.
Våldtäkt är som vilken våldshandling som helst. Handlingen kan utföras mer eller mindre grovt. Offret kan bli mer eller mindre skadat.
Våld är aldrig acceptabelt.
Det kan aldrig vara en förmildrande omständlighet om det förekommer viss provokation.
Män kan bli våldtagna precis som kvinnor! Men jag tror inte att män kan ha sex utan att vilja det.