• Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

• Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?
  • tjockis
    Lady Dahmer skrev 2010-06-23 15:20:34 följande:

jag klär mig absolut sexigt för att attrahera och få uppmärksamhet från karlar. Jag retas och jag flirtar vilt. Jag kan ge skamliga förslag och snacka snuskigt.

Men det är inte samma sak som att jag vill bli våldtagen eller tafsad på, och du...? De flesta killar fattar det. De flesta killar vet vart gränsen går.

Jag har ett boktips till dig (och alla män för den delen) "en riktig våldtäktsman" - skitbra bok som tar upp mycket av problematiken kring våldtäkter och vår syn på männen som våldtar.

rekommenderade den tidigare i tråden, den är grym
  • dotty
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 14:03:40 följande:

Utsätter man sig för en risk så måste man väl ha ett visst eget ansvar? Det borde leda till att man gör vad man kan för att INTE bli utsatt för t.ex. en våldtäkt.

så vägen till ett våldtäktsfritt samhälle är att begränsa kvinnor fysiskt och psykiskt? vi ska minska risken att bli våldtagna genom att inte gå på riskfyllda ställen, inte klä oss i kläder som kan ses som provokativa, inte dricka oss fulla och riskera att inte kunna försvara oss. är det våldtäktsmannen som bestämmer vad som är provokativt då också?

är det inte våldtäktsmännen som ska ändra sitt beteende?

alltså, ditt resonemang håller inte på en punkt. det är ju helt sinnessjukt att ens fundera på att lägga skuld på ett våldsoffer, oavsett vilket brottet är. du inser väl att det är precis så våldtäktsmännen själva ursäktar sitt beteende?
  • Lusthan
    Lady Dahmer skrev 2010-06-23 15:17:44 följande:
    grejen ÄR ju att du KAN gå runt naken utan att bli våldtagen. 99% av sveriges karlar har nämligen inte för vana att tappa kontrollen bara för att de ser en naken kvinna.
    Ja jo precis man ska ju kunna och jo man kan väl också. Folk lär väl titta på en lite mysko och eventuellt kalla en saker men så många våldtar en nog inte. Nu råkar jag dock bo i Örebro och här har vi tydligen en galen våldtäktsman som ger sig på folk med borrmaskin i diverse hål och icke hål så jag tror jag avvaktar tills dåren är tagen.

Jag och min sambo satt och pratade om det här och han jämförde det med att om man går och muckar på stan så får man skylla sig själv om man får stryk. På sätt och vis ja och på sätt och vis nej. För även om man faktiskt har tänkt att man vill ha sex och till och med kommit så långt att man påbörjat att ha sex på egen fri vilja så har man inget ansvar om karln sen fortsätter när man sagt nej trots att man vet att han har hört.

Nu sa han inget om att han tyckte att det var rätt att fortsätta när någon säger nej eller ens att det faktiskt skulle ligga något ansvar hos offret men att man i alla fall måste vara försiktig med hur man agerar och kanske försöka att undvika att sätta sig i sitsen där det eventuellt kan bli ett problem. Det kan jag faktiskt hålla med om. Även om jag inte borde kunna få göra som jag vill och när jag vill och var jag vill så är det ju kanske inte alltid världens smartaste när man vet vad som kan hända. Man behöver liksom inte utmana ödet. Då menar jag självfallet inte att man som offer ska bära något ansvar men att man borde kanske ha tänkt efter om det är ett solklart fall där det kan gå åt skogen. Går det att förstå hur jag menar eller är jag luddig?

Både jag och sambon tycker såklart att offret inte ska ha något ansvar för vad andra gör mot en.
  • Här och nu

Absolut inget ansvar, men jag skulle själv känna att risken var större för våldtäkt om jag klädde mig väldigt utmanande och/eller blev väldigt full. Obs att det inte är samma sak som att tycka våldtäkt är ok. Skulle bara känna mig säkrare om jag tänkte på klädseln o alkoholen, men så har jag inte de vanorna heller.

• Här och nu
    Lady Dahmer skrev 2010-06-23 15:15:21 följande:
    varför vill vi visa upp oss? För att få bekräftelse. Inte för att bli knullade mot vår vilja.

Och du har fel - kvinnor som blir våldtagna kan visst ha sex vid tillfället. Våldtäkt är inte bara att man blir överfallen och påsatt.
    Vad är det mer än att bli överfallen o påsatt? Jag behöver inte mer bekäftelse från män än min egen man kan ge mig.
  • dotty
    dotty skrev 2010-06-23 16:27:38 följande:
    så vägen till ett våldtäktsfritt samhälle är att begränsa kvinnor fysiskt och psykiskt? vi ska minska risken att bli våldtagna genom att inte gå på riskfyllda ställen, inte klä oss i kläder som kan ses som provokativa, inte dricka oss fulla och riskera att inte kunna försvara oss. är det våldtäktsmannen som bestämmer vad som är provokativt då också?

är det inte våldtäktsmännen som ska ändra sitt beteende?

alltså, ditt resonemang håller inte på en punkt. det är ju helt sinnessjukt att ens fundera på att lägga skuld på ett våldsoffer, oavsett vilket brottet är. du inser väl att det är precis så våldtäktsmännen själva ursäktar sitt beteende?
    förresten, är man mer riskbenägen om man är en snygg brud? eller om man har stora bröst eller plutiga läppar. det finns ju en hel del fetisher också. tar man en risk om man har sandaler? eller sitter och röker offentligt, det finns ju folk som går igång på sånt. det måste väl ses som en provokation då?

ju större bröst ju större ansvar för våldtäkten?
  • Esther M

Nej.  Inget ansvarar för andras beteende.

Har män som blir rånade inget ansvar? Eller bankkassörer? De har ju valt att arbeta bland pengar. De borde ju fatta att andra vill ha pengaran, som de visar upp hela tiden.

• vampyria2

Men nu är inte det så att i de flesta våldtäckter så har kvinnan haft utmanande kläder så den parallelen är ganska dum, faktiskt  Drömmer

Jag tex hade på mig en collage tröja med muse pigg på, jeans och blev våldtagen kl 3 på efter middagen, kan inte tycka att jag hadde något som helst avsvar i det som hände Obestämd

• nollåtta

En kvinna har absolut inget som helst ansvar om hon blir våldtagen. På vilket sätt skulle hon ha det menar du TS? För övrigt är det större risk att bli våldtagen av någon närstående än överfallen i en park.

• Fru U

Flickan och skuden, Våldtäkt och romantik är också bra böcker. Den första definitivt och den andra är helt okej om ämnet.

Som svar på ts: man kan inte ta ansvar för andras handingar/gärningar, ergo har kvinnor inget ansvar i om de blir våldtagna/utsatta för sexuellt våld

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?