Har kvinnor inget ansvar?
Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!
Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?
Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!
Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?
Att ens dra upp kvinnans klädsel är ju löjligt, samma sak med att "kvinnor kan göra saker för att minska risken för att bli våldtagna"
Varför ska kvinnan behöva ens anstränga sig? borde ju vara en SJÄLVKLARHET att man inte knullar någon som säger nej, som är så berusad att hon inte vet vad hon gör osv.
Kan rekomendera böckerna "Flickan och skulden" och "En riktig våltäktsman"
En sak som dyker upp, som i vilket fall jag tycker ställer till det och förenklar det hela på ett dåligt sätt, är "får skylla sig själv!".
Det är ju aldrig ok att någon blir våldtagen!! ALDRIG!
Ingen som blir våldtagen får skylla sig själv! Men som några är inne på,, om man utmanar ödet så har man väl ett visst ansvar?
Med risk att komma lite från själva ämnet. Tar jag på mig en IFK tröja och ställer mig i AIK klacken och skanderar "AIK är bögar",, har jag inte ett visst ansvar då om jag blir nedslagen??
Alltså, även om man skulle göra den brutalt galna tankevurpan att ok, om en tjej klär sig utmanande betyder det att hon vill bli penetrerad (som ngn skrev). Vad fan är det som säger att hon vill bli penetrerad just av våldtäktsmannen?! Det är inte hans beslut vem hon ska ligga med. Det är väl inte free for all bara för att hon är uppiffad? Det är ju som att segla in i en kyrka och bara "Oj, en tjej i vit klänning som jag aldrig har sett eller pratat med, nu ska vi gifta oss, för det vill hon, hon har brudklänning på sig".
Nej, den våldtagna bär inget ansvar, tycker man att hon har det så är det bara ett uttryck för att man har en j-ligt sunkig syn på kvinnor.
Som sagt, många har väldigt starka åsikter om detta... Tycker dessutom att åsikterna oftast är till nackdel för i detta fall kvinnorna själva.
Givetvis är det helt oacceptabelt att någon skall bli utsatt för något som är emot deras vilja.. men när man vet att provokation kan leda till någons oönskade handling?! Jag vill påstå att man då har ett visst ansvar!
Ansvar är definitivt INTE samma sak som att man får skylla sig själv!!
Den som utför ett brott är ju alltid den som utfört det?! Det finns tyvärr situationer där just provokation är en förmildrande omständlighet. Polisen får t.ex. inte sätta dit någon genom att provocera fram brottet, även om det är en notorisk brottsling och provokationen leder fram till att bevisa att förrövaren utfört eller haft till avsikt att utföra brottet.
Män kan bli våldtagna precis som kvinnor! Men jag tror inte att män kan ha sex utan att vilja det.
För mig är det i vilket fall så otroligt omöjligt att förstå att någon vill våldta någon annan. Läste i dagspressen häromdagen om 2 killar som försökte våldta en tjej, mitt på ljusa dagen. Hon hade med största sannolikhet inte provocerat dem!! 2 killar som letar upp ett offer, det är helt sjukt! De vet precis vad de håller på med, och det är i vilket fall för mig väldigt intressant att förstå vad de har för argument till sitt handlande.
För att lösa problemet hur skall man göra då? (Blir det ännu hetare nu?) Kanske genom att vi accepterar skillnaden mellan kvinnor och män? Att vi i dag kämpar för jämnlikhet tror jag är en försämring för kvinnor i det långa loppet. Kvinnor är inte män! Vi har helt olika mål och visioner. För att få män att förstå så bör man upplysa män/killar redan i skolan, och man måste ha någon sorts befogenhet att faktiskt kräva att killarna förstår och accepterar att våldtäkt är förbjudet. Om det föreligger misstanke om att budskapet inte går fram, då måste det finns en instans som ser till att hantera det, för buskapet skall accepteras!